Φρέντι Μέρκιουρι: Όλα όσα δεν γνωρίζατε για τον θρυλικό καλλιτέχνη

Η παιδική ηλικία, τα δόντια, ο Ζοροαστρισμός, η έξοδος με την Νταϊάνα και η μυστική επίσκεψη στην Αθήνα

Πέρασαν τρεις ολόκληρες δεκαετίες από το απόγευμα που ο Φρέντι Μέρκιουρι έσβησε χτυπημένος από τον θανατηφόρο εκείνη την εποχή ιό του AIDS. Εκπληκτικός τραγουδιστής, μοναδικός performer και μια πολύπλευρη προσωπικότητα με ευαισθησίες και σκοτεινές πλευρές. Το Janus σας παρουσιάζει μια σειρά από γεγονότα και πληροφορίες για τη σύντομη αλλά τόσο γεμάτη ζωή του καλλιτέχνη.

Ζανζιβάρη, Ινδία και Ζωροαστρισμός

Το πραγματικό όνομα του τραγουδιστή των Queen ήταν Φαρόκ Μπουλσάρα. Γεννήθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 1945 στην Στόουν Τάουν του βρετανικού προτεκτοράτου της Ζανζιβάρης, μια περιοχή που πλέον ανήκει στην Τανζανία. Οι γονείς του Μπόμι και Τζερ είναι Παρσοί, απόγονοι δηλαδή Περσών που μετανάστευσαν στην Ινδία μετά την κατάκτηση της χώρας από τους Μουσουλμάνους τον 7ο αιώνα μ.Χ. Η οικογένεια του Μέρκιουρι προέρχεται από την πόλη Μπουλσάρ (πλέον Βαλσάντ) η οποία βρίσκεται στη δυτική ακτή της Ινδίας.

Οι Μπουλσάρα βρέθηκαν στη Ζανζιβάρη λόγω της εργασίας του πατέρα στο Βρετανικό Αποικιακό Γραφείο. Ο Μέρκιουρι όμως πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής του ηλικίας στην Ινδία. Σε ηλικία οκτώ ετών στάλθηκε στην ασιατική χώρα για να φοιτήσει σε σχολείο κοντά στη Βομβάη. Εκεί άρχισαν να τον αποκαλούν Φρέντι. Επέστρεψε στην Ζανζιβάρη το 1963 και έναν χρόνο μετά η οικογένεια μετακόμισε, λόγω της αιματηρής επανάστασης στην περιοχή, στο Φέλταμ της Αγγλίας. Όταν πλέον ξεκίνησε την καριέρα του στη μουσική ο Μέρκιουρι χρησιμοποίησε για λίγο το όνομα Λάρι Λάρεξ. Με το συγκεκριμένο ψευδώνυμο κυκλοφόρησε ένα τραγούδι. Τελικά το 1970 άλλαξε και επίσημα το όνομα του σε Φρέντι Μέρκιουρι.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι η οικογένεια του Μέρκιουρι, όπως όλοι οι Παρσοί, ήταν Ζωροάστρες. Πρόκειται για την αρχαία μονοθεϊστική θρησκεία των Περσών. Ο ίδιος ο τραγουδιστής δεν ήταν θρησκευόμενος αλλά η τελετή της κηδείας του έγινε από ιερέα του Ζωροαστρισμού.

Τα δόντια

Τα δόντια του Φρέντι Μέρκιουρι ήταν το... σήμα κατατεθέν της εμφάνισης του. Ο τραγουδιστής είχε τέσσερις επιπλέον τραπεζίτες που «έσπρωχναν» τα μπροστά του δόντια. Η εικόνα δεν άρεσε στον Μέρκιουρι αλλά δεν έκανε καμία παρέμβαση καθώς θεωρούσε ότι αν άλλαζε κάτι στο στόμα του θα επηρέαζε τις φωνητικές του επιδόσεις. Πίστευε ότι τα παραπανίσια δόντια ήταν ένας από τους παράγοντες που του έδιναν το πολύ μεγάλο φωνητικό εύρος που είχε.

Καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του ο Μέρκιουρι αντιμετώπιζε προβλήματα με τα δόντια του και επισκεπτόταν συχνά οδοντιάτρους. Μια από αυτές τις επισκέψεις θεωρείται κομβική για την πορεία των Sex Pistols. Τον Δεκέμβριο του 1976 οι Queen ήταν καλεσμένοι σε τηλεοπτικό σόου αλλά ακύρωσαν την εμφάνιση καθώς ο Μέρκιουρι είχε πονόδοντο και έπρεπε να δει γιατρό. Τη θέση τους πήραν οι Sex Pistols οι οποίο έδωσαν μια... μοναδική παράσταση και τράβηξαν την προσοχή του βρετανικού κοινού.

Ρούχα και βαλίτσες

Από πολύ μικρή ηλικία ο Μέρκιουρι ασχολήθηκε με τη μουσική αλλά θα περνούσαν χρόνια μέχρι να μπορέσει να βιοποριστεί από αυτή. Μέχρι να... φτάσει εκεί πωλούσε ρούχα στην αγορά του Κένσινγκτον ενώ εργάστηκε και στο αεροδρόμιο του Χίθροου ως μεταφορέας αποσκευών. Πριν τελικά γνωρίζει το 1970 τον Μπράιαν Μέι είχε περάσει από αρκετές μπάντες.


Το όνομα και το... οικόσημο

Το όνομα Queen το επέλεξε ο ίδιος για το συγκρότημα παρότι δεν άρεσε στα υπόλοιπα μέλη και στο στούντιο με το οποίο είχαν συμφωνήσει. «Είναι ένα όνομα προφανώς μεγαλοπρεπές και ακούγεται εκπληκτικά. Είναι ένα δυνατό όνομα, παγκόσμιο και άμεσο. Φυσικά γνώριζα τους γκέι υπαινιγμούς αλλά αυτή ήταν απλά μια πλευρά της επιλογής μου» θα τονίσει ο ίδιος ο τραγουδιστής.

Λίγο πριν την κυκλοφορία του πρώτου άλμπουμ της μπάντας ο Μέρκιουρι σχεδίασε το λογότυπο της που έμεινε γνωστό ως οικόσημο των Queen (στα αγγλικά Queen crest). Ήταν ο συνδυασμός των τεσσάρων ζωδίων των μελών του συγκροτήματος. Λιοντάρια για τον Ντίκον και τον Τέιλορ, ένα καβούρι για τον Μέι που είναι καρκίνος και δύο νεράιδες για τον Μέρκιουρι που ήταν παρθένος. Τα ζώδια είναι γύρω από το γράμμα Q το οποίο σκεπάζει ένα μεγάλος φοίνικας.

Γραμματόσημα, γάτες και Scrabble

Πέραν από το πάθος του για τη μουσική ο Μέρκιουρι είχε μεγάλη αγάπη για τις γάτες, τα γραμματόσημα και το Scrabble. Είχε μια πολύ μεγάλη συλλογή γραμματοσήμων η οποία μετά τον θάνατο του παραχωρήθηκε στο Βρετανικό Ταχυδρομικό Μουσείο. Αναφορικά με τις γάτες έφτασε κάποια στιγμή να έχει στο σπίτι του δέκα. Του άρεσε να φροντίζει γάτες που έβρισκε στο δρόμο. Επίσης όλα τα μέλη των Queen έχουν παραδεχθεί ότι ήταν πολύ δυνατός στο Scrabble και έπαιρνε πολύ σοβαρά τις μάχες τους στο συγκεκριμένο επιτραπέζιο παιχνίδι. Συνήθως ήταν ο νικητής. Αυτό που δεν του άρεσε καθόλου ήταν να διαβάζει βιβλία. «Σπάνια διαβάζω. Νομίζω ότι είναι χάσιμο χρόνου. Ο κόσμος θα με σκοτώσει γι' αυτό» είπε σε μια συνέντευξη του το 1986.

Οι δυο πλευρές της προσωπικότητας του

Όσοι γνώριζαν από κοντά τον Φρέντι Μέρκιουρι υποστηρίζουν ότι ήταν ένα πολύ ντροπαλό άτομο. Γι' αυτό έδινε και σπάνια συνεντεύξεις παρά τα εκατοντάδες αιτήματα. «Κανείς δεν γνώριζε τον Φρέντι στην πραγματική ζωή. Ήταν ντροπαλός, ευγενικός και καλόκαρδος. Δεν ήταν το άτομο που παρουσίαζε πάνω στη σκηνή» θα πει ο ντράμερ των Queen, Ρότζερ Τέιλορ. Από την άλλη υπάρχει και η εικόνα του αχαλίνωτου Μέρκιουρι. Τα πάρτι που οργάνωνε και το τι συνέβαινε εκεί αγγίζουν τα όρια του μύθου. Άφθονο αλκοόλ και ναρκωτικά, διάσημοι καλεσμένοι και σεξ.

Ειδικά για το σεξ υπάρχουν άπειρες ιστορίες για τον Μέρκιουρι και τις εξορμήσεις του σε γκέι μπαρ. O ίδιος άλλωστε σε μια συνέντευξη του είχε πει: «Είχα πολλούς εραστές φυσικά. Περισσότερους από την Λιζ Τέιλορ. Γυναίκες και άντρες. Τα δοκίμασα και τα δύο αλλά οι σχέσεις μου δεν κρατούσαν. Το πάθος μου για το σεξ είναι τεράστιο. Κοιμάμαι με άντρες, γυναίκες, γάτες. Πηγαίνω στο κρεβάτι μου με οτιδήποτε. Είναι τόσο τεράστιο που χωράει έξι άτομα. Προτιμώ το σεξ μου χωρίς παρεμβολές και υπήρξαν εποχές που ήμουν εξαιρετικά ασυγκράτητος. Σηκωνόμουν το πρωί, έξυνα το κεφάλι μου και αναρωτιόμουν ποιον θέλω να γαμήσω σήμερα. Ζούσα για το σεξ. Είμαι πολύ σεξουαλικό άτομο αλλά γίνομαι πιο επιλεκτικό από παλιότερα». Σε μια εποχή που το AIDS θέριζε ο Μέρκιουρι έπεσε θύμα αυτού του αχαλίνωτου τρόπου ζωής.

Το μικρόφωνο και το τζάκετ

Η σκηνική παρουσία του Φρέντι Μέρκιουρι ήταν κάτι ανεπανάληπτο. Το μικρόφωνο με την κοντή βάση ήταν ένα από τα χαρακτηριστικά του. Το υιοθέτησε τυχαία όταν σε ένα από τα πρώτα σόου των Queen η βάση έσπασε στη μέση. Ο Μέρκιουρι ολοκλήρωσε το σόου κρατώντας το μικρόφωνο με την σπασμένη βάση. Του άρεσε και το διατήρησε από εκεί και πέρα λέγοντας πως αυτό είναι το ραβδί του.

Αναφορικά με το ντύσιμο του, το κίτρινο στρατιωτικό τζάκετ που φορούσε στην περιοδεία των Queen το 1986 ήταν από τα αγαπημένα του. Το 2004 πουλήθηκε σε δημοπρασία. Ο συλλέκτης που το απέκτησε πλήρωσε 35.000 ευρώ.


Φρέντι, Μάικλ και ένα λάμα

Ο Μέρκιουρι θαύμαζε τον Μάικλ Τζάκσον και προσπάθησε να ηχογραφήσει μαζί του κάποια κομμάτια. Το 1983 τον επισκέφθηκε στην Καλιφόρνια και δούλεψαν πάνω σε τρία κομμάτια (There Must Be More to Life Than This, State of Shock και Victory). Τα τραγούδια ουσιαστικά δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. Το πρώτο όμως κυκλοφόρησε σε ένα σόλο άλμπουμ του Μέρκιουρι το 1985. Η συνεργασία δεν προχώρησε καθώς ακόμα ο frontman των Queen δεν άντεχε την εκκεντρική συμπεριφορά του Τζάκσον. Θρυλικό είναι το σκηνικό με το απεγνωσμένο τηλεφώνημα του Μέρκιουρι στον μάνατζερ της μπάντας Τζιμ Μπιτς. «Μου είπε να πάω να τον πάρω από το στούντιο. Όταν τον ρώτησα τι συμβαίνει μου απάντησε ότι ο Τζάκσον φέρνει στο στούντιο το λάμα που έχει σαν κατοικίδιο. Το βάζει μέσα στο δωμάτιο την ώρα που ηχογραφούν. Ο Φρέντι δεν το άντεχε αυτό και ήθελε να τον γλιτώσω» θα πει ο Μπιτς. Πέραν πάντως από το λάμα, ο Μέρκιουρι όταν γνώρισε προσωπικά τον Τζάκσον τον βρήκε περίεργο και σκοτεινό.

Το σημείωμα του Κερτ Κομπάιν

Ο Κερτ Κομπέιν αναφέρει τον Φρέντι Μέρκιουρι στο αποχαιρετιστήριο σημείωμα που έγραψε πριν την αυτοκτονία του. «Όταν είμαστε στα παρασκήνια, τα φώτα κλείνουν και το μανιασμένο βουητό του πλήθους ξεκινάει μα δεν με επηρεάζει με τον τρόπο που το έκανε στον Φρέντι Μέρκιουρι. Φαινόταν να το αγαπάει, να απολαμβάνει την αγάπη και τον θαυμασμό του πλήθους κάτι το οποίο το θαυμάζω και το ζηλεύω» έγραψε ο Κομπέιν που ήταν μεγάλος θαυμαστής των σόου του Μέρκιουρι.

Η έξοδος με την Νταϊάνα

H πριγκίπισσα Νταϊάνα και ο Φρέντι Μέρκιουρι συνδέονταν με σχέση φιλίας και αλληλοθαυμασμού. Στο βιβλίο της «The Power of Positive Drinking» η Κλίο Ρόκος αποκαλύπτει ένα απίστευτο περιστατικό.

Η ηθοποιός υποστηρίζει ότι ένα απόγευμα ο Μέρκιουρι και η Νταϊάνα έβλεπαν τα «Χρυσά Κορίτσια». Ο τραγουδιστής είπε στην πριγκίπισσα ότι χρειάζεται διασκέδαση και την έπεισε να μεταμφιεστεί και να πάνε μαζί σε ένα γκέι μπαρ στο Λονδίνο. Η Ρόκος και ο κωμικός Κένι Έβερετ ήταν μαζί τους εκείνο το βράδυ. Υπό τις οδηγίες του Μέρκιουρι η Νταϊάνα φόρεσε παντελόνι,  ένα στρατιωτικό σακάκι, καπέλο και γυαλιά ηλίου. Οι τέσσερις τους κατέληξαν σε ένα από τα πιο διάσημα gay bar του Λονδίνου, το «Royal Vauxhall Tavern», στο νότιο τμήμα της βρετανικής πρωτεύουσας! «Όταν μπήκαμε μέσα, νομίζαμε ότι όλοι θα καταλάβουν ότι είναι η πριγκίπισσα Νταϊάνα. Όμως ο κόσμος έδειχνε να την αγνοεί. Ήταν σαν να μην υπάρχει και αυτό το λάτρευε. Όλοι ασχολούνταν με τον Φρέντι και εκείνη απολάμβανε τα ποτά της», γράφει η Ρόκος.

Η κρυφή επίσκεψη στην Αθήνα

Θρυλική είναι και η ιστορία της... μυστικής επίσκεψης του Μέρκιουρι στην Αθήνα στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Ελάχιστοι γνώριζαν ότι είχε έρθει στην χώρα μας και κυκλοφορούσε στην Αθήνα συνοδεία ενός Έλληνα παραγωγού. Σε μια από τις νυχτερινές του βόλτες ο Μέρκιουρι ζήτησε από τον παραγωγό να τον πάει σε ένα γκέι μπαρ. Παρά τις ενστάσεις του παραγωγού τελικά πήγαν σε ένα μπαρ στην Πλάκα. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα ο Μέρκιουρι γνώρισε έναν νεαρό και έφυγε μαζί του. Είπε στον παραγωγό να πάει να τον πάρει μετά από ένα τριήμερο από το ξενοδοχείο στο οποίο διέμενε. Ο παραγωγός ακολούθησε τις οδηγίες του και δεν έκανε ερωτήσεις. Ο Μέρκιουρι στη συνέχεια επέστρεψε στο Λονδίνο.

Η μάχη με το AIDS και το τέλος

Στις αρχές του 1982 ο Φρέντι Μέρκιουρι παρατήρησε ένα λευκό σημάδι στην γλώσσα του. Βρισκόταν στη Νέα Υόρκη και επισκέφθηκε κρυφά έναν γιατρό. Ήταν τα πρώτα συμπτώματα του AIDS. Εκείνη την περίοδο ο τραγουδιστής είχε εκμυστηρευτεί σε κοντινά του πρόσωπα ότι πρόσφατα είχε σεξουαλική επαφή με άτομο που βρέθηκε θετικός στον ιό. Μέσα στο επόμενη διάστημα του παρουσιάστηκαν περισσότερα συμπτώματα. Εκείνη την εποχή το AIDS ήταν κοινωνικό στίγμα και ουσιαστικά θανατική καταδίκη και ο Μέρκιουρι προσπάθησε να κρατήσει κρυφό το γεγονός. Ο αγγλικός Τύπος υποστήριξε ότι το επιβεβαίωσε σε εξετάσεις που έκανε τον Οκτώβριο του 1986 ενώ ο σύντροφος του, Τζιμ Χάτον, τον οποίο ο Μέρκιουρι αποκαλούσε «ο σύζυγος», έχει δηλώσει ότι η διάγνωση έγινε τον Απρίλιο του 1987.Σε μια συνέντευξη το 1987 ο τραγουδιστής ρωτήθηκε για το θέμα και ισχυρίστηκε ότι έχει κάνει τεστ και βγήκε αρνητικό. Είχε πάντως ενημερώσει τα μέλη των Queen για την ασθένεια του.

Στα τέλη του 1980 ήταν πλέον φανερό ότι ο Μέρκιουρι νοσούσε. Η εμφάνιση του πρόδιδε το γεγονός ότι αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα υγείας. Στις 18 Φεβρουαρίου 1990 έκανε την τελευταία εμφάνιση του στη σκηνή. Παρέλαβε μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας τιμητικό βραβείο στην τελετή απονομής των Brit AwardsO ίδιος και το περιβάλλον του επέμεναν να διαψεύδουν ότι νοσεί από AIDS.

Τον Μάιο του 1991, παρότι ήταν σε πολύ κακή κατάσταση, κατάφερε να ολοκληρώσει το γύρισμα του βίντεοκλιπ για το τραγούδι «These Are the Days of Our Lives»  Ήταν και η τελευταία του εμφάνιση μπροστά στην κάμερα.


Από τον Ιούνιο του 1991 αποσύρθηκε στο σπίτι του στον Κένσιγκτον. Τους τελευταίους μήνες της ζωής του έχασε την όραση του και δεν μπορούσε να σηκωθεί από το κρεβάτι. Επέλεξε να μην πάρει κάποια πειραματική αγωγή και έπινε μόνο παυσίπονα. Στις 23 Νοεμβρίου 1991 εκδόθηκε ανακοίνωση με την οποία ο Μέρκιουρι επιβεβαίωνε ότι πάσχει από AIDS και εξηγούσε τους λόγους που δεν το αποκάλυψε νωρίτερα.

Περίπου 24 ώρες μετά την ανακοίνωση, το απόγευμα της 24ης Νοεμβρίου 1991 πέθανε από επιπλοκές στον πνεύμονα που προκάλεσε ο ιός. Στις τελευταίες του στιγμές δίπλα του ήταν λίγοι κοντινοί φίλοι. Η Μέρι Όστιν, πρώην σύντροφος και αδελφική φίλη του Μέρκιουρι, πήρε τηλέφωνο την αδελφή του Κασμίρα και της ανακοίνωσε το τραγικό γεγονός.

Στις 27 Νοεμβρίου 1991 πραγματοποιήθηκε η κηδεία και το σώμα του αποτεφρώθηκε. Τις στάχτες παρέλαβε η Όστιν η οποία τονίζει ότι ποτέ δεν θα αποκαλύψει πού ακριβώς βρίσκονται.