Η μητέρα της 23χρονης Αγάπης που χάθηκε στα Τέμπη μιλά για τον πόνο δύο χρόνια μετά και την απουσία της πολιτείας από το πλευρό των συγγενών των θυμάτων
Η δημοσιογράφος Μαρία Ρηγούτσου της Deutsche Welle συναντήθηκε με την κυρία Ελένη Βασάρα, την μητέρα της 23χρονης Αγάπης, η οποία το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 χάθηκε για πάντα μαζί με άλλους 56 ανθρώπους στην τραγωδία των Τεμπών.
Η κ. Βασάρα σε μια συγκλονιστική συνέντευξη μίλησε για την «διάλυση»
στην οποία έχει πλέον επέλθει η ζωή τους, αλλά και την πλήρη απουσία της πολιτείας
από το πλευρό τους. Όπως λέει η στήριξη που τους προσφέρθηκε ήταν τόσο μηδαμινή
που μοιάζει περισσότερο με κοροϊδία. Η ίδια μίλησε επίσης για την στήριξη του
κόσμου, αλλά πάνω απ’ όλα για την Αγάπη, την μοναχοκόρη της και μοναδική της φίλη,
όπως την αποκαλεί.
Παρακάτω αναλυτικά η συνέντευξη:
Λέγομαι Ελένη Βασάρα, είμαι διδάκτορας Βιολογίας και
εργάζομαι στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Είμαι η μητέρα της Αγάπης, 23 ετών,
τελειόφοιτης φοιτήτριας στο Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του ΑΠΘ,
που έχασε τη ζωή της στο κυλικείο.
Δύο χρόνια μετά, ποιο είναι το αποτύπωμα που έχει αφήσει
αυτή η τραγωδία σε εσάς προσωπικά, στην οικογένεια σας;
Σε προσωπικό επίπεδο είμαστε διαλυμένοι. Θα μπορούσα να πω
δεν υπάρχουμε. Το μόνο που μας κρατάει είναι η προσπάθεια της αποκάλυψης των
αιτίων και των ενόχων του σιδηροδρομικού εγκλήματος, η απόδοση ευθυνών για
όλους τους υπεύθυνους, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται, η άρση της υπουργικής ασυλίας
και η απρόσκοπτη απόδοση ποινικών ευθυνών στα εμπλεκόμενα πολιτικά πρόσωπα.
Δεδομένου ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές αποκαλύφθηκε ότι διεξάγονταν σε
αδιανόητα επικίνδυνες συνθήκες, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις από
τους ίδιους τους εργαζόμενους και τα ατυχήματα που ήταν πολύ συχνά, είναι
αυτονόητο ότι από την απαγγελία ποινικών ευθυνών δεν μπορούν να εξαιρεθούν οι
εποπτεύουσες κυβερνητικές αρχές. Συγκεκριμένα οι υπουργοί Μεταφορών της
κυβέρνησης καθώς και οι υπουργοί Μεταφορών των προηγούμενων κυβερνήσεων, καθώς
η κατάσταση αυτή στον ελληνικό σιδηρόδρομο διαμορφώθηκε σε βάθος χρόνου.
Η πολιτεία πώς στάθηκε απέναντί σας; Σε τι σας βοήθησε;
Σας συμπαραστάθηκε;
Ειδικά για εμάς, αυτό ακούγεται αστείο. Δεν είχαμε επαφή με
κανέναν. Είχα ακούσει ότι κάποιος εκ μέρους του πρωθυπουργού έπαιρνε τηλέφωνο
στις οικογένειες για έκφραση συλλυπητηρίων, εάν θέλουν κάτι κ.λπ. Εμένα και τον
Γιώργο, τον άντρα μου, δεν μας πήρε κανείς ποτέ τηλέφωνο. Κανείς.
Δεν είχατε δηλαδή υποστήριξη ψυχολογική, οικονομική,
νομική;
Ψυχολογική; Καθένας ό,τι έκανε ιδίοις χρήμασι. Εγώ έχω
απευθυνθεί σε ψυχολόγο και σε ψυχίατρο. Από τότε μέχρι σήμερα απαιτείται
οπωσδήποτε και φαρμακευτική υποστήριξη κ.λπ. σε εμένα. Ο άντρας μου, όχι, δεν
έχει πάρει τέτοια βοήθεια.
Μας πήρανε ένα τηλέφωνο, στις αρχές, από μια τηλεφωνική
γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης, το 10306. Προτείνανε 10 διαδικτυακές
συνεδρίες, δεν ήταν σίγουρο αν θα γίνονταν με τον ίδιο ψυχολόγο κάθε φορά και
χωρίς πάντως να έχει ο όποιος ψυχολόγος ουδεμία ιδιαίτερη ειδικότητα σε
καταστάσεις πένθους. Τηλεφώνησα, τότε κοντά, στη γραμμή αυτή, την εθνική, όπως
μου είχανε πει, έτσι για να δω μέχρι πού θα έφτανε αυτή η κοροϊδία. Έπρεπε να
επιλέξω το κατάλληλο νούμερο, γιατί άλλο πληκτρολογούσες για ψυχολογική βοήθεια
αν ήσουν Ουκρανός πρόσφυγας, άλλο αν ήσουν κακοποιημένη γυναίκα, άλλο αν ήσουν
συγγενής θύματος των Τεμπών. Δεν πληκτρολόγησα, όπως φάνηκε, το σωστό νούμερο
και η απάντηση που έλαβα ήταν «Μα πού πήρατε κυρία μου; Εμείς εδώ είμαστε για
τους Ουκρανούς». Από τη συζήτηση με αυτή την υπάλληλο, που πρέπει να ήταν
γραμματέας-τηλεφωνήτρια, έμαθα διάφορα πράγματα και για το στήσιμο αυτού του
οργανισμού ψυχολογικής υποστήριξης. Κοροϊδία, τουλάχιστον για τους ανθρώπους
από τα Τέμπη.
Το κράτος πήρε κάποια μέτρα στήριξης, όπως διορισμό ενός
συγγενούς πρώτου βαθμού στο Δημόσιο, απαλλαγή από δάνεια, αν υπήρχαν. Επίσης,
δώσανε μια σύνταξη, νομίζω είναι γύρω στα 1.450 ευρώ. Εμείς ακόμη δεν έχουμε
κάνει τα χαρτιά μας για τη σύνταξη αυτή. Προς το παρόν δεν βρήκαμε το κουράγιο
να μπούμε στη διαδικασία.
Γίνεται πολύς λόγος για συγκάλυψη. Τι θέλουν να
συγκαλύψουν κατά τη γνώμη σας;
Είναι μεγάλο το θέμα αυτό και αφορά σχεδόν όλες τις
υπηρεσίες που είχανε αρμοδιότητα τις πρώτες ώρες και τις πρώτες ημέρες στη
διατήρηση του χώρου του εγκλήματος και τη διατήρηση των πειστηρίων. Δικαστικές
αρχές, Αστυνομία, Πυροσβεστική, Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας, Πολιτική
Προστασία κ.λπ. Αλλοιώθηκε πλήρως ο χώρος του εγκλήματος και εξαφανίστηκαν όλα
τα πειστήρια. Όσο για το ξεμπάζωμα-μπάζωμα, τα βήματα που ακολουθήθηκαν, η
απομάκρυνση μεγάλου όγκου χώματος με φαγάνες και το στρώσιμο με κροκάλες, άμμο,
πίσσα στην επιστημονική βιβλιογραφία προτείνονται για την απορρύπανση του
εδάφους από υδρογονάνθρακες.
Σύμφωνα με τις δικές σας πληροφορίες, με δικούς σας
πραγματογνώμονες, τι ακριβώς συνέβη;
Σύμφωνα με τους τεχνικούς συμβούλους που ορίστηκαν από τις
οικογένειες, το αφήγημα των ελαίων σιλικόνης, που υποστηρίχτηκε από τους
δικαστικούς πραγματογνώμονες και την Πυροσβεστική, καταρρέει μόνο του. Οι
δικαστικοί πραγματογνώμονες, πολύ εύκολα και ελαφρά τη καρδία, χωρίς να είναι
ειδικοί και χωρίς να ζητήσουν βοήθεια από εξειδικευμένο επιστήμονα, αποφάνθηκαν
ότι η έκρηξη και η φωτιά που ακολούθησε προκλήθηκαν από τα έλαια σιλικόνης των
μετασχηματιστών των μηχανών. Η καθεμία από τις μηχανές είχε έναν μετασχηματιστή
που είχε 2,4 λίτρα σιλικόνης. Ήταν δύο οι μηχανές, της εμπορικής και της
επιβατικής (σ.σ. αμαξοστοιχίας). Πρώτα απ’ όλα, αν ήταν τόσο εύκολο με μια
σύγκρουση και με έναν εκτροχιασμό να γίνεται ολοκαύτωμα, θα ήταν εντελώς
αποτυχημένο το έλαιο σιλικόνης σαν μέσο ψύξης των μετασχηματιστών των μηχανών.
Μιλάμε για δύο τρένα τα οποία κινούνται με ρεύμα, όχι με ντίζελ. Το ρεύμα
σταμάτησε αμέσως, γιατί έχει καταγραφεί στα ηχητικά. Ο εργοδηγός που βρισκόταν
μέσα στον σταθμό της Λάρισας λέει, δεν έχουμε ρεύμα. Το λέει αμέσως μόλις έγινε
η σύγκρουση. Επίσης, τα έλαια σιλικόνης είναι ένα υλικό που χρησιμοποιείται σε
μετασχηματιστές που βρίσκονται όχι μόνο στις μηχανές τρένων, αλλά και σε
εγκαταστάσεις βαριάς βιομηχανίας. Ποτέ, σύμφωνα με τους τεχνικούς συμβούλους,
δεν έχει προκληθεί ανάλογο συμβάν με δημιουργία πυρόσφαιρας. Αν τύχει να πάρουν
φωτιά, τη σβήνουν, τελείωσε, δεν γίνεται έκρηξη, δεν γίνεται ολοκαύτωμα.
Έχετε μια τεράστια συμπαράσταση από τον κόσμο. Τι
σημαίνει αυτό για εσάς;
Η συμπαράσταση του κόσμου εκδηλώθηκε από τις πρώτες ημέρες
και συνεχίστηκε με διάφορες μορφές τα δύο αυτά χρόνια, άλλοτε πιο έντονα,
άλλοτε λίγο πιο αθόρυβα και ήσυχα. Ο κόσμος οργίστηκε από τις αποκαλύψεις που
εκ των υστέρων έγιναν για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν ο σιδηρόδρομος και
την επικινδυνότητα των σιδηροδρομικών μεταφορών στον βασικό άξονα του δικτύου
Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Επίσης, οργίστηκε και από την προσπάθεια συγκάλυψης που
γίνεται σε όλα τα επίπεδα. Είναι στο πλευρό μας και στηρίζει τον αγώνα μας για
την απόδοση δικαιοσύνης. Χιλιάδες, εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου στον δρόμο δεν
μπορεί, θα επιβάλουν το σωστό. Θα αναγκαστούν να κάνουν μια δίκαιη δίκη και να
τιμωρηθούν όσοι εμπλέκονται και ευθύνονται.
Όσον αφορά την κάλυψη από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης
είστε ικανοποιημένη;
Τα γνωστά προβλήματα που υπάρχουν με την κάλυψη θεμάτων που
σχετίζονται άμεσα με τις ευθύνες του κράτους και τις πολιτικές επιλογές των
κυβερνήσεων.
Θα θέλατε να κλείσουμε με δυο λόγια για την Αγάπη;
Η Αγάπη αρχές Απρίλη του 2023 έκλεινε τα 23 της χρόνια. Ήταν
γεμάτη όνειρα και δίψα για τη ζωή που είχε μπροστά της. Τελείωνε το
πανεπιστήμιο, σπούδαζε τοπογράφος στο Αριστοτέλειο, εδώ στη Θεσσαλονίκη.
Αγαπούσε από μικρή το διάβασμα, της άρεσαν τα ταξίδια, το τραγούδι, ο χορός. Τα
τελευταία χρόνια παρακολουθούσε φανατικά θέατρο. Συμμετείχε με μεγάλη χαρά ως
απόφοιτη στη χορωδία του Αρσάκειου σχολείου, του σχολείου της που αγάπησε πολύ.
Τον τελευταίο Σεπτέμβριο είχε κάνει αίτηση στο Χαμόγελο του Παιδιού για να
υποστηρίξει εθελοντικά παιδιά που είχαν ανάγκη. Δεν πρόλαβε… Παράλληλα με το
επάγγελμα του τοπογράφου ήθελε να ασχοληθεί επαγγελματικά και με το τραγούδι,
που αγαπούσε με πάθος. Πιστεύω ότι θα τα κατάφερνε. Η Αγάπη με έκανε καλύτερο
άνθρωπο. Μαζί της συνειδητοποίησα τι θα πει ενσυναίσθηση…