Ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίον



Ο μεγάλος σταρ του βωβού κινηματογράφου Ρόσκο «Φάτι» Άρμπακλ είδε τη ζωή του να καταστρέφεται όταν κατηγορήθηκε για το θάνατο μιας νεαρής ηθοποιού

Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 ο Ρόσκο Άρμπακλ, γνωστός και ως "Φάτι" λόγω των παραπανίσιων κιλών του, ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στο χώρο του βωβού κινηματογράφου. Οι ταινίες του γέμιζαν τις αίθουσες με τον κόσμο να ξεκαρδίζεται και το 1920 είχε γίνει ένα από τους πιο ακριβοπληρωμένους ηθοποιούς του Χόλιγουντ υπογράφοντας ένα τεράστιο, για την εποχή, συμβόλαιο με την Paramount Pictures. Όλα πήγαιναν κατ' ευχή για τον Άρμπακλ και το μέλλον του προδιαγραφόταν λαμπρό. Τα πάντα όμως θα κατέρρεαν σε ένα βράδυ.

Το πάρτι και η Βιρτζίνια

Στις 5 Σεπτεμβρίου 1921 ο Άρμπακλ μετά από ένα ατύχημα σε γυρίσματα (έκαψε τους γλουτούς του με οξύ) ταξίδεψε στο Σαν Φρανσίσκο μαζί με δύο φίλους του. Πήγαν στο ξενοδοχείο "St Francis" και έκλεισαν τρία δωμάτια. Στο 1219 και το 1221 θα έμεναν και στο 1220 θα έκαναν ένα πάρτι. Ο "Φάτι" ήταν γνωστός, μεταξύ άλλων, και για το γεγονός ότι του άρεσε η καλή ζωή. Απολάμβανε τα πριβέ πάρτι όπου το αλκοόλ έρεε άφθονο και το παρών έδιναν πολλές σταρ του Χόλιγουντ. Μια από τις καλεσμένες ήταν και η ανερχόμενη τότε ηθοποιός Βιρτζίνια Ραπέ.

Στα 26 της είχε ήδη παίξει σε αρκετές ταινίες. Παράλληλα με τον κινηματογράφο εργαζόταν και ως μοντέλο. Ορφανή από πολύ μικρή ηλικία η Ραπέ είχε τη φήμη του αγριοκόριτσου που πίνει πολύ αλκοόλ και έχει πολλούς συντρόφους. Μαρτυρίες ανέφεραν ότι αρκετές φορές η Ραπέ έχανε τον έλεγχο από το πολύ ποτό. Το βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου 1921 πήγε στο πάρτι του Άρμπακλ μαζί με τη Μπαμπίνα Μοντ Ντελμόντ, γνωστή στην αστυνομία για υποθέσεις πορνείας και εκβιασμού. Η Ραπέ την είχε γνωρίσει μόλις πριν τρεις μέρες.

Ο θάνατος

Το τι ακριβώς συνέβη στο πάρτι δεν έχει ξεκαθαρίσει μέχρι σήμερα. Το βέβαιο είναι ότι μετά από λίγη ώρα η 26χρονη βρέθηκε ξαπλωμένη στο κρεβάτι του δωματίου 1219 και είχε αφόρητους πόνους. Οι δύο εκδοχές της υπόθεσης έρχονται από την Μπαμπίνα Μοντ Ντελμόντ και τον ίδιο τον "Φάτι". Σύμφωνα με την Ντελμόντ ο Άρμπακλ μέθυσε την Ραπέ και την πήγε στο δωμάτιο του. "Μετά από μισή ώρα άκουσα τη Βιρτζίνα να φωνάζει. Πήγα στο δωμάτιο και χτύπησε την πόρτα. Δεν άνοιξαν και την κλότσησα. Με καθυστέρηση μου άνοιξε ο Άρμπακλ. Φορούσε τις πιτζάμες του και το καπέλο της Βιρτζίνια. Μου χαμογέλασε με αυτό το ηλίθιο κινηματογραφικό του χαμόγελο. Πίσω του η Βιρτζίνια ήταν κουλουριασμένη στο κρεβάτι και σφάδαζε από τους πόνους. Πεθαίνω, πεθαίνω αυτός μου το έκανε, μου είπε" υποστήριξε η Ντελμόντ.

Από τη μεριά του ο ηθοποιός τόνισε πως σε καμία φάση της βραδιάς δεν βρέθηκε μόνος του με την 26χρονη. "Ήπιε μερικά ποτά και έγινε υστερική. Παραπονιόταν ότι δεν μπορεί να αναπνεύσει και άρχισε να σκίζει τα ρούχα της. Σε κάποια στιγμή τη βρήκα στο μπάνιο μου, έκανε εμετό. Εγώ μαζί με άλλους καλεσμένους προσπαθήσαμε να τη βοηθήσουμε. Θεωρούσαμε ότι απλά είναι μεθυσμένη. Τελικά καλέσαμε γιατρό και τη μεταφέραμε σε ένα άλλο δωμάτιο ώστε να είναι ήρεμη και να μπορέσει να συνέλθει".

Ο γιατρός εξέταζε τη 26χρονη και αποφάνθηκε ότι απλά ήταν πολύ μεθυσμένη. Της έδωσε μορφίνη για να ηρεμήσει και είπε να την αφήσουν να ξαπλώσει. Η Ραπέ έμεινε στο ξενοδοχείο για δύο μέρες αλλά οι πόνοι δεν υποχωρούσαν. Τελικά τη μετέφεραν στο νοσοκομείο όπου στις 9 Σεπτεμβρίου 1921 πέθανε. Ως επίσημη αιτία θανάτου οι γιατροί ανέφεραν τη ρήξη κύστης.

Ο διασυρμός και η δίκη

Η Ντελμόντ κατέθεσε στην αστυνομία ότι ο Άρμπακλ βίασε τη φίλη της και αυτό οδήγησε στο θάνατο της. "Έπεσε πάνω της για να τη βιάσει και την σκότωσε με τα κιλά του" έλεγε.  Παράλληλα μίλησε και στον Τύπο με το θέμα να έχει πάρει πλέον τεράστιες διαστάσεις. Οι εφημερίδες του Γουίλιαμ Χιρστ διέσυραν τον "Φάτι" καθώς όπως έλεγαν "το θέμα πουλάει περισσότερο και τη βύθιση του Λουζιτάνια". Τον παρουσίασαν σαν ένα τέρας που είχε μόνο στο μυαλό του πως θα εκμεταλλευτεί αθώες κοπέλες. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα ο Άρμπακλ πότιζε τα θύματά του με αλκοόλ, τα βίαζε και έβγαζε πάνω τους όλες τις ανώμαλες ορέξεις του. Στην περίπτωση της Ραπέ υποστήριξαν ότι είτε τη σκότωσε με το βάρος του, είτε τη βίασε με μπουκάλι ή ένα κομμάτι πάγο(!). Όπως αποδείχθηκε η αναφορά στον πάγο προέκυψε μετά από μια μαρτυρία ότι ο ηθοποιός προσπάθησε να ανακουφίσει την Ραπέ βάζοντας στην κοιλία της πάγο.

Παρότι ο μοναδικός μάρτυρας κατηγορίας παρέμενε η Ντελμόντ ο εισαγγελέας του Σαν Φρανσίσκο Μάθιου Μπρέιντι είδε την υπόθεση ως μια ευκαιρία να διαφημίσει το όνομα του. Γνώριζε ότι η μαρτυρία της Ντελμόντ δεν θα στεκόταν στη δίκη αλλά παρ' όλα αυτά προχώρησε με τη δίωξη.

Παρότι οι διάσημοι συνεργάτες του όπως ο Μπάστερ Κίτον δήλωναν ότι όλα όσα γράφονταν για τον "Φάτι" δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα ο διασυρμός συνεχίστηκε με αμείωτο ρυθμό. Οι ταινίες του σταμάτησαν να παίζονται και το συμβόλαιο του ακυρώθηκε.

Αθώος αλλά...

Στη δίκη έγινε φανερό πως η υπόθεση δεν έστεκε. Η Ντελμόντ ήταν απολύτως αναξιόπιστη και αποκαλύφθηκε ότι ουσιαστικά δρούσε ως μαστροπός. Μάλιστα η υπεράσπιση παρουσίασε τηλεγράφημα που είχε στείλει σε φίλους της δικηγόρους στο οποίο ανέφερε: "Έχουμε τον Ρόσκο Άρμπακλ στην τρύπα. Είναι ευκαιρία να βγάλουμε κάποια λεφτά από αυτόν".

Ο γιατρός που έκανε τη νεκροψία δήλωσε ότι δεν υπήρχαν ίχνη επίθεσης ή σεξουαλικής κακοποίησης ενώ ο γιατρός που εξέτασε την 26χρονη στο ξενοδοχείο κατέθεσε ότι του είπε πως για την κατάσταση της δεν φταίει ο Άρμπακλ. Παρ' όλα αυτά ήταν τόσο μεγάλη η πλύση εγκεφάλου που είχε υποστεί το κοινό που στις δύο πρώτες δίκες δεν υπήρξε ομόφωνη απόφαση. Τελικά στην τρίτη η υπεράσπιση αποκάλυψε πως η Ραπέ αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας που θα μπορούσαν να έχουν προκαλέσει τον θάνατο της. Όλα κρίθηκαν όταν φίλος της Ραπέ κατέθεσε πως αντιμετώπιζε πολλά χρόνια προβλήματα με την κύστη της και είχε ξανά παρόμοιους πόνους. Αποκάλυψε ότι έπινε πάρα πολύ και αυτό επιδείνωνε την κατάσταση. Στις 12 Απριλίου 1922 μετά από σύσκεψη μόλις πέντε λεπτών οι ένορκοι απάλλαξαν από την κατηγορίες τον "Φάτι". Στην ανακοίνωση τους ανέφεραν ότι η "αθώωση δεν είναι αρκετή καθώς νιώθουν ότι έπεσε θύμα μιας πολύ μεγαλύτερης αδικίας".

Ο Ρόσκο Άρμπακλ ήταν αθώος όμως η καριέρα του είχε καταστραφεί και έπρεπε να ξεκινήσει από την αρχή. Πολλοί ήταν εκείνοι που είχαν ακόμα αμφιβολίες και τα στούντιο δεν τον ήθελαν στις ταινίες του.

Το τέλος

Μετά το τέλος της υπόθεσης ο "Φάτι" αδυνατούσε να βρει ρόλους. Οι πόρτες είχαν κλείσει. Τον Δεκέμβριο του 1924 χώρισε οριστικά με τη σύζυγο του Μίντα Ντάρφι και τον Μάιο του 1925 παντρεύτηκε την Ντόρις Ντιν.

Βρήκε παρηγοριά στο ποτό και σπάνια πλέον ήταν νηφάλιος. "Ο Ρόσκο έβρισκε πλέον ηρεμία και παρηγοριά στο μπουκάλι" θα μπει ο Μπάστερ Κίτον που προσπάθησε να τον βοηθήσει δίνοντας του μικρούς ρόλους σε ταινίες του.

Δούλεψε ως σκηνοθέτης με το ψευδώνυμο Γουίλιαμ Γκούντριτς και άνοιξε ένα καφέ.

Το 1929 χώρισε και με την Ντιν και τρία χρόνια μετά παντρεύτηκε την ηθοποιό Άντι ΜακΦέιλ.

Το 1932 φάνηκε πως μπορούσε να επανέλθει στο προσκήνιο. Υπέγραψε συμβόλαιο με την Warner Bros για έξι μικρού μήκους κωμωδίες. Για πρώτη φορά το πραγματικό του όνομα θα έμπαινε και πάλι στους τίτλους. Οι ταινίες πήγαν πολύ καλά και στις 29 Ιουνίου 1933 υπέγραψε νέο συμβόλαιο Warner Bros, αυτή τη φορά για φιλμ μεγάλου μήκους. Εκείνο το βράδυ βγήκε να το γιορτάσει με τους φίλους του. "Αυτή είναι η πιο όμορφη μέρα της ζωή μου", είπε. Γύρισε στο σπίτι του και έπεσε στο κρεβάτι. Το πρωί τον βρήκαν νεκρό. Είχε υποστεί καρδιακή προσβολή. Έφυγε σε ηλικία 46 ετών.