Σον Κόνερι: Φέρετρα, ποδόσφαιρο και… χαστούκια στις γυναίκες


Δέκα στοιχεία για την ζωή του Σερ Σον Κόνερι που πιθανότατα δεν είχατε ακούσει ποτέ ξανά…

Ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς του σύγχρονου κινηματογράφου, ο Σον Κόνερι, έφυγε από τη ζωή την τελευταία ημέρα του Οκτωβρίου 2020 έχοντας φτάσει στα 90 του χρόνια. Το στίγμα του στον κινηματογράφο ως Τζέιμς Μποντ και όχι μόνο είναι αδιαμφισβήτητα ανεξίτηλο. Πόσα όμως ξέρουμε πραγματικά για τον Σερ Σον Κόνερι;

Αυτά είναι δέκα στοιχεία για την ζωή του που πιθανότατα δεν είχατε ακούσει ποτέ ξανά…

Ο Σον που ήταν… Τόμας

Αν και άφησε ιστορία με το όνομα Σον Κόνερι στην πραγματικότητα το πλήρες όνομά του ήταν Τόμας Σον Κόνερι. Όταν ήταν νέος η οικογένειά του και οι φίλοι του τον φώναζαν «Τόμι» και αργότερα «Μπιγκ Ταμ», όταν πια είχε φτάσει το 1.88 ύψος. Σύμφωνα με τον ίδιο τελικά υιοθέτησε το όνομα Σον πριν καν γίνει ηθοποιός. Όπως έχει πει είχε έναν Ιρλανδό φίλο που τον έλεγαν Σίμους και οι κοινοί τους φίλοι άρχισαν να φωνάζουν και τον Κόνερι με το μεσαίο όνομά του Σον όταν οι δύο βρισκονταν μαζί. Και κάπως έτσι του έμεινε το Σον.

Ο πιο διάσημος… Ιρλανδός και τα δύσκολα χρόνια

Ο Σον Κόνερι είναι ένας από τους πιο διάσημους Σκοτσέζους της ιστορίας και ο ίδιος ήταν πάντα περήφανος γι' αυτό. Ωστόσο στην πραγματικότητα είναι ιρλανδικής καταγωγής. Ο ίδιος γεννήθηκε στην γειτονιά Φάουντενμπριτζ του Εδιμβούργου της Σκοτίας, ωστόσο ο προπάππους από την πλευρά του πατέρα του είχε μεταναστεύσει στην περιοχή από την Ιρλανδία.

Οι γονείς του Κόνερι ήταν η Ευφημία ΜακΜπέιν, η οποία εργαζόταν ως καθαρίστρια, και ο Τζόζεφ Κόνερ, ένας εργάτης εργοστασίου και οδηγός φορτηγού. Η οικογένειά του ήταν πολύ φτωχή, ωστόσο όπως είχε πει ο ίδιος δεν κατάλαβε την οικονομική τους κατάσταση παρά μόνο πολύ αργότερα καθώς όλοι όσοι ήξερε ζούσαν με τον ίδιο τρόπο.

Ο γαλατάς και γυαλιστής… φερέτρων

Ο Σον Κόνερι αναγκάστηκε από πολύ νωρίς να παρατήσει το σχολείο και να αρχίσει να εργάζεται για να βοηθήσει οικονομικά την οικογένειά του. Η πρώτη του δουλειά ως έφηβος ακόμα ήταν αυτή του γαλατά. Μάλιστα, ο ίδιος είχε περιγράψει ένα αστείο περιστατικό που σχετίζεται με αυτή. Ως γαλατάς είχε μάθει πάρα πολύ καλά τις γειτονιές του Εδιμβούργου κάτι που δεν ξέχασε ποτέ. Έτσι, πολλά χρόνια αργότερα, όταν πια ήταν διάσημος ηθοποιός, είχε παραστεί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Εδιμβούργου.

«Όταν πήρα ταξί μετά το Φεστιβάλ, ο οδηγός είχε εντυπωσιαστεί που ήξερα τα ονόματα όλων των δρόμων που περνούσαμε. ‘Πώς κι έτσι;’, με ρώτησε. ‘Όταν ήμουν παιδί μοίραζα το γάλα σε αυτές τις περιοχές’, του είπα. ‘Μάλιστα, και τώρα τι δουλειά κάνεις;’, με ρώτησε. Αυτό ήταν πιο δύσκολο να το απαντήσω», είχε δηλώσει ο ίδιος στη συνέντευξη.

Στα 16 του ο Κόνερι κατατάχθηκε στο Βασιλικό Ναυτικό ωστόσο στα 19 του αναγκάστηκε να τα παρατήσει καθώς υπέφερε μόνιμα από έλκος του δωδεκαδάκτυλου, μια κληρονομική ασθένεια στην οικογένειά του που δεν του επέτρεπε να συνεχίσει την πορεία του στο στρατό.

Μετά την αποστράτευσή του εργάστηκε ως οδηγός φορτηγού, ναυαγοσώστης στις πισίνες του Πορτομπέλο, γυμνό μοντέλο στην Σχολή Καλών Τεχνών του Εδιμβούργου, ενώ για ένα διάστημα η δουλειά του ήταν να… γυαλίζει φέρετρα!

Bodybuilding και ποδόσφαιρο

Από πολύ νωρίς ο Σον Κόνερι είχε δείξει ενδιαφέρον για τον αθλητισμό. Σε ηλικία 18 ετών άρχισε να ασχολείται με το bodybuilding και σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην ιστοσελίδα του, το 1950 τερμάτισε τρίτος στον διαγωνισμό του Mr Universe. Ωστόσο, η επίδοση αυτή αμφισβητείται από πολλούς καθώς ορισμένα αρχεία είτε τον τοποθετούν στον διαγωνισμό το 1953 είτε αναφέρουν ότι βγήκε τρίτος στον διαγωνισμό των Παίδων. Κάποιες αναφορές υποστηρίζουν ότι διαγωνίστηκε στον διαγωνισμό Tall Man όπου δεν πήρε κάποια διάκριση.

Την ίδια στιγμή, ο Σον Κόνερι είχε ασχοληθεί σοβαρά και με το ποδόσφαιρο. Έπαιζε με την Μπόνιριγκ Ρόουζ (Bonnyrigg Rose), ενώ του είχαν προσφέρει δοκιμαστικό με την Ιστ Φάιφ (East Fife). Μάλιστα, το 1953 ενώ βρισκόταν σε περιοδεία με την παράσταση South Pacific (τον είχαν προσλάβει ως κομπάρσο), ο Κόνερι έπαιξε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα ενάντια σε μια τοπική ομάδα. Στο κοινό βρισκόταν και ο Ματ Μπάσμπι, ο τότε προπονητής της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, ο οποίος αναζητούσε νέα ταλέντα. Ο Μπάσμπι εντυπωσιάστηκε από τις φυσικές ικανότητες του Κόνερι και του πρότεινε ένα συμβόλαιο που θα του έδινε 25 λίρες την εβδομάδα με ισχύ μάλιστα από εκείνη τη στιγμή. Ο Κόνερι σκέφτηκε πολύ καλά την πρόταση, ωστόσο την απέρριψε. Αρκετά χρόνια αργότερα είχε εξηγήσει την απόφασή του:

«Συνειδητοποίησα ότι η καριέρα ενός ποδοσφαιριστή σε υψηλό επίπεδο θα  τελείωνε περίπου στην ηλικία των 30 και εγώ τότε ήμουν ήδη 23. Αποφάσισα να γίνω ηθοποιός και αποδείχθηκε ότι ήταν μια από τις πιο έξυπνες κινήσεις μου».

Τζέιμς Μποντ, μια σχέση μίσους και πάθους

Ο Σον Κόνερι ήταν ο πρώτος ηθοποιός που υποδύθηκε τον πράκτορα 007 του Ίαν Φλέμινγκ στον κινηματογράφο. Ο ίδιος αρχικά ήταν επιφυλακτικός για το αν θα έπρεπε να δεσμευτεί σε έναν ήρωα για μια σειρά ταινιών. Ωστόσο, το αποφάσισε καθώς πίστευε ότι αν οι ταινίες πήγαιναν καλά η καριέρα του θα εκτοξευόταν.

Ισχυρές αντιρρήσεις είχε και ο συγγραφέας των βιβλίων, Ίαν Φλέμινγκ, για την επιλογή του Κόνερι. «Δεν είναι αυτό που έχω οραματιστεί για το πώς μοιάζει ο Τζέιμς Μποντ. Ψάχνω για τον Διοικητή Μποντ και όχι για έναν τεράστιου μεγέθους κομπάρσο», έλεγε αρχικά ο Φλέμινγκ ενώ είχε χαρακτηρίσει τον Κόνερι «χοντροκομμένο». Ο ίδιος προτιμούσε τον Κάρι Γκραντ στον ρόλο, ωστόσο η σύζυγος του παραγωγού της ταινίας, Άλμπερτ Μπρόκολι, Ντάνα, κατάφερε να τους πείσει ότι ο Κόνερι ήταν αυτό που χρειάζονταν.  Τελικά, ύστερα από την τεράστια επιτυχία της πρώτης ταινίας Dr No το 1962 ακόμα και ο Ίαν Φλεμινγκ παραδέχθηκε ότι είχε κάνει λάθος. Μάλιστα, ήταν τόσο ενθουσιασμένος από το αποτέλεσμα που κατέληξε να μετατρέψει τον Τζέιμς Μποντ στα επόμενα βιβλία του και να τον παρουσιάσει ως μισό Σουηδό και μισό Σκοτσέζο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Σον Κόνερι και στις επτά ταινίες Μποντ φοράει περουκίνι καθώς από τα 21 του είχε αρχίσει να σχηματίζει καράφλα κάτι που δεν θα μπορούσε να επιτραπεί για τον γόη Πράκτορα 007.

Πάντως, ο Σον Κόνερι άρχισε σύντομα να κουράζεται από την τεράστια επιτυχία του Τζέιμς Μποντ και της προσοχής που προσέλκυε στο πρόσωπό του. Ο πολύ καλός του φίλος Μάικλ Κέιν έχει πει σχετικά: «Αν ήσουν φίλος του εκείνη την εποχή δεν έπρεπε ποτέ να αναφέρεις το θέμα του Τζέιμς Μποντ. Ήταν και είναι πολύ καλύτερος ηθοποιός από το να υποδύεται απλώς τον Μποντ, αλλά έγινε συνώνυμο με αυτόν. Περπατούσε στον δρόμο και ο κόσμος έλεγε: ’Κοιτάξτε, ο Τζέιμς Μποντ’ και ο ίδιος εκνευριζόταν πάρα πολύ».

Μάλιστα, σύμφωνα με έναν από τους συμπρωταγωνιστές του στην ταινία «Highlander», ο Σον Κόνερι είχε βάλει όρο στο συμβόλαιό του ότι κανένας στο πλατό δεν αναφερθεί στον Τζέιμς Μποντ.

Το 2002, ο ίδιος πάντως είχε παραδεχθεί στο ABC ότι η δική του αγαπημένη ταινία Μποντ ήταν το «From Russia with Love».

Οι τρομακτικές δηλώσεις για τις γυναίκες

Ο Σον Κόνερι πάντοτε απέπνεε την εικόνα του «μάτσο» άντρα, ωστόσο οι δηλώσεις του για χειροδικία απέναντι στις γυναίκες είχαν ξεπεράσει κάθε όριο ακόμα και για την εποχή που τις είχε κάνει.

Αρχικά, το 1965 μιλώντας στο περιοδικό Playboy είχε πει: «Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάτι ιδιαίτερα κακό στο να χτυπάς μια γυναίκα, αν και δεν συνιστώ να το κάνεις με τον ίδιο τρόπο που θα χτυπήσεις έναν άντρα. Ένα χαστούκι με ανοιχτή την παλάμη είναι δικαιολογημένο, αν όλες οι υπόλοιπες εναλλακτικές έχουν αποτύχει και έχουν προηγηθεί αρκετές προειδοποιήσεις. Αν μια γυναίκα είναι σκύλα  ή υστερική ή ξεροκέφαλη συνεχώς, τότε θα το κάνω».

Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1987, βρέθηκε καλεσμένος της δημοσιογράφου Μπάρμπαρα Γουόλτερς η οποία τον ρώτησε αν έχει αναθεωρήσει αυτές τις απόψεις του.

«Όχι, δεν έχω αλλάξει την άποψή μου. Δεν πιστεύω ότι είναι καλό, αλλά δεν πιστεύω ότι είναι και τόσο κακό. Νομίζω ότι εξαρτάται τελείως από τις περιστάσεις και αν αυτές το  δικαιολογούν», είχε πει.


Όταν ρωτήθηκε από την Γουόλτερ τι πιστεύει ότι δικαιολογεί μια τέτοια πράξη είχε πει με τελείως φυσιολογικό τρόπο: «Αν έχεις δοκιμάσει όλα τα άλλα – και οι γυναίκες είναι πολύ καλές σε αυτό- δεν μπορούν να αφήσουν ένα θέμα να περάσει. Θέλουν να έχουν πάντα τον τελευταίο λόγο και τους δίνεις τον τελευταίο λόγο, αλλά και δεν είναι χαρούμενες ούτε με αυτό. Θέλουν να το πουν ξανά και δημιουργούν μια άκρως προκλητική κατάσταση. Τότε νομίζω ότι είναι απόλυτα σωστό (να την χτυπήσεις)».

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1962 ως το 1973 ο Σον Κόνερι ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό Νταϊάν Σιλέντο (ΦΩΤΟ), η οποία στην αυτοβιογραφία της το 2006 κατηγόρησε τον Κόνερι ότι την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά. Ο ίδιος αρνήθηκε τις κατηγορίες, ωστόσο εξαιτίας αυτών αναγκάστηκε να ακυρώσει μια εμφάνισή του στην σκοτσέζικη Βουλή. Τελικά, αμέσως μετά ο Σον Κόνερι δήλωσε τελικά ότι δεν είναι σωστό να χτυπάς μια γυναίκα.


Όταν έγινε… Σερ Σον Κόνερι

Η Βασίλισσα Ελισάβετ τον ονόμασε Σερ Σον Κόνερι και τον έχρισε ιππότη τον Ιούλιο του 2000. Όπως έγινε γνωστό, ο Κόνερι είχε προταθεί για το χρίσμα άλλες δύο φορές, το 1997 και το 1998. Ωστόσο, τότε είχε θέσει βέτο ο Σκοτσέζος συντηρητικός πολιτικός Ντόναλντ Ντιγουόρ εξαιτίας των πολιτικών πεποιθήσεων του Κόνερι. Ο ηθοποιός ήταν μέλος του σοσιαλδημοκρατικού Scottish National Party (SNP), ενώ υποστήριζε με θέρμη την ανεξαρτητοποίηση της Σκοτίας από την Μεγάλη Βρετανία.

Η σχέση του με την Ελλάδα

Ο Σον Κόνερ επισκέφτηκε για πρώτη φορά την χώρα μας τον Ιανουάριο του 2001 με την αφορμή των εγκαινίων της έκθεσης της ζωγράφου  (δεύτερης) συζύγου του Μισλίν Ροκμπρίν – Κόνερι, στον πολυχώρο «Αθηναϊς». Ο ίδιος είχε δηλωσει ερωτευμένος αμέσως με την Ελλάδα με την ιστορία μάλιστα να αναφέρει ότι μόλις ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ακρόπολη είχε πει: «Ω Θεέ μου, τί απίθανος μέρος…! Γιατί άργησα τόσο να έρθω». Είχε υποστηρίξει θερμά το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Μνημείων του Παρθενώνα, ενώ είχε αγοράσει μια βίλα στο Πόρτο Χέλι, όπου περνούσε αρκετά καλοκαίρια από τότε.

Παραλίγο… Γκάνταλφ

Ο Σον Κόνερι ήταν η πρώτη επιλογή των δημιουργών του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών για τον ρόλο του μάγου Γκάνταλφ. Ωστόσο, ο Κόνερι είχε απορρίψει τον ρόλο καθώς όπως είχε πει δεν καταλάβαινε τα μυθιστορήματα και το σενάριο. Παράλληλα, δεν ήταν διατεθειμένος να λείψει για 18 μήνες στη Νέα Ζηλανδία. Τελικα, τον ρόλο ανέλαβε ο Ίαν ΜακΚέλεν.

Η τελευταία δουλειά

Ο Σον Κόνερι εμφανίστηκε για τελευταία φορά στον κινηματογράφο το 2003, όταν υποδύθηκε τον Allan Quartermain στην ταινία «The League of Extraordinary Gentlemen». Αυτή ήταν η 93η και τελευταία του ταινία. Από τότε «εμφανίστηκε» μόνο σε τρεις δουλειές χαρίζοντας την φωνή του. Μια εξ αυτών ήταν και η συμμετοχή του στο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Αναγνωστόπουλου, «Σύγχρονοι Έλληνες: Κ.Π. Καβάφης», όπου απήγγειλε την Ιθάκη του Καβάφη.