Η ξέφρενη ζωή της «μαμάς Κάρολ» από το Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι

 


Η Κάρεν Γκράσλε στα 79 της σήμερα αφηγείται την ξέφρενη και αυτοκαταστροφική ζωή που ζούσε ενώ έπαιζε την μαμά Καρολάιν Ίνγκαλς στο Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι


Όταν η αεροσυνοδός ρώτησε την Κάρεν Γκράσλε στην πρώτη θέση, αν θα ήθελε λίγο κρασί πριν την απογείωση, αυτή αδιάφορα απάντησε: «Ω, ελάχιστο παρακαλώ».

Η τηλεοπτική σταρ, η οποία υποδύθηκε τη σύζυγο και μητέρα Καρολάιν «Μα» Ίνγκαλς στην διάσημη και στη χώρα μας σειρά «Little House on The Prairie» (Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι) δεν άφησε καθόλου να φανεί ότι το ποτήρι με το λευκό κρασί θα ερχόταν απλώς να προστεθεί στην τεράστια ποσότητα αλκοόλ που είχε ήδη καταναλώσει στο αεροδρόμιο.

Έτσι, δεν πέρασε πολλή ώρα, για να αρχίσει να φιλιέται με τον άγνωστο τύπο που καθόταν δίπλα της και ζαλισμένη από το ποτό να συμφωνήσει να πάει σπίτι μαζί του μόλις προσγειωθούν.

«Ήμουν ένα χάλι», λέει σήμερα η ηθοποιός μιλώντας στην εφημερίδα New York Post, σε μια αποκλειστική συνέντευξη με αφορμή την κυκλοφορία της αυτοβιογραφίας της. «Η ζωή μου ήταν εκτός ελέγχου», παραδέχεται.

Σήμερα, σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά από αυτήν την απερίσκεπτη συμπεριφορά της στο αεροπλάνο, μίλησε για το άγριο, καταστροφικό συναισθηματικά παρελθόν της στα τέλη της δεκαετίας του '60 και της δεκαετίας του '70.

Η ηρωίδα της αγαπημένης μητέρας όλης της Αμερικής που υποδυόταν στην οθόνη στη θρυλική σειρά της οικογένειας Ίνγκαλς ήταν το ακριβώς αντίθετο από αυτό που ήταν στην πραγματικότητα η Γκράσλε: μια γυναίκα εθισμένη, που μισούσε τον εαυτό της και έφτασε στα όρια της απόγνωσης.

Τα νέα απομνημονεύματα της Γκράσλε, «Bright Lights, Prairie Dust: Reflections on Life, Loss, and Love from Little House's Ma», που κυκλοφορούν στις 16 Νοεμβρίου, αποκαλύπτουν άγνωστες λεπτομέρειες της ιδιωτικής της ζωής αλλά και της καριέρας της.


Το βιβλίο αφηγείται τις εμπειρίες της από μια σειρά αποτυχημένες σχέσεις, δύο ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, την έκθεσή της σε μια σεξουαλικά μεταδιδόμενη ασθένεια και την δύσκολη σχέση της με τον ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγό Μάικλ Λάντον- την «ψυχή» πίσω από το «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι».

«Μου πήρε πολύ χρόνο να δω βαθιά και να αποκαλύψω όλα τα κομμάτια της ιστορίας μου. Έπρεπε να αντισταθώ στη φυσική μου τάση για ιδιωτικότητα ώστε να φτάσω στην αλήθεια», λέει η 79χρονη σήμερα ηθοποιός.

Η Κάρεν Γκράσλε γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια, όπου ζει μέχρι σήμερα. Ο πατέρας της, Γιουτζίν, ήταν ένας ανεξάρτητος μεσίτης και ένας αυτοκτονικός αλκοολικός, ενώ η μητέρα της, Φράε (ΦΩΤΟ μαζί της), η οποία πέρασε πολύ δύσκολα δίπλα στον πατέρα της ήταν μια «σκληρή, αποφασιστική» δασκάλα που ξεπέρασε τις δυσκολίες κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης.


«Ήταν υπέροχο να έχω αυτό το δυνατό γυναικείο πρότυπο ως έμπνευση για την Καρολάιν», είπε η ηθοποιός, προσθέτοντας: «Ειδικά εφόσον η ζωή μου ήταν τόσο διαφορετική».

Η Γκράσλε πήρε τον πολυπόθητο ρόλο της «Μα» τον Ιανουάριο του 1973, αφού μετακόμισε από τη Νέα Υόρκη στο Λος Άντζελες. Όταν βρισκόταν στο Μανχάταν, η Κάρεν δούλευε κυρίως στο θέατρο, κάνοντας εμφανίσεις στο Μπρόντγουεϊ και σε μια παραγωγή του Κυμβελίνου του Σαίξπηρ μαζί με τους Κρίστοφερ Γουόκεν και τον Σαμ Γουότερστοουν (ΦΩΤΟ).


Η περίοδος αυτή ήταν ιδιαίτερα δύσκολη γι’αυτήν, αφού βρισκόταν σε έναν αποτυχημένο γάμο με τον ηθοποιό Λέον Ράσομ (τον πρώτο από τους τρεις πρώην συζύγους της), με τον οποίο χώρισε το 1970. Εν τω μεταξύ, τα χρήματα που κέρδιζε από το σανίδι ήταν ελάχιστα.

Δυστυχώς, ακολούθησε το παράδειγμα του μπαμπά της πέφτοντας στο αλκοόλ, μια καταστροφική συνήθεια που ξεκίνησε όταν σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο Μπερκλεϊ της Καλιφόρνια, όταν ήταν «βυθισμένη» στο άγχος και περιστασιακά αυτοτραυματιζόταν.

Ωστόσο, όπως λέει η Γκράσλε, το «περιορισμένο budget» της στη Νέα Υόρκη τη βοήθησε να συγκρατήσει τον εθισμό της με το ποτό εκείνη την εποχή. «Το διαμέρισμά μου ήταν στην First Avenue σε ένα τετράγωνο με μια κλινική μεθαδόνης», θυμάται η Γκράσλε, σημειώνοντας ότι τοξικομανείς λιποθυμούσαν συχνά στον προθάλαμο του κτιρίου της. Τότε, ανησυχούσε συνεχώς για το ενοίκιο και το κόστος των επισκευών στο ταλαιπωρημένο παλιό της αυτοκίνητο.

Η οντισιόν και η επιτυχία

Ήταν τεράστιος θρίαμβος γι’ αυτήν όταν, εντελώς άσημη, κέρδισε τον ρόλο της Μα στο «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι», το «όραμα» του καρδιοκατακτητή της «Bonanza», Μάικλ Λάντον, ο οποίος υποδύθηκε τον Τσαρλς «Πα» Ίνγκαλς στη σειρά. Ο τηλεοπτικός σύζυγός της είχε δει τις δυνατότητες προσαρμογής στη μικρή οθόνη των απομνημονευμάτων Λόρα Ίνγκαλς Γουάιλντερ και εκμεταλλεύτηκε την φήμη του για να αναλάβει τα ηνία της σειράς.

«Μου είπαν να φορέσω φόρεμα και καθόλου μακιγιάζ», λέει η Γκράσλε για τις οδηγίες πριν την αγχωτική οντισιόν στα Paramount Studios.

«Στη δεκαετία του '70, οι γυναίκες ηθοποιοί του Χόλιγουντ συνήθιζαν να φορούν στενά τζιν και κοντά μπλουζάκια που αφήνουν ακάλυπτη την κοιλιά, ψεύτικες βλεφαρίδες και άφθονο eyeliner», εξηγεί. «Το συγκεκριμένο look ήταν της μόδας, αλλά όπως είπε ο ατζέντης [μου], αυτό δεν θα βοηθούσε στο κάστινγκ του Μάικλ Λάντον για την Καρολάιν Ίνγκαλς».

Επένδυσε 40 δολάρια –ένα μεγάλο χρηματικό ποσό εκείνη την εποχή- σε ένα σεμνό, μάλλινο φόρεμα ζιβάγκο και μια φούστα, και αγνοώντας την εντολή να πάει χωρίς μακιγιάζ προτίμησε να βάλει λίγη καφέ σκιά. Η στρατηγική της τελικά λειτούργησε. Μέσα σε λίγα λεπτά από την ολοκλήρωση μιας δοκιμαστικής σκηνής, ο Λάντον «αναπήδησε και φώναξε: "Στείλτε την στην γκαρνταρόμπα!"».

Η Γκράσλε αναπολεί με αγάπη τα γυρίσματα της πρώτης σεζόν της σειράς στη Σονόρα της Καλιφόρνιας. Όπως λέει ανέπτυξε έναν ιδιαίτερο δεσμό με τη Μελίσα Γκίλμπερτ, την κόρη της στην οθόνη, η οποία υποδυόταν τη Λόρα Ίνγκαλς, ενώ «ξόδεψε πολλή ενέργεια αναπτύσσοντας σχέσεις» με την άλλη «κόρη» της Μαίρη, την οποία υποδυόταν η Μελίσα Σου Άντερσον, και τα δίδυμα, Λίντσεϊ και Σίντνεϊ Γκρινμπους, οι οποίες έπαιζαν εναλλάξ την μικρή κόρη Κάρι. Σκοπός της ήταν «να νιώθουν άνετα στις σκηνές με εμένα ως μητέρα τους».


Όσο για τον Λάντον, η Γκράσλε αρχικά τον θεώρησε ένα απαιτητικό αφεντικό που ήταν επίσης «καταπληκτικός, πολυτάλαντος άνθρωπος». «Ήταν πολύ αυστηρός, αλλά κουβαλούσε το βάρος της σειράς στους ώμους του», όπως λέει.


Στο απόγειο της φήμης της, η Γκράσλε πληρωνόταν μεταξύ 2.000 και 4.000 δολάρια την εβδομάδα- αρκετά για να συχνάζει σε μπαρ και εστιατόρια. Ωστόσο, παρά την επιτυχία, μπαίνοντας στα 30 της άρχισε να αμφισβητεί τις ικανότητές της και να έχει εμμονή με την ερμηνεία της στη σειρά. Το γεγονός ότι υπήρχε μπαρ στα γυρίσματα δεν βοήθησε καθόλου.

Η μάχη με τον αλκοολισμό

«Πέρασα την καριέρα μου πίνοντας και προσπαθώντας να το διαχειριστώ», είπε η Γκράσλε για τον αλκοολισμό της. «Ήθελα να πίνω όπως οι άλλοι- απλώς για να διασκεδάζω στα πάρτι. Όμως άρχισε να γίνεται πολύ άσχημο. Μεθούσα φρικτά, μπορεί να πλάνταζα στο κλάμα και να συνέχιζα. Ένιωθα ότι όλα στη ζωή μου ήταν λάθος».

Η κατάσταση χειροτέρεψε όταν οι σχέσεις της με τον Λάντον επιδεινώθηκαν με αφορμή τον μισθό της. Οι εντάσεις αυξήθηκαν πριν τη δεύτερη σεζόν, όταν ο Λάντον αρνήθηκε το αίτημά της για αύξηση. Χρησιμοποίησε ως δικαιολογία ότι τα κέρδη της έπρεπε να αντιστοιχούν με εκείνα των παιδιών ηθοποιών κάτι που την έκανε έξαλλη.

«Ένιωσα προσβεβλημένη ως η συμπρωταγωνίστρια σε μια επιτυχημένη σειρά», λέει η Γκράσλε, βασικό μέλος του καστ μεταξύ 1973 και 1982. «Δεν ήθελα να ξεγελάσω κανέναν, αλλά περίμενα έναν δίκαιο μισθό». Όταν ο Λάντον ισχυρίστηκε ότι το κοινό δεν την έβρισκε τόσο δημοφιλή όσο νόμιζε η ίδια, η Γκράσλε εξοργίστηκε.

Δεν πέρασε πολύς καιρός και η «Μα» έμεινε τελικά εκτός σεναρίου, ενώ οι σκηνές της κόπηκαν. Ο Λάντον έκανε το συνεργείο να γελάει, χλευάζοντας το σώμα και τις εκφράσεις του προσώπου της, όταν κοιτούσαν τις σκηνές της.

Το πιο σοκαριστικό ήταν η ολοένα και πιο αγενής συμπεριφορά του Λάντον, τονίζει η Γκράσλε.  «Ο Μάικ έλεγε "μ@@νί" και έκανε αηδιαστικά αστεία για το πώς μύριζε μια γυναίκα μετά το σεξ», θυμάται η ίδια. Όπως λέει, τα εξωφρενικά σχόλια του Λάντον την έκαναν να θέλει «να εξαφανιστεί», ενώ συνήθιζε να τα λέει όταν γύριζαν τις σκηνές τους στο υποτιθέμενο συζυγικό τους κρεβάτι με ένα συνεργείο τριγύρω τους που αποτελούνταν μόνο από άντρες.

«Ήταν σχεδόν σαν να είχα παγώσει», είπε. «Αλλά, ως γυναίκα στη βιομηχανία του κινηματογράφου της δεκαετίας του 1970, είχα τόσο συνηθίσει αυτούς τους εξευτελισμούς, που δεν μου πέρασε ποτέ από το μυαλό να τον αντικρούσω. Απλώς συνέχιζα- ήμουν το καλό κορίτσι, έπαιζα τον ρόλο και ήλπιζα».

Ωστόσο πλέον το ποτό -και τα αναπόφευκτα hangover- άρχισαν να έχουν ολέθριες συνέπειες στο σώμα και τον ψυχισμό της. Το περιστατικό με τον άγνωστο στο αεροπλάνο ήταν χαρακτηριστικό των κινδύνων, στους οποίους εξέθετε τον εαυτό της.

«Δεν ξέρω τι θα σκεφτόταν το κοινό εάν η Κάρολ Ίνγκαλς συμπεριφερόταν έτσι», είπε. «Ίσως να είχαν στραφεί εναντίον μου».

Μερικές από τις σημαντικότερες σχέσεις της κινδύνευσαν επειδή δεν μπορούσε να αντισταθεί στους «ακατάλληλους» τύπους. «Δεν ήμουν ποτέ καλός κριτής για το ποιος θα ήταν καλός σύντροφος», παραδέχθηκε, περιγράφοντας τον νεότερο εαυτό της ως κάπως «χαλαρό». «Ήμουν απελπισμένη και δεν είχα ιδέα», πρόσθεσε. «Μισώ να το λέω, αλλά οι άντρες [που έβγαινα ραντεβού] ήταν ένα χάλι».

Στα μέσα της δεκαετίας του '70, απάτησε τον τότε αρραβωνιαστικό της με τον ηθοποιό Τζιλ Τζέραρντ, ο οποίος έκανε μια guest εμφάνιση στο «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι». Ο Τζέραρντ αργότερα επικοινώνησε με την Γκράσλε για να την ενημερώσει ότι μπορεί να έχει προσβληθεί από γονόρροια.

Μιλώντας με ειλικρίνεια για την εξάρτηση από το αλκοόλ, η Γκράσλε εξηγεί στο βιβλίο της πώς έφτανε στο πλατό νιώθοντας εξάντληση, ναυτία και με κόκκινα μάτια, ύστερα από μια βραδιά γεμάτη ποτό. Έτσι, βασιζόταν στους κομμωτές και το μακιγιάζ για να κρύψει τα αποτελέσματα του αλκοόλ.

Μόνο όταν τελικά απεξαρτήθηκε από το αλκοόλ, αναγνώρισε την υποσυνείδητη επιθυμία της να «μοιάσει» στο τηλεοπτικό alter ego της στο «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι». «Δεν υποψιαζόμουν ότι η πραγματική μου επιθυμία ήταν η σταθερότητα, ένας σύζυγος που ήθελε μια οικογένεια και δικά μου παιδιά», γράφει στα απομνημονεύματά της. «Δεν είχα ιδέα ότι ήθελα αυτό που είχε στην πραγματικότητα η Καρολάιν Ίνγκαλς».

Με τη βοήθεια μιας φίλης επίσης αλκοολικής, βρήκε το κουράγιο να απεξαρτηθεί από το αλκοόλ το 1977. Αντλώντας δύναμη από μια οριστική νίκη στις επί χρόνια διαπραγματεύσεις για τους μισθούς της με τον Λάντον και το NBC -κατάφερε να διπλασιάσει την αμοιβή της - η ηθοποιός άφησε πίσω τις παλιές συνήθειες και υιοθέτησε έναν υγιεινό τρόπο ζωής.


Η δραματική αλλαγή συνέβαλε στη μετέπειτα συμφιλίωση της με τον Λάντον, ο οποίος πέθανε από καρκίνο στο πάγκρεας το 1991 σε ηλικία 54 ετών. «Είμαι πολύ ευγνώμων που τα βρήκαμε», λέει.

Εν τω μεταξύ, φεύγοντας από το «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι», για να γράψει και να πρωταγωνιστήσει στο έργο «Battered» του 1978, σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία κατά των γυναικών, η Γκράσλε έγινε σημαντική υπέρμαχος της ισότητας.

Σήμερα, ο ακτιβισμός της επικεντρώνεται στο δικαίωμα της ελευθερίας στην αναπαραγωγή. Το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα προσωπικό για την ίδια, καθώς προχώρησε σε δυο αμβλώσεις όταν ήταν στα τέλη των 20 και τις αρχές των 30, πριν τελικά αποκτήσει τον γιο της, Ζακ Ράντφορντ, το 1985.

Στα απομνημονεύματά της, περιέγραψε το τραύμα του κρυφού ταξιδιού στο Μεξικό για την πρώτη της επέμβαση, πριν νομιμοποιηθεί επίσημα η άμβλωση το 1973.

«Η κοινωνία πρέπει ακόμα να υποστηρίζει τις γυναίκες στις αποφάσεις τους», λέει η Γκράσλε. «Είτε πρόκειται για λόγους υγείας -είτε για οποιονδήποτε άλλο προσωπικό λόγο- δεν πρέπει ποτέ να αντιμετωπίζονται σαν εγκληματίες».


Όσο για τη Μα, η Γκράσλε δηλώνει πολύ περήφανη για τα 182 επεισόδια στο «Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι» κατακτώντας τις καρδιές των Αμερικανών ως η αγαπημένη «εθνική μαμά». «Η Καρολάιν ήταν μια απίστευτα δυνατή γυναίκα. Το πνεύμα της είναι κάτι που θα πρέπει να παίρνουμε ως παράδειγμα», κατέληξε η ηθοποιός.