Τίνα Σπάθη: Η ζωή της απόλυτης σταρ του ελληνικού ερωτικού σινεμά


Η ίδια η Τίνα Σπάθη αφηγείται πώς μπήκε στον κόσμο των ερωτικών ταινιών. Η ζωή της μετά τις ταινίες και το μπέρδεμα με την Κατερίνα Σπάθη

Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ο ελληνικός ερωτικός κινηματογράφος βρέθηκε στο ζενίθ του. Εκατοντάδες ταινίες με «ήπιο» ή πιο σκληρό υλικό γέμιζαν σκοτεινές αίθουσες στο κέντρο της Αθήνας (και όχι μόνο), ικανοποιούσαν πάθη και κατά κάποιο τρόπο συνέβαλαν στη σεξουαλική απελευθέρωση της πουριτανικής ελληνικής κοινωνίας. Μισό αιώνα μετά το όνομα που είναι απολύτως συνυφασμένο με το ελληνικό ερωτικό σινεμά είναι αυτό της Τίνας Σπάθη. Η Κωνσταντίνα Σπαθούλα, ένα πανέμορφο κορίτσι από το Παγκράτι, μπήκε τυχαία στον κόσμο των ερωτικών ταινιών και τον σάρωσε με την εντυπωσιακή εμφάνιση της.

Έγινε η απόλυτη σταρ του ερωτισμού και μέχρι σήμερα θεωρείται η «ιέρεια» του, αν και δεν έπαιξε ποτέ σε ταινία με σκληρό υλικό. Και οι 25 ταινίες στις οποίες συμμετείχε είναι αυτό που λέμε «soft». Παρ’ όλα αυτά η Τίνα Σπάθη θεωρείται η απόλυτη Ελληνίδα πορνοστάρ. Λίγο το «χαλασμένο τηλέφωνό» του χρόνου, περισσότερο το γεγονός ότι οι παραγωγοί προσέθεταν σκληρό υλικό, με άλλους πρωταγωνιστές, στις ταινίες της και ο μύθος της Τίνας Σπάθη γιγαντώθηκε.

Στον χώρο έμεινε λίγο παραπάνω από δύο χρόνια. Μετά δοκίμασε την τύχη της στο τραγούδι. Εκεί γνώρισε τον σύζυγο της, απέκτησαν τέσσερα παιδιά και σταδιακά αποσύρθηκε σε μια ήσυχη οικογενειακή ζωή. Λίγο πριν τα 50 της επιχείρησε να επανέλθει στις πίστες χωρίς επιτυχία. Το 2009 συμμετείχε στην ταινία του Φωκίωνα Μπόγρη «Κάθαρση» στο ρόλο μιας αστυνομικού. Σήμερα είναι 56 ετών και παραμένει μακριά από τη δημοσιότητα. Εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει δώσει συνεντεύξεις, ούτε έχει εμφανιστεί σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή.

Η αφήγηση της ίδιας της Τίνας Σπάθη

Ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσουμε την πραγματική Τίνα Σπάθη είναι μέσα από μια δική της αφήγηση. Το 2015 μίλησε στον Γιώργο Λυκουρόπουλο. Ακολουθεί ένα απόσπασμα από εκείνη τη συνέντευξη:

«Σπάθη με έβγαλε ο σκηνοθέτης που με ανακάλυψε, ο Απόστολος Τεγόπουλος. Από το επίθετο μου που είναι Σπαθούλα. Μου είπε "θα σε λέμε Σπάθη". Και είπα "ας με λέτε". Ωραίο ήταν, έμεινε. Την εποχή της δόξας ήμουν πολύ μεγάλος στόχος για τους άντρες. Ούτε με τη Σοφία Λόρεν δεν έγινε τέτοιο πράγμα. Τα παιδιά μου, που τώρα μόλις τους έδειξα μια ταινία, μου λένε "μαμά, πραγματικά ήσουν πολύ όμορφη". Δεν υπερβάλλω.

Μεγάλωσα στο Παγκράτι, στον Άγιο Αρτέμιο. Στα 18 μου όπου κι αν πέρναγα καταλαβαίνεις τι συνέβαινε. Το λέω χωρίς να πιστεύω στην ομορφιά. Το θέμα είναι τι αποπνέεις ως άνθρωπος. Τι μαγνητισμό. Δούλευα πωλήτρια σ' ένα μαγαζί στην Ερμού. Πήγαινα στο μαγαζί στις εννιά το πρωί. "Γιατί έρχεσαι στις εννιά;", με ρωτούσε τ' αφεντικό. "Γιατί δεν ξυπνάω πιο νωρίς του έλεγα".

Μια μέρα γυρίζονταν εκεί ένα διαφημιστικό, μέσα σε φαρμακείο, για κάποια κολόνια. Σταμάτησα και κοιτούσα από περιέργεια. Μια κοπέλα που έπρεπε να παίξει το ρόλο δεν ανταποκρινόταν και μου λέει ο σκηνοθέτης " να σου πω εσένα, μπορείς να το κάνεις;". Μπορώ, λέω. Και το έκανα χωρίς να ξέρω τίποτα. Ήταν ο Άγγελος Σιδεράτος. Και μετά με πήγε στον Απόστολο Τεγόπουλο και άρχισε η εξέλιξη με τις ταινίες. Με πήγαν στο γραφείο του στην Ακαδημίας και μόλις με είδε είπε "αυτή είναι δικιά μου". Μέχρι τότε έκανε "ταινίες για όλη την οικογένεια", Κλακ φίλμς. Με πρωταγωνιστή το Νίκο Ξανθόπουλο. Μου είπε ο Τεγόπουλος "θα βάλω κάτι πράγματα μέσα". Ούτε που ήξερα τι και πώς. Του είχα εμπιστοσύνη. Αλλά αποδείχθηκε ότι είχε σκοπό να βγάλει πολλά χρήματα από μένα, όπως και έβγαλε. 

Με ρώτησε η κόρη μου. "Μαμά, ντρεπόσουν που ήσουν γυμνή;" Κοίταξε. Επειδή ήταν ρόλος και δεν το ζούσα έτσι όπως φαινόταν, δεν ένιωθα άβολα. Μπορείς να σκύψεις να φιλάς στην ερωτική σκηνή και να μη νοιώθεις απολύτως τίποτα. Μέχρι και γέλια μπορεί να σε πιάνουν. Δεν το καταλαβαίνει φυσικά ο θεατής. Είναι ψυχρό για μας. Όταν έχεις μπροστά σου ολόκληρο συνεργείο και τα φώτα πάνω σου ή κρυώνεις γιατί δεν έχει θέρμανση, το μόνο που σε ενδιαφέρει είναι να γίνει το πλάνο, να τελειώνουμε. Το είχα συνηθίσει. Πώς πας στο γυναικολόγο;

Ο Τεγόπουλος από την αρχή με είδε "κάπως". Όταν με γνώρισε μου είπε "μπορώ να φανταστώ πως θα κοιτάς το φακό". Ήθελε να είναι το ύφος μου λίγο άγριο. Αν δεις την πρώτη ταινία, τις Διαστροφές, θα δεις ότι δεν φορούσα ούτε μέικαπ ούτε ρουζ. Έβαφα μόνο τις βλεφαρίδες. Έπαιζα με τα μάτια. Δεν μπορώ να πω ότι παίρναμε πολλά λεφτά. Κάποια ικανοποιητικά, ναι. Αλλά έχω κάνει και ταινίες τζάμπα. Ούτε σάντουιτς στο γύρισμα δεν τρώγαμε. Τα λεφτά δε που έβγαλα τα μοίρασα. Όποιος απ' τους κοντινούς μου ανθρώπους είχε ανάγκη ερχόταν σε μένα. Τίποτα δεν έμεινε. Τα σχόλια όμως ήταν όλα θετικά. Κι όποτε βρισκόμουν στο σινεμά, έβλεπα ότι οι ουρές ήταν ατέλειωτες. Στον τομέα μου μάλλον ήμουν η Βουγιουκλάκη! Πούλαγε τότε τ' όνομα μου. Και με μικρά γράμματα να ήταν θα το βλέπανε.

Η ματιά των ανδρών ήταν ματιά πόθου. Αλλά και οικειότητας, γιατί ήμουν και εγώ οικεία. Ήμουν μεν αντικείμενο του πόθου τους, αλλά η πρώτη κίνηση κάποιου ήταν η αγκαλιά, η ευχαρίστηση που με έβλεπε από κοντά. Με ζεστασιά με αγνότητα. Οι γυναίκες με ζήλευαν πάντα. Και πριν από τις ταινίες. Επειδή ήμουν "αντράκι" τους χάλαγα την πιάτσα. Τους φαινόμουν εκτός των ηθών τους. Στην ταινία Έξι διεστραμμένοι ζητούν δολοφόνο ένας νεαρός με ερωτεύτηκε. Ήταν ωραίο παιδί, αλλά δεν μου έλεγε κάτι. Εγώ ήμουν δύσκολη στις σχέσεις μου και γενικά στο να ασχοληθώ ερωτικά με έναν άντρα. Μπορεί πολλοί, επειδή ήμουν ερωτική ηθοποιός, να νόμιζαν ότι είχα πολλές σχέσεις, αλλά υπήρχε και χρόνος ολόκληρος που δεν είχα άντρα στη ζωή μου. Με είχε ερωτευτεί κι ένας μαραγκός στη γειτονιά όταν ήμουν 11 ετών- πήγαινα πέμπτη δημοτικού. Και όπως πήγαινα σχολείο, με περίμενε κάθε φορά να μου δώσει ή σάντουιτς, ή λουκουμά, ή μια γαρδένια! Μεγάλος έρωτας.

Με τους γονείς μου δεν είχα προβλήματα γιατί ήταν χωρισμένοι. Δεν ήξεραν. Έμενα με τη μητέρα μου. Δεν ήξερε τίποτα. Ήξερε ότι γύριζα ταινίες, αλλά δεν ήξερε τι ταινίες. Γιατί τότε δεν παίζονταν οι ταινίες στη γειτονιά. Παίζονταν στην Αθήνα, στο κέντρο. Όλες μου τις ταινίες τις έκανα από τα 18 μέχρι τα 20.

Αφού πέρναγε το κορμί μου και η ομορφιά μου, λέω από κει θα πάω να ζήσω. Και τι έκανα δηλαδή; Έβαλα κανέναν στον τοίχο; Τι ήμουνα; Προδότης; Ρουφιάνος της αστυνομίας; Σκεφτόμουν ότι έτσι θα βγω από το τούνελ της φτώχειας.

Μετά μπήκα στο τραγούδι. Σε λαϊκά κέντρα. Καν Καν,Δειλινά, κάποια φορά πήγα και επαρχία, αλλά δεν μου άρεσε, δεν μπορούσα να συνεννοηθώ. Σύνολο μια δεκαετία, μέχρι το 1984.

Ο άντρας μου ήταν πελάτης σε κέντρο που τραγουδούσα. Επέλεξα να κάτσω μαζί του ένα βράδυ και μου άρεσε. Αλλά διευκρινίζω ότι επέλεξα εγώ να κάτσω, δεν ανταποκρινόμουν σε όποιον ήθελε να κάτσω δίπλα του. Ο άντρας μου ήταν από τους καλούς πελάτες. Τους ήσυχους. Καταλαβαίνεται τι εννοώ. Μου είπε "δεν θα πεις ένα ποτήρι απ' το ποτό μας;". Και είπα "θα πιω". Κι έτσι έγινε. Κάτι μου έλεγε ότι μου κάνει αυτός ο άνθρωπος. Παντρεύτηκα κι άρχισα να κάνω παιδιά! Την "είδα" κάπως αλλιώς. Σταμάτησα από το χώρο και άλλαξα εντελώς ζωή και κοινωνικές συναναστροφές. Έκανα τέσσερα παιδιά και άφησα την καριέρα στο σινεμά και το τραγούδι. Άλλαξα γειτονιά αλλά και στυλ στο ντύσιμο. Είχα παιδιά πια. Πήγαιναν σχολείο. Ο κόσμος είναι κακός. Δεν σε ρωτάει αν έχεις ψωμί να φας, παρά μόνο κρίνει, υποτίθεται, την ηθική σου. Κι έμαθα ότι κυκλοφορούν ταινίες στα βίντεο κλαμπ που αναφέρουν το όνομα μου ή άλλες με μια υποτιθέμενη Κατερίνα Σπάθη. Είναι μοντάζ και με θίγουν προσωπικά».

Άλλο Τίνα, άλλο Κατερίνα

Πολλές φορές η Τίνα Σπάθη συγχέεται με την Κατερίνα Σπάθη (φωτό). Πρόκειται για μια νεαρή πρωταγωνίστρια ερωτικών ταινιών που εμφανίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 80’ και συμμετείχε μόνο σε φιλμ με σκληρό υλικό. Η Κατερίνα Σπάθη εργάστηκε στον χώρο από το 1983 έως το 1986. Συνολικά συμμετείχε σε 18 ταινίες και σε δύο από αυτές εμφανίζεται στους τίτλους ως Τίνα Σπάθη γεγονός που φυσικά συνέβαλε στη σύγχυση. Σε κάποια από τα φιλμ αναγράφεται ως «Τζοάννα».