«Ο Λένον χρησιμοποίησε την Γιόκο Όνο για να διαλύσει τους Beatles»

Ο προσωπικός βοηθός του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο αποκαλύπτει όσα έζησε δίπλα στο ζευγάρι


Για περίπου μια τετραετία ο ηθοποιός Νταν Ρίχτερ εργάστηκε ως προσωπικός βοηθός του Τζον Λένον και της Γιόκο Όνο. Από το 1973 έως το 1979 ο 83χρονος σήμερα Ρίχτερ γνώρισε όσο ελάχιστοι το ζευγάρι. Έζησε προσωπικές τους στιγμές, είδε τις αδυναμίες τους, έδωσε το παρών στην ηχογράφηση του τελευταίου άλμπουμ των Beatles και προμήθευε ακόμα και κοκαΐνη τους… εργοδότες τους.

Μιλώντας για τις εμπειρίες του ο Ρίχτερ υποστηρίζει ότι ο Λένον ήταν αυτός που ήθελε να διαλυθεί η μπάντα. «Θεωρώ ότι ο Τζον χρησιμοποίησε την Γιόκο για να τον βοηθήσει ώστε να διαλυθούν οι Beatles» λέει και θυμάται τις0 σουρεαλιστικές σκηνές που εκτυλίχθηκαν κατά την ηχογράφηση του «Abbey Road», του άλμπουμ που αποτέλεσε το κύκνειο άσμα της θρυλικής μπάντας.

«Ο Τζον επέμενε ότι η Γιόκο πρέπει να έχει μόνιμη και σημαντική παρουσία στην ηχογράφηση. Αυτή όμως ήταν τραυματισμένη από ένα πρόσφατο αυτοκινητιστικό ατύχημα. Την έβαλε λοιπόν σε ένα γιγάντιο μπρούτζινο κρεβάτι στο κέντρο του στούντιο. Φορούσε λευκό νυχτικό και είχε λευκά σεντόνια. Όταν καθόσουν στην κονσόλα το μόνο που έβλεπες ήταν η Γιόκο στο κρεβάτι. Η υπόλοιπη μπάντα ήταν σοκαρισμένη» αποκαλύπτει.

Ο Ρίχτερ λέει ότι ο Λένον δεν άντεχε πλέον τους Beatles. «Είχε φτάσει στο σημείο που ήθελε να τελειώνει με αυτό. Ήταν μεγάλο πρόβλημα για εκείνον. Πώς διαλύεις λοιπόν τους Beatles; Άξιζε εκατομμύρια δολάρια, ήταν μια τεράστια επιχείρηση και ο Πολ θα το συνέχιζε για πάντα. Ο Τζόν λοιπόν αποφάσισε ότι δεν θα πήγαινε πουθενά και δεν θα έκανε τίποτα χωρίς την Γιόκο. Έτσι λοιπόν φτάσαμε στον κρεβάτι μέσα στο στούντιο».

Ο ηθοποιός είχε γνωρίσει τη Γιόκο Όνο το 1964 στο Τόκιο. Έκανε την επανάσταση της και δούλευε ως σερβιτόρα παρότι οι γονείς της ήταν πάμπλουτοι. «Κάναμε αυτές τις ατέλειωτες συζητήσεις. Το μυαλό της ήταν εκπληκτικό. Ήμασταν και οι δύο παντρεμένοι. Εγώ με την πρώτη σύζυγο μου Τζιλ και αυτή με τον δεύτερο άντρα της, τον παραγωγό Άντονι Κοξ».


Η γνωριμία έγινε στενή φιλία και ο Νταν Ρίχτερ κατέληξε να ζει μαζί με τον Λένον και τη Γιόκο Όνο. «Ήταν η εποχή που έπαιρνα ηρωίνη. Το ίδιο έκαναν και αυτοί. Ειδικά μετά τον Νοέμβριο του 1968, όταν η Γιόκο Όνο ήταν έγκυος και απέβαλε. Ήμουν αυτός που τους προμήθευε. Δεν ήθελα να τη χρησιμοποιούν, αλλά από την άλλη δεν ήθελα να αγοράζουν από τον δρόμο και στο τέλος να πεθάνουν. Υπήρχε τότε αυτός ο μύθος ότι τα ναρκωτικά ήταν το κλειδί για τη δημιουργικότητα. Μπορεί να ισχύει, μπορεί και όχι. Άτομα όπως η Μπίλι Χόλιντεϊ και ο Τσάρλί Πάρκερ ήταν καλύτεροι καλλιτέχνες λόγω των ναρκωτικών; Τώρα δεν πιστεύω κάτι τέτοιο».

Ο Ρίχτερ λέει πως το ζευγάρι κατάφερε κάποια στιγμή να κόψει την ηρωίνη και κάπνιζαν μόνο μαριχουάνα. Τονίζει επίσης πως ο Τζον Λένον είχε μεγάλο θέμα με το αλκοόλ. «Προσπαθούσε να μην πίνει. Ήταν από εκείνους που μόλις πίνουν γίνονται βίαιοι. Όταν έπινε, ο χειρότερος εαυτός του ερχόταν στην επιφάνεια. Πίναμε λοιπόν μαζί κόκα-κόλα».

Πώς ήταν όμως ως εργοδότες ο Λένον και η Όνο; Ο Ρίχτερ λέει ότι ήταν σχετικά χαλαροί. Σε μια κανονική μέρα τσέκαρε την αλληλογραφία τους και τους έδινε τις πιο σημαντικές επιστολές. Τονίζει επίσης ότι δεν αποτελεί έκπληξη ότι τόσο ο Λένον όσο και ο ΜακΚάρτνεϊ παντρεύτηκαν γυναίκες που προέρχονται από πολύ πλούσιες οικογένειες.

«Και οι δυο τους κατέληξαν με γυναίκες που ήξεραν πώς να διαχειριστούν χρήματα, εταιρίες, ακίνητα, υπαλλήλους. Αυτό που με εξέπληξε όταν γνώρισα για πρώτη φορά τον Τζον είναι το πόσο άγνοια είχε γι’ αυτά τα πράγματα».

Ωστόσο, ο Ρίχτερ επισημαίνει ότι ο Λένον δεν είχε πρόβλημα με τους άλλους Beatles, αλλά ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός του ήταν με τον ΜακΚάρτνεϊ: «Τον ενοχλούσε που ο Πολ μπορούσε να γράψει αυτές τις γλυκές μελωδίες, όπως το Yesterday και το Hey Jude. Αυτός δεν μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο. Αυτός ήταν πολύ καυστικός για κάτι τέτοιο ή πολύ… έξυπνος».

Ο Ρίχτερ γελά στην ανάμνηση ενός περιστατικού, όταν πήγαν σε ένα εντυπωσιακό εστιατόριο που είχε live μουσική. «Όταν η μπάντα που έπαιζε στο εστιατόριο είδε να μπαίνει μέσα ο Τζον Λένον άρχισαν να παίζουν το Yesterday και ο Τζον εξοργίστηκε τόσο πολύ!»

Ο στόχος Τζον Λένον

Όσον αφορά την ασφάλεια γύρω από τον Λένον, ο Ρίχτερ λέει ότι ήταν φανερό ότι «ο Τζον ήταν στόχος και το ήξερε και ο ίδιος. Έφταναν συνεχώς επιστολές από εμμονικούς θαυμαστές. Συνεχώς υπήρχε κόσμος που παραμόνευε έξω από το Τίτενχαρστ», την έπαυλη όπου ζούσαν ο Λένον και η Όνο.

Ο Ρίχτερ θυμάται μια φορά που φοβήθηκε ότι σίγουρα θα δολοφονήσουν τον Λένον. Είχε πάει επίσκεψη στον Μπομπ Ντίλαν στο ξενοδοχείο Πλάζα της Νέας Υόρκης. Ο Ρίχτερ βγήκε πρώτος από το αυτοκίνητο, για να ελέγξει ότι όλα ήταν εντάξει, όταν ένας άντρας άρχισε να τους πλησιάζει γρήγορα, ενώ έβαζε το χέρι του στην τσέπη. «Σκέφτηκα ότι θα πεθάνω. Αποδείχτηκε ότι ήταν ο άντρας από την ασφάλεια του ξενοδοχείου που ερχόταν να δει αν χρειαζόμασταν βοήθεια! Μετά παρατήρησα ότι όλη αυτήν την ώρα ο Μπομπ (Ντίλαν) στεκόταν λίγο πιο πέρα εντελώς απαρατήρητος και γελούσε».

Όπως λέει αν δούλευε ακόμα για τον Τζον Λένον όταν δολοφονήθηκε το 1980 δεν θα είχε επιτρέψει ποτέ να βγει από την μπροστινή πόρτα του κτιρίου Dakota έξω από την οποία τον περίμενε ο Μαρκ Τσαπμαν, ο οποίος τον δολοφόνησε.

«Αυτή η πόρτα ήταν ένα επικίνδυνο σημείο. Μπορείς να το καταλάβεις και να την αποφύγεις. Εξάλλου υπήρχε μια πίσω πόρτα που θα μπορούσε να έχει χρησιμοποιήσει».

Στην ερώτηση αν θεωρούσε τότε ότι και η Γιόκο Όνο ήταν στόχος δεδομένου του μίσους που υπήρχε εναντίον της απαντά: «Όχι. Τώρα όμως που το αναφέρεις θα έπρεπε να τη θεωρώ κι αυτή στόχο. Ο κόσμος πραγματικά τη μισούσε».

Η Γιόκο Όνο

Ο Ρίχτερ λέει ότι πίστευε ανέκαθεν πως η Γιόκο Όνο ήταν θύμα μισογυνισμού. «Δεν αναγνωρίστηκε ποτέ πλήρως η δουλειά που έκανε στη Νέα Υόρκη και ο Άντονι Κοξ πήρε πολύ μεγαλύτερο μερίδιο αναγνώρισης για τα όσα έκαναν μαζί στην Ιαπωνία μόνο και μόνο επειδή ήταν άντρας». Όσον αφορά τη σχέση της με τον Λένον, ο Ρίχτερ λέει: «Η Γιόκο δεν χρειαζόταν κανέναν. Αυτός ήταν ο Δάντης και η Γιόκο ήταν ο Βιργίλιός του, η οδηγός του μέσα στον κόσμο της τέχνης», τονίζει. (σημ. Ο Δάντης στην Θεία Κωμωδία βάζει τον Βιργίλιο-τον μεγάλο ποιητή της Αινειάδας- να τον καθοδηγεί μέσα στην Κόλαση και το Καθαρτήριο).

Ο Ρίχτερ μάλιστα πιστεύει ότι η Γιόκο Όνο έκανε τον Τζον Λένον φεμινιστή. Όταν ο Λένον ήταν με την πρώτη του γυναίκα, τη Σύνθια, έγραψε το – σεξιστικό- τραγούδι «Run for Your Life», στο οποίο ουσιαστικά απειλεί κάποιο κορίτσι να.. τρέξει για να γλιτώσει τη ζωή της αν τυχόν τη δει με άλλον άντρα. Όταν όμως ήταν με την Όνο έγραψε το «Woman is the N***** of the World», στο οποίο επικρίνει την κοινωνία για τον τρόπο που αντιμετωπίζει τις γυναίκες. «Σίγουρα μπορούσε να γίνει νταής’. Πάντως νομίζω ότι κανένας από τους δύο δεν φέρθηκε ιδιαίτερα καλά στην Μέι Πανγκ» (προσωπική τους βοηθός με την οποία ο Λένον είχε σχέση το 1973).

Ο Ρίχτερ πλέον δεν έχει καμία επαφή με τον Ρίνγκο Σταρ ή τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ, με τον οποίο δεν έχει μιλήσει από το 1973. «Ο Τζον και η Γιόκο βρίσκονταν στο σπίτι τους στη Νέα Υόρκη και προσπαθούσα να πείσω τον Τζον και τον Πολ να μιλήσουν. Ο Πολ ήταν σε ένα ξενοδοχείο στο Βερολίνο και τηλεφωνούσα στους βοηθούς του. Τους είπα: ‘Αν φέρω τον Τζον στο τηλέφωνο, ο Πολ θα του μιλούσε;’ Είπαν ναι και έτσι μίλησαν. Ένιωσα πολύ καλά με αυτό γιατί πραγματικά αγαπούσε ο ένας τον άλλο».


Ο Ρίχτερ είδε τελευταία φορά τη Γιόκο Ονο πριν από τρία χρόνια στο Λος Άντζελες σε μια συναυλία-αφιέρωμα για τη δουλειά της. «Συναντηθήκαμε στα παρασκήνια και ήρθε σε ένα καροτσάκι. Απλά κρατήσαμε ο ένας τα χέρια του άλλου και αρχίσαμε να κλαίμε. Μπορούσα να δω πόσο εύθραυστη ήταν. Είπα ‘Θεέ μου Γιόκο θυμάμαι την εποχή που όλοι σου φέρονταν τόσο άσχημα και τώρα όλοι στάθηκαν όρθιοι για να σε χειροκροτήσουν’. Ήταν τόσο συγκινητικό!».