Προσπάθησε ο Τζον Γουέιν να επιτεθεί στην ιθαγενή εκπρόσωπο του Μάρλον Μπράντο;


Για δεκαετίες κυκλοφορεί η ιστορία ότι ο ηθοποιός ήθελε να κατεβάσει δια της βίας την Σασίν Λιτλφέδερ από τη σκηνή των Όσκαρ. Ισχύει τελικά κάτι τέτοιο;

Το βράδυ της 27ης Μαρτίου σημάδεψε για πάντα τη ζωή της Σασίν Λιτλφέδερ. Ο Μάρλον Μπράντο την επέλεξε να τον εκπροσωπήσει στην τελετή απονομής των Όσκαρ. Ο ηθοποιός ήταν υποψήφιος για το βραβείο Α’ Ανδρικού ρόλου για την ερμηνεία του στον «Νονό». Θεωρούσε ότι είναι μια ευκαιρία να ακουστεί η φωνή των ιθαγενών Αμερικάνων και να ασκηθεί δημόσια κριτική για το πώς τους αντιμετωπίζει το Χόλιγουντ. Ο Μπράντο κέρδισε το Όσκαρ και η Λιτλφέδερ ανέβηκε στη σκηνή, φορώντας παραδοσιακή στολή, και εκφώνησε  έναν σύντομο λόγο.  

Για την παρουσία της Λιτλφέδερ στην τελετή των Όσκαρ και τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε από το κοινό έχουν γίνει διάφορες αναλύσεις. Πρόσφατα η Ακαδημία εξέδωσε επίσημη απολογητική ανακοίνωση για το γεγονός ότι οι παραβρισκόμενοι δεν την σεβάστηκαν ως όφειλαν.

Μια ιστορία που πάντα ακολουθεί αυτή την εμφάνιση είναι ότι ο Τζον Γουέιν, ο οποίος βρισκόταν στα παρασκήνια, επιχείρησε να ανέβει στη σκηνή και να κατεβάσει δια της βίας τη Λιτλφέδερ. Χρειάστηκαν έξι άτομα της ασφάλειας για να τον συγκρατήσουν και να μην της επιτεθεί. Την ιστορία είχε πει και η ίδια σε συνέντευξη της και επανήλθε στο προσκήνιο με τον θάνατο της Λιτλφέδερ στις 2 Οκτωβρίου 2022.

Η φερόμενη αντίδραση του Τζον Γουέιν παρουσιάζεται πλέον σαν αναμφισβήτητο γεγονός. Είναι γνωστό ότι ο ηθοποιός είχε ρατσιστικές και άκρως συντηρητικές απόψεις κάτι που ενίσχυσε το αφήγημα. Είναι όμως αλήθεια ότι προσπάθησε να επιτεθεί στην Λιτλφέδερ;

Η διάσημη μπλόγκερ κινηματογράφου, Φάρα Νίμι έκανε έρευνα πάνω στο θέμα. Μίλησε με ανθρώπους που βρίσκονταν στα παρασκήνια εκείνο το βράδυ και με διοργανωτές της τελετής. Η έρευνα της κατέληξε στο εξής συμπέρασμα: Δεν συνέβη ποτέ κάτι τέτοιο.

Η Νίμι αναφέρει ότι όλα ξεκίνησαν από τον σκηνοθέτη Μάρτι Πασέτα. «Έναν χρόνο μετά τη συγκεκριμένη τελετή ο Πασέτα διηγήθηκε την ιστορία για την αντίδραση του Τζον Γουέιν. Με το πέρασμα των χρόνων η ιστορία διανθίστηκε και έγινε όλο και πιο υπερβολική. Τελικά μετατράπηκε σε έναν επίμονο αστικό μύθο» αναφέρει η Νίμι και προσθέτει:

«Το 1974 σε μια συνέντευξη ο Πασέτα είπε ότι ο Γουέιν ακούγοντας την Λιτλφέδερ να μιλάει ήταν οργισμένος και χρειάστηκε να τον ηρεμήσουν. Δέκα χρόνια μετά είπε ότι ο Γουέν ήταν τόσο θυμωμένος και ήθελε να πάει να την κατεβάσει από τη σκηνή. Τα έξι άτομα της ασφάλειας που τον συγκρατούσαν εμφανίστηκαν για πρώτη φορά το 1988. Σε μια ακόμα συνέντευξη του είπε: Έγινε μάχη, ο Τζον Γουέιν ήθελε να πάει εκεί έξω και να την σπρώξει κάτω από τη σκηνή. Χρειάστηκαν έξι άντρες για να τον συγκρατήσουν».

Τονίζει πως ο μύθος ενισχύθηκε όταν σε ένα ντοκιμαντέρ το 2020 η Λιτλφέδερ είπε πως ο Τζον Γουέιν ήταν εξοργισμένος και τον κρατούσε η ασφάλεια για να μην της επιτεθεί. Ήταν όμως κάτι που είχε ακούσει και η ίδια. Δεν είχε δει ποτέ τον ηθοποιό εκείνο το βράδυ.

O Νίμι τονίζει επίσης ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι ο Τζον Γουέιν είχε υποβληθεί σε επέμβαση για να αντιμετωπιστεί ο καρκίνος που είχε στον πνεύμονα. Δεν είχε επανέλθει πλήρως ποτέ από αυτό το χειρουργείο και σε βίντεο από εκείνη τη βραδιά των Όσκαρ είναι φανερό πως δεν αναπνέει καλά. Το να χρειαστούν λοιπόν έξι άντρες για να τον συγκρατήσουν είναι μάλλον κάτι αστείο.

Αυτό που έχει καταγραφεί επισήμως ως αντίδραση του Γουέιν είναι ότι σχολίασε πως ο Μπράντο έπρεπε να έρθει αυτοπροσώπως και να εξηγήσει τους λόγους που δεν αποδέχεται το Όσκαρ.

Ο βιογράφος του ηθοποιού, Σκοτ Έιμαν μιλώντας για τη συγκεκριμένη ιστορία θα πει: «Ο Τζον Γουέιν ήταν πράγματι πολιτικά συντηρητικός όμως ως άνθρωπος ήταν μεγαλωμένος έτσι που ποτέ δεν θα σκεφτόταν να επιτεθεί σε μια γυναίκα. Κανείς απ’ όσους μίλησα και τον γνώριζαν δεν αναφέρθηκε ποτέ σε ό,τι κυκλοφορεί για τη βραδιά με τη Σασίν Λιτλφέδερ». Όλα συνηγορούν λοιπόν ότι το Χόλιγουντ έφτιαξε μια ακόμα ιστορία με… καουμπόηδες και ινδιάνους.