Η χρεοκοπημένη περσόνα του Μάιλο Γιαννόπουλος



Από παγκόσμιο «φαινόμενο» σε ένα χρεοκοπημένο τίποτα. Η άνοδος και η πτώση του ανθρώπου που έκανε καριέρα ως ρατσιστής και ακροδεξιός

Υπήρξε μια εποχή που όσα έλεγε ο Μάιλο Γιαννόπουλος «έπαιζαν» αυτόματα σε όλες τις μεγάλες ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Προκλητικός και ακραίος με μια ρητορική του «τίποτα», ο Βρετανός με την ελληνική καταγωγή (ο πατέρας του είναι μισός Έλληνας και μισός Ιρλανδός) ήταν μόνιμα στο επίκεντρο της προσοχής για όλους τους λάθος λόγους. Η εποχή αυτή όμως μοιάζει να έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Ο Γιαννόπουλος υπήρξε ένα από τα πιο γνωστά πρόσωπα της εναλλακτικής δεξιάς (alt-right), μια δεξιάς που ο προσδιορισμός της δεν κρύβει τίποτα θετικό. Συνδυάζει όλες τις ιδεολογίες που μοιάζουν βγαλμένες από προηγούμενους αιώνες: υπεροχή των λευκών και κατωτερότητα των έγχρωμων, εξοστρακισμός των Εβραίων, κατωτερότητα των γυναικών και απέχθεια για τους ομοφυλόφιλους και κάθε τι καινούργιο.

Ο Γιαννόπουλος μέσα από τα προφίλ του στα διάφορα κοινωνικά δίκτυα χρησιμοποιούσε καθημερινά μια ρητορική μίσους στην λογική «όσο πιο ακραίο τόσο πιο καλό» καθώς με αυτόν τον τρόπο κατάφερνε να τραβήξει την προσοχή. Εξάλλου, αυτό μοιάζει να θέλει η σημερινή εποχή και γι’ αυτό άλλωστε τον «αντάμειψε». Ο Γιαννόπουλος έφτασε στο σημείο να γίνει αρχισυντάκτης του ειδησεογραφικού σάιτ δεξιάς ιδεολογίας, Breitbart News, να δίνει ομιλίες σε όλον τον κόσμο, να γράφει βιβλία και κάθε του tweet να επηρεάζει και να προκαλεί αντιδράσεις από όλες τις πλευρές.

Οι εμετικές του απόψεις

Ο Μάιλο Γιαννόπουλος είχε εκφράσει τις απόψεις του για κάθε ζήτημα που θα μπορούσε να προκαλέσει. Φανατικός υποστηρικτής του Τραμπ, θιασώτης της λευκής υπεροχής, έχει επιτεθεί συχνά κατά των ισλαμιστών και των Αφροαμερικάνων, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που έχει βάλει στο στόχαστρο τις γυναίκες κοροϊδεύοντας όσες έχουν παραπάνω κιλά ή δεν είναι τόσο όμορφες και κυρίως όσες μάχονται για τα δικαιώματα των γυναικών. Μάλιστα χαρακτηρίζει τις φεμινίστριες «γυναίκες άσχημες, χωρίς σεξ που έχουν γάτες».

Ο ίδιος είναι ανοιχτά ομοφυλόφιλος και έχει μάλιστα παντρευτεί τον σύντροφό του, ο οποίος είναι Αφροαμερικάνος (!). Ωστόσο, είναι κατά… των ομοφυλοφίλων λέγοντας ότι τα γκέι κινήματα είναι «καρικατούρες». Προτρέπει μάλιστα τους ομοφυλόφιλους «να γυρίσουν πίσω στις ντουλάπες» και ο ίδιος λέει ότι αν μπορούσε να... θεραπευτεί από την ομοφυλοφιλία του, θα το έκανε!

Το κερασάκι στην τούρτα ήταν οι απόψεις του περί παιδοφιλίας. Σε ένα βίντεο που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο το 2017 δήλωνε ότι οι σεξουαλικές σχέσεις μεταξύ δεκατριάχρονων αγοριών και ενήλικων ανδρών ή  γυναικών μπορεί να είναι «τέλεια συναινετικές» και θετικές εμπειρίες για τα αγόρια. Ο Γιαννόπουλος μετά το σάλο αρνήθηκε ότι υποστηρίζει την παιδοφιλία και ισχυρίστηκε ότι οι δηλώσεις του ήταν απλώς προσπάθειες αντιμετώπισης του της δικής του κακοποίησης από μεγαλύτερους άνδρες, όταν ήταν μικρός. 

Φέτος, έγραψε ένα άρθρο στο The Spectator στο οποίο υπερασπιζόταν στον Αυστραλό Καρδινάλιο Τζορτζ Πελ, ο οποίος καταδικάστηκε για παιδοφιλία.

Όμως, το πιο τρομακτικό ίσως απ’ όλα είναι ότι υιοθετώντας όλες αυτές τις ακραίες απόψεις, επιτιθέμενος σε όσους δεν… του έκαναν και βρίσκοντας πάντα έναν τρόπο να σοκάρει κατάφερε να βρει εκατομμύρια ακολούθους και υπερασπιστές. Οι ακόλουθοί του στα social media αυξάνονταν με γεωμετρικό ρυθμό, οι δηλώσεις του «έπαιζαν» παντού, ενώ όταν κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Dangerous» αυτό βρέθηκε σχεδόν αμέσως στη θέση 2 της λίστας του Amazon με τα πιο δημοφιλή βιβλία προς παραγγελία.  

Διοργάνωσε μάλιστα δεκάδες ομιλίες σε πανεπιστήμια πολλές από τις οποίες όμως ακυρώθηκαν ύστερα από κινητοποιήσεις φοιτητών-η μόνη ίσως αντίσταση που συνάντησε. Μάλιστα, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε αναφερθεί μέσω Twitter στην ακύρωση της ομιλίας του από το πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϊ κάνοντας λόγο παρεμπόδιση της ελευθερίας της έκφρασης.

«Δεν μπορώ να βάλω φαγητό στο τραπέζι μου με αυτόν τον τρόπο»

Όλα αυτά μοιάζουν πια να βρίσκονται στο παρελθόν. Ακόμα και στο διαδίκτυο, όπου μπορεί ο καθένας να πει ό,τι θέλει και να αποκτήσει τους ακολούθους του, φαίνεται ότι υπάρχει ένα όριο. Οι ακραίες θέσεις του Γιαννόπουλου οδήγησαν το ένα κοινωνικό δίκτυο μετά το άλλο να μπλοκάρουν τους λογαριασμούς του. Σήμερα, ο Γιαννόπουλος προσπαθεί να επιβιώσει μέσα από κοινωνικά δίκτυα «μικρής εμβέλειας» με λίγους ακολούθους και όπως λέει ο ίδιος «δεν μπορώ να βάλω φαγητό στο τραπέζι μου με αυτόν τον τρόπο».

Η αρχή έγινε to 2016 με το Twitter,το βασικό «εργαλείο» του Γιαννόπουλου για να εκφράζει τις απόψεις του. Έχοντας προχωρήσει ήδη σε ένα προσωρινό μπλοκάρισμα του λογαριασμού του εξαιτίας των αντι-ισλαμικών σχόλιών του μετά την τρομοκρατική επίθεση στο κλαμπ Pulse του Ορλάντο, το Twitter προχώρησε στην μόνιμη διαγραφή του. Αιτία ήταν η επίθεση στην Αφροαμερικανική ηθοποιό Λέσλι Τζόουνς εξαιτίας της συμμετοχής της στο ριμέικ της ταινίας Ghostbusters, στην οποία συμμετείχαν μόνο γυναίκες. Τα ρατσιστικά σχόλια του Γιαννόπουλου κατά της Τζόουνς ώθησαν εκατοντάδες ακολούθους του να μπουν στο προφίλ της Τζόουνς και να της γράψουν χυδαία μηνύματα ή και να της στείλουν φωτογραφίες με πορνογραφικό περιεχόμενο. Η αντίδραση του Twitter ήταν άμεση διαγράφοντας ισόβια τον Γιαννόπουλο.

Τον Μάιο του 2019, το Facebook προχώρησε στην διαγραφή του λογαριασμού του καθώς τον χαρακτήρισε ως «επικίνδυνο» που προωθεί την ιδεολογία του μίσους και προτρέπει προς τη βία.
To 2017 είχε προηγηθεί η παραίτησή του ύστερα από πίεση από το Breidbart εν μέσω της θύελλας μετά τα σχόλια του υπέρ της παιδοφιλίας. Οι δηλώσεις αυτές του στοίχισαν ακόμα ένα συμβόλαιο για την αυτοβιογραφία του, Dangerous, με τους Simon & Schuster. Τελικα, προχώρησε μόνος του στην έκδοση του βιβλίου του.

Σήμερα, έχει προφίλ στις πλατφόρμες Gab, Parler και Telegram. Πιθανότατα δεν έχετε ακούσει καμία από αυτές, όπως και οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου. Έτσι, ο Γιαννόπουλος έχει καταλήξει με λίγες χιλιάδες ακολούθους κάτι που δεν του αρέσει καθόλου.

«Οι μικροσκοπικοί αριθμοί ακολούθων των 20.000 δεν μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπους όπως εμένα. Δεν είναι καλή διαχείριση του χρόνου μου να είμαι εδώ μιλώντας στα ίδια 1.000 άτομα, από τα οποία κανένας δεν θα αγοράσει βιβλία μου, εισιτήρια ή θα μου κάνει δωρεές», έγραψε στην πλατφόρμα Telegram.

«Οι προβολές των αναρτήσεών μου έχουν πέσει συνολικά στις 2 ή 3 χιλιάδες. Τα κανάλια μου συνεχώς αποσιωπούνται. Είμαι πολύ κοντά στο να τα παρατήσω», απείλησε στις τελευταίες του αναρτήσεις. Όπως είπε έχασε συνολικά περίπου τέσσερα εκατομμύρια ακολούθους.

«Πέρασα πολλά χρόνια οργανώνοντας, μεγαλώνοντας και επενδύοντας στην βάση των θαυμαστών μου και μου τα πήραν όλα σε μια στιγμή. Οι 19 χιλιάδες ακόλουθοί μου εδώ δεν με πάνε πουθενά. Δεν μπορώ να κάνω καριέρα με τόσους λίγους ανθρώπους. Δεν μπορώ να βάλω φαγητό στο τραπέζι μου με αυτόν τον τρόπο», γράφει.

«Είναι αξιοθρήνητο. Δεν θα χαραμίσω τον εαυτό μου σε λίγους χιλιάδες ακολούθους. Απλώς αρνούμαι Δεν υπάρχει κανένα μέλλον στο Telegram για τους «πρόσφυγες» των κοινωνικών δικτύων. Θα παραιτηθώ από τα κοινωνικά δίκτυα εντελώς για να είμαι ειλικρινής», γράφει.

Οι πρόσφατες αναρτήσεις του στο Telegram

Η οικονομική καταστροφή

Εκτός από την «εγκατάλειψη» του κόσμου, ο Γιαννόπουλος σήμερα έχει να αντιμετωπίσει και τα οικονομικά προβλήματα. Ο Γιαννόπουλος φέρεται να έχει τεράστια χρέη τα οποία ξεπερνούσαν τα 2 εκατ. δολάρια κατά το 2018. Σύμφωνα με έγγραφα που είδαν το φως της δημοσιότητας από τον Απρίλιο του 2018 ο Γιαννόπουλος οφείλει 1,6 εκατομμύρια στη δική του εταιρεία, 400.000 δολάρια στην οικογένεια δισεκατομμυριούχων Mercers που τον χρηματοδοτούσε, 153.215 δολάρια στον πρώην δικηγόρο του, 76.574 δολάρια σε πρώην συνεργάτη του ιστότοπου Breidbart και 20.000 δολάρια στον οίκο πολυτελών κοσμημάτων Cartier.

Παράλληλα, ο Γιαννόπουλος έχει κατηγορηθεί στο παρελθόν και για κατάχρηση δωρεών. Το 2016 είχε διοργανώσει μια διαδικτυακή δωρεά για το Privilege Grant, που θα έδινε υποτροφίες σε λευκούς άντρες συγκεντρώνοντας σύμφωνα με τα αρχικά στοιχεία 350.000 δολάρια. Λίγους μήνες μετά έγινε γνωστό ότι 200.000 από τις δωρεές… χάθηκαν από την οργάνωση του Γιαννόπουλου με τον ίδιο να υποστηρίζει ότι έκανε απλώς κακή διαχείριση!

Επίλογος

Ένα φαινόμενο των καιρών που θα πρέπει να συνηθίσουμε ή απλώς ένας παρανοϊκός που με κάποιον τρόπο μπόρεσε να τραβήξει τα βλέμματα. Ό, τι κι αν είναι τελικά το «φαινόμενο» Μάιλο Γιανννόπουλος μοιάζει να αντανακλά με ανησυχητικό τρόπο αυτό που βλέπουμε συνεχώς στην εποχή του διαδικτύου: την επικράτηση του ακραίου, της εικόνας, του τίποτα. Το μόνο αισιόδοξο στοιχείο είναι ότι το διαδίκτυο μοιάζει να λειτουργεί σαν ζωντανός οργανισμός: αποβάλλει από το σώμα του κάθε τι βλαβερό, ακόμα και με καθυστέρηση.

«Το Twitter κήρυξε πόλεμο στην ελευθερία του λόγου και κατ’ επέκταση υπέγραψε την θανατική του καταδίκη», έλεγε ο Γιαννόπουλος το 2016 μετά το μπλοκάρισμά του από το Twitter. Σήμερα, τρία χρόνια μετά το Twitter είναι ακόμα ζωντανό.