Η Σίλβια πίσω από την Εμμανουέλα


Σεξ, κοκαΐνη, βότκα και μια καριέρα γεμάτη απορρίψεις


Η Μπέτι Ντέιβις έλεγε ότι η υποκριτική, τα σενάρια και οι ρόλοι πρέπει να είναι μεγαλύτεροι από την πραγματική ζωή. Στην περίπτωση της Σιλβια Κριστέλ ένας ρόλος όρισε τελικά ολόκληρη την πορεία της ζωής της. Όταν τον Δεκέμβριο του 1973 ξεκινούσε τα γυρίσματα της "Εμμανουέλας", δεν το γνώριζε, αλλά άφηνε για πάντα πίσω της το κορίτσι από την Ουτρέχτη. Ήταν πλέον η ποθητή Εμμανουέλα με καταστρεπτικές συνέπειες για την καριέρα και την προσωπική της ζωή.
Η Σίλβια θα έμενε πάντα στη σκιά του ρόλου και παρά τις τεράστιες προσπάθειες να βγει στο φως δεν θα τα κατάφερνε.

Στις 17 Οκτωβρίου του 2012 σε ηλικία 60 ετών θα έχανε τη μάχη με τον καρκίνο. Είχε δώσει μάχη για πάνω από μια δεκαετία με την ασθένεια που την είχε χτυπήσει στο λάρυγγα. Κάπνιζε από τα 11 της χρόνια.

Επτά χρόνια μετά το θάνατο της, η δημοσιογράφος Σουζάν Ρέθανς κυκλοφόρησε την επίσημη βιογραφία της ηθοποιού. Έκανε τρία χρόνια έρευνα και μίλησε με συγγενείς, εραστές και φίλους. Στο εισαγωγικό σημείωμα του βιβλίου γράφει: "Αγαπητή Σιλβια, ελπίζω να σου δώσω πίσω τη ζωή σου με αυτό".

"Έτσι νιώθω. Η ζωή της ξεγράφτηκε με την Εμμανουέλα. Την όρισε ως μια συνηθισμένη, αγαθή, τσούλ@. Την υποτίμησε ενώ είναι ακόμα η μεγαλύτερη σταρ ταινιών στην Ολλανδία. Καμία δεν την πλησιάζει. Και όμως το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της είναι άγνωστο. Αυτό ήταν το κίνητρο μου για να γράψω αυτό το βιβλίο. Είναι άδικο να μην παίρνουμε σοβαρά μια γυναίκα για ολόκληρη της ζωή της επειδή χρησιμοποίησε την ομορφιά και την σεξουαλικότητα της. Μπορεί να μην ήταν φανταστική ηθοποιός αλλά είχε χαρίσματα και αυτό είναι προφανές" τονίζει η Ρέθανς.

Η Σίλβια Κριστέλ έζησε μια πολύ δύσκολη παιδική ηλικία. Κακοποιήθηκε σεξουαλικά σε ηλικία μόλις εννέα ετών και στα 14 της είδε τον πατέρα της να τους παρατά για μια άλλη γυναίκα. "Ήταν το θλιβερότερο πράγμα που συνέβη στη ζωή μου" θα πει. Από τότε έψαχνε πάντα στους συντρόφους της την πατρική φιγούρα που της έλειπε. Στα 17 της ξεκίνησε καριέρα μοντέλου και στα 20 έκανε δοκιμαστικά για το "Τελευταίο τάνγκο στο Παρίσι". Δεν πήρε τον ρόλο και βίωσε την πρώτη μεγάλη επαγγελματική απόρριψη. Δεν θα ήταν η τελευταία.

Πολλά έχουν ακουστεί για το πώς πήρε τον ρόλο της Εμμανουέλας, για το κάστινγκ στο οποίο κατέληξε να είναι γυμνή σε ένα κρεβάτι. "Η ιστορία της δείχνει πόσο σκοτεινός είναι ο κόσμος του θεάματος. Σίγουρα οι παραγωγοί την εκμεταλλεύτηκαν αλλά την ίδια στιγμή ήταν μια στρατηγική χρήση της γοητείας της ώστε να ανέβει πιο ψηλά. Δεν νομίζω ότι υπέφερε, ότι ένιωσε θύμα. Ήταν το όπλο που είχε λόγω της εμφάνισής της", τονίζει η βιογράφος της.


To Χόλιγουντ απορρίπτει την Εμμανουέλα

Η επιτυχία της Εμμανουέλας ήταν τεράστια και η Σίλβια Κριστέλ πίστεψε ότι θα γινόταν το σκαλοπάτι για την καριέρα που ονειρευόταν. Ήθελε να γίνει αστέρι του Χόλιγουντ και Bond Girl αλλά πλέον ήταν μόνο  η Εμμανουέλα.

Πήρε τον ρόλο της Στέλλας στον "Ένοικο" του Πολάνσκι αλλά την έδιωξαν μετά την πρώτη μέρα γυρίσματος. Ο Σέρτζιο Λεόνε της έδωσε ρόλο στο "Κάποτε στην Αμερική" αλλά οι παραγωγοί του ζήτησαν να την "κόψει". Προσπάθησε ανεπιτυχώς να πάρει το ρόλο της Λόις Λέιν στο "Superman" και από το 1977 έως το 1983 έκανε δοκιμαστικά σε τέσσερα συνεχόμενα Τζέιμς Μπόντ. Δεν την πήραν σε κανένα. Δοκίμασε την τύχη της σε πολλές γνωστές ταινίες όπως τον "Σημαδεμένο" και το "Blade Runner" αλλά το Χόλιγουντ δεν ήθελε να προσλάβει την Εμμανουέλα.
Τελικά το 1981 πήρε έναν ρόλο ανάλογο αυτού που είχε ορίσει την καριέρα της. Έπαιξε στα "Ιδιωτικά Μαθήματα" την σέξι οικιακή βοηθό που αποπλανεί έναν έφηβο.

"Έφτασε πολύ γρήγορα στην κορυφή σε μια πολύ μικρή ηλικία. Περίμεναν πολλά από αυτή αλλά σύντομα συνειδητοποίησε ότι δεν μπορούσε να ανταποκριθεί. Επειδή είχε παίξει με μεγάλους ηθοποιούς στη Γαλλία πίστευε ότι θα τα καταφέρει στο Χόλιγουντ αλλά εκεί πήγαν όλα στραβά" λέει η Ρέθανς.

Η αποτυχία την συνέτριψε ψυχολογικά και έψαξε παρηγοριά στα ναρκωτικά και το ποτό. "Αντί να κάνει μαθήματα υποκριτικής άρχισε να πίνει. Είχε γίνει ένα παγκόσμιο φαινόμενο τόσο γρήγορα αλλά είχε ξεχάσει να γίνει ηθοποιός. Κάποια στιγμή έφτασε να πίνει ένα μπουκάλι βότκα την ημέρα και να σνιφάρει δέκα γραμμάρια κοκαΐνη την εβδομάδα" τονίζει η συγγραφέας.

Σεξ, κόκα και βότκα

Στα όρια του μύθου έχει φτάσει ο εθισμός της Σίλβια Κριστέλ στο σεξ και ειδικά με διάσημους. Αδυνατούσε να διατηρήσει έναν μόνιμο δεσμό και είχε φτάσει στα όρια της νυμφομανίας. Η Ρέθανς τονίζει ότι ακόμα και στο βιβλίο της δεν θα μπορούσε να βάλει τα πάντα. "Δεν τα αναφέρω όλα. Θα σας πω αυτό που μου ανέφερε κάποτε ο αδελφός της. Κάθονταν κάποτε σε ένα μπαλκόνι στο Λος Άντζελες. Η Σιλβια αντάλλασσε ματιές με κάποιον και ξαφνικά εξαφανίστηκε. Δεν είναι αλήθεια ότι την ένοιαζε να κάνει σεξ μόνο με διάσημους. Δεν είχε όριο όταν δεν ήταν καλά. Στα γυρίσματα των "Ιδιωτικών Μαθημάτων" που ήταν σε κακή κατάσταση το έκανε με όλο το συνεργείο. Δεν έκανε διακρίσεις. Αυτό όμως που έκανε εντύπωση είναι ότι μέσα από την έρευνα αποδείχθηκε ότι στο κρεβάτι ήταν πολύ παγωμένη. Φερόταν τόσο προκλητικά όμως όλοι οι άντρες που είχαν μόνιμη σχέση μαζί της μου είπαν το ίδιο πράγμα. Ήταν παγωμένη. Ουσιαστικά δεν τη ένοιαζε το σεξ. Όπως και τα λεφτά. Δεν ενδιαφερόταν για τα χρήματα για αυτό καταστράφηκε οικονομικά. Ο δεύτερος άντρας της τη διέλυσε. Δεν της άφησε τίποτα".

Τη δεκαετία του '90 συμμετείχε σε κάποιες ταινίες Β' διαλογής και επανεμφανίστηκε ως Εμμανουέλα (1993) στο έβδομο φιλμ της σειράς. Ήταν η τελευταία φορά που ενσάρκωσε το ρόλο που την όρισε. Το 2001 ο Ζεράρ Ντεπαρτιέ πίεσε για να την πάρουν στο ρόλο της βασίλισσας Ισαβέλας στο "1492: Conquest of Paradise" αλλά δεν τα κατάφερε. Μια εμφάνιση της στην τηλεοπτική σειρά The Swing Girls το 2010 ήταν το αντίο της στην κάμερα.

Βγήκε από το σκοτάδι

Την τελευταία δεκαετία της ζωής της την πέρασε στο Άμστερνταμ και είχε καταφέρει να βάλει τη ζωή της σε μια τάξη. Ασχολούνταν κυρίως με τη ζωγραφική ενώ το 2006 κέρδισε βραβείο σκηνοθεσίας στο φεστιβάλ της Tribeca για το φιλμ κινουμένων σχεδίων " Topor and Me".

"Ο σύντροφος της Φρέντι ντε Βρι την έβγαλε από το σκοτάδι. Την έστρωσε στη δουλειά. Έφτιαχνε δέκα πίνακες την ημέρα. Δούλευε πολύ σκληρά. Δεν σταματούσε παρότι έδινε μάχη με τον καρκίνο, είχε χρέη και ο Φρέντι έπινε μέχρι θανάτου. Η τελευταία της σχέση ήταν ένας απλός άνθρωπος από το Χρόνιγκεν. Με αυτόν μπορούσε επιτέλους να είναι ο εαυτός της. Δεν ήταν ερωτευμένος με την Εμμανουέλα, την σταρ αλλά με μια όμορφη κυρία που ζούσε στην γειτονιά" λέει η Ρέθανς που για το αν τελικά συμπάθησε την Σίλβια Κριστέλ μέσα από την έρευνα που έκανε, τονίζει: "Όταν ήμουν περίπου στα μισά σκέφτηκα ότι δεν την συμπαθώ και τόσο. Με είχε απογοητεύσει ο εγωκεντρισμός της, η μυθομανία της, η νωχελικότητα κι ο τρόπος που αντιμετώπιζε τα πράγματα. Το πώς φερόταν στον πρώτο της άντρα τον Ούγκο Κλάους και τον γιο της. Όταν όμως άρχισα να μιλάω με μια ψυχολόγο για την περίπτωση της κατανόησα την συμπεριφορά της και ένιωσα να την συμπονώ. Οι γονείς της είχαν ένα ξενοδοχείο στην Ουτρέχτη και δεν ασχολούνταν μαζί της. Χώρισαν ξαφνικά και ο πατέρας της δεν ήθελε καμία σχέση μαζί της. Ένιωσε ότι δεν μπορούσε να εμπιστευτεί κανέναν. Ήταν τεράστιο τραύμα. Ήθελε να την προσέχουν, να την αγαπούν και έγινε ένα εύκολο θύμα για ανθρώπους με δύναμη. Ο εθισμός της την έκανε ακόμα πιο ευάλωτη, ένα παιχνίδι στα χέρια των άλλων".

Το τέλος

Η Σίλβια Κριστέλ διαγνώστηκε το 2001 με καρκίνο στον λάρυγγα. Έκανε θεραπεία και τρεις επεμβάσεις αλλά η ασθένεια πέρασε και στους πνεύμονες. Το καλοκαίρι του 2012 υπέστη εγκεφαλικό και μετά από τέσσερις μήνες στις 17 Οκτωβρίου πέθανε ενώ κοιμόταν. "Θα μπορούσα να έχω κάνει περισσότερα" είχε πει σε συνέντευξη της. Η βιογράφος της σχολιάζει πάνω σε αυτή τη δήλωση: "Τα φιλμ που άφησε γενικά δεν είναι υψηλής ποιότητας και δεν την ενδιέφεραν οι πίνακες της. Την ίδια ώρα όμως ήταν μια πολύ ταλαντούχα, έξυπνη και ενδιαφέρουσα γυναίκα. Ένα φαινόμενο για μια ολόκληρη γενιά ανδρών. Ήταν η πρώτη γυναίκα που είδαν γυμνή και για αυτό προκάλεσε τόσο μεγάλη εντύπωση. Υπάρχει ένα δεσμός μαζί της. Προσέφερε κάτι στον κόσμο. Μια πιο εύστοχη και διακριτική εικόνα της σεξουαλικότητας από αυτή που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι στις μέρες μας.