Lady you shot me...



H ιστορία του Σαμ Κουκ, του βασιλιά της σόουλ του οποίου η δολοφονία αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο

Όπως λέει σε ένα τα πιο γνωστά του τραγούδια "γεννήθηκε σε μια σκηνή δίπλα στο ποτάμι και όπως το ποτάμι έτσι κι εγώ τρέχω σε όλη μου τη ζωή", έτρεχε και πίστευε ότι θα έρθει μια μεγάλη αλλαγή. Στα 33 του χρόνια όμως μια σφαίρα έκοψε απότομα το νήμα της ζωής του. Ο Σαμ Κουκ, ο βασιλιάς της σόου, πέθανε γυμνός σε ένα φτηνό μοτέλ στις 11 Δεκεμβρίου 1964. Μέχρι σήμερα όμως το αφήγημα του τι ακριβώς συνέβη εκείνο το βράδυ αμφισβητείται έντονα.

Τα πρώτα χρόνια

Γεννήθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1931 στην πόλη Κλάρκσντεϊλ στο Μισσισσιπή. Ήταν το πέμπτο από τα οκτώ παιδιά του ιερέα Τσαρλς Κουκ. Όταν ήταν μόλις δύο ετών η οικογένεια μετακόμισε στο Σικάγο.
Τραγουδούσε γκόσπελ και από πολύ μικρή ηλικία ξεχώρισε για τη φωνή του. Το 1950 έφτιαξε την ομάδα Soul Stirrers και η επιτυχία τους ήταν τεράστια. Οι ναοί και οι χώροι που εμφανίζονταν γέμιζαν ασφυκτικά και όλη η προσοχή στρεφόταν επάνω του. Πέραν από εκπληκτικός τραγουδιστής ο Σαμ ήταν και πολύ όμορφος και τα νεαρά κορίτσια συνωστίζονταν για να τον δουν.

Η εκτόξευση

Το 1956 κυκλοφόρησε το πρώτο του σόουλ κομμάτι. Στο δίσκο έβαλε το όνομα του πατέρα του καθώς την εποχή εκείνη ήταν κατακριτέο για έναν τραγουδιστή της γκόσπελ να ερμηνεύει κάτι άλλο. Η φωνή του όμως ήταν τόσο ξεχωριστή που όλοι κατάλαβαν ότι ήταν αυτός. Του ασκήθηκε έντονη κριτική ακόμα και μέσα από το ίδιο του το συγκρότημα αλλά αυτός είχε αποφασίσει.

Το 1957 με το τραγούδι You Send Me έφτασε στο νούμερο ένα του Billboard. Πλέον ήταν διάσημος σε όλες τις ΗΠΑ.

Γρήγορα όμως ο Κουκ συνειδητοποίησε ότι τα χρήματα που έπαιρνε δεν ήταν ανάλογα με την τεράστια επιτυχία που είχε. Την εποχή εκείνη οι εταιρίες εκμεταλλεύονταν στο έπακρο τους Αφροαμερικανούς καλλιτέχνες δίνοντας τους ένα μικρό μερίδιο από τα κέρδη.

Το 1961 έκανε την επανάσταση του. Έγινε ο πρώτος Αφροαμερικανός τραγουδιστής με δική του εταιρία. Ίδρυσε τη SAR Records και προσέλκυσε κι άλλους σημαντικούς καλλιτέχνες. Συνέχισε να γράφει και να κυκλοφορεί τραγούδια που γίνονταν τεράστιες επιτυχίες και μέσα σε λίγα χρόνια είχε πάρει τον τίτλο του αδιαμφισβήτητου "βασιλιά της σόουλ".


Ο ακτιβισμός

Από πολύ μικρή ηλικία είχε πάθος με τα βιβλία. Διάβαζε μόνιμα και τα πάντα. Είχε βάλει ακόμα και φως στο αυτοκίνητο με το οποίο μετακινούταν για να διαβάζει όσο τον μετέφερε ο οδηγός του. Μέσα από τη μελέτη και βιώνοντας καθημερινά τον ρατσισμό ο Κουκ διαμόρφωσε τον χαρακτήρα του.
Ασχοληθηκε ενεργά με τον αγώνα για ίσα δικαιώματα και συνδέθηκε με στενή φιλία τόσο με τον Μοχάμεντ Αλί όσο και τον Μάλκομ Εξ. Μιλούσε ανοιχτά για την ανάγκη ριζικών αλλαγών στην αμερικανική κοινωνία και έπαιρνε μέρος σε διαδηλώσεις. Κάποτε στο Μέμφις ακύρωσε μια συναυλία του όταν διαπίστωσε ότι οι διοργανωτές είχαν χωρίσει το κοινό βάσει του χρώματος. Βλέποντας ότι στην αρένα βρίσκονταν μόνο λευκοί και τους εξώστες Αφροαμερικανοί αρνήθηκε να παίξει.
Μέσω της έντονης ενασχόλησης με το κίνημα των ίσων δικαιωμάτων... κέρδισε έναν φάκελο στο FBI και μόνιμη παρακολούθηση από τις αρχές.

Οι αδυναμίες

Ο Σαμ Κουκ δεν μπορούσε να τιθασεύσει το πάθος του για τις γυναίκες. Παντρεύτηκε δύο φορές αλλά αγγίζει τα όρια του μύθου ο αριθμός των ερωμένων του. Είχε τουλάχιστον τρία παιδιά εκτός γάμου και βρισκόταν μόνιμα σε παράλληλες σχέσεις. Από κάποιο σημείο και μετά στράφηκε αποκλειστικά στις ιερόδουλες. "Δεν ζητούν τίποτα μετά και δεν έχεις φόβο να σου εμφανιστούν ξαφνικά με ένα παιδί" έλεγε σε έναν φίλο του. Φλέρταρε με τον αλκοολισμό και γενικότερα απολάμβανε τη διασημότητα και την καλή ζωή. Κυκλοφορούσε πάντα με τεράστια ποσά πάνω του και όταν του έλεγαν να προσέχει απαντούσε: "Μα ποιος θα θελήσει να κλέψει τον Σαμ Κουκ;". 


Η δολοφονία

Τις πρώτες πρωινές ώρες της 11ης Δεκεμβρίου 1964 η αστυνομία του Λος Άντζελες δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από το μοτέλ Hacienda. Mια γυναίκα κατήγγειλε ότι τις επιτέθηκε ένας αφροαμερικάνος και τον πυροβόλησε. Οι αρχές πήγαν στο μοτέλ και βρήκαν τον Σαμ Κουκ. Καθιστός, με το κεφάλι να γέρνει προς τον τοίχο, φορούσε μόνο ένα τζάκετ και ένα παπούτσι. Ήταν ήδη νεκρός.
Η μάνατζερ του μοτέλ, Μπέρθα Φράνκλιν (αριστερά στη φωτό) τους είπε ότι τον πυροβόλησε γιατί της επιτέθηκε.
Σύμφωνα με τη μαρτυρία της ο Κουκ πήγε στο μοτέλ μαζί με μια κοπέλα. Μετά από λίγη ώρα μπήκε οργισμένος στο διαμέρισμα της Φράνκλιν. Ήταν ημίγυμνος και ζητούσε να μάθει που πήγε η κοπέλα. Η μάνατζερ του μοτέλ του απάντησε ότι δεν γνώριζε και αυτός της επιτέθηκε.

Πάντα σύμφωνα με όσα είπε, έπεσαν στο πάτωμα αλλά αυτή κατάφερε να του ξεφύγει. Πήρε το πιστόλι που είχε πάνω στην τηλεόραση και τον πυροβόλησε τρεις φορές. Ο Κουκ της είπε:  "Lady, you shot me" (Κυρά μου με πυροβόλησες). Στη συνέχεια της επιτέθηκε και πάλι αλλά τον χτύπησε με μια σκούπα στο κεφάλι. Έπεσε κάτω και μετά από λίγο ξεψύχησε.
Την ιστορία της Φράνκλιν υποστήριξε και η ιδιοκτήτρια του μοτέλ, Έβελιν Καρ. Σύμφωνα με όσα είπε μιλούσαν στο τηλέφωνο την ώρα που εισέβαλε ο Κουκ και άκουσε πάντα.

Όπως αποκαλύφθηκε η κοπέλα με την οποία είχε πάει ο Κουκ στο μοτέλ ήταν η Ελίζα Μπόγερ. Λίγο πριν τη δολοφονία του τραγουδιστή είχε τηλεφωνήσει στις αρχές από θάλαμο κοντά στο μοτέλ και είχε καταγγείλει ότι κάποιος επιχείρησε να την απαγάγει.

Αργότερα μιλώντας στις αρχές τόνισε ότι γνώρισε τον Κουκ σε ένα εστιατόριο. Προσφέρθηκε να την πάει στο σπίτι της αλλά τελικά την οδήγησε στο μοτέλ. Εκεί επιχείρησε να τη βιάσει. Η Μπόγερ υποστήριξε ότι ο Κουκ την άφησε για λίγο για να πάει στο μπάνιο και τότε κατάφερε να ξεφύγει. Κατά λάθος πήρε μαζί της και τα ρούχα του. Χτύπησε την πόρτα της μάνατζερ, δεν της απάντησε και έφυγε. Στη συνέχεια πήρε τηλέφωνο την αστυνομία.


Τα ερωτηματικά και τα σενάρια

Από την αρχή η ιστορία για το πως δολοφονήθηκε ο Κουκ είχε πολλά κενά. Ο τραγουδιστής υπέγραψε με το πραγματικό του όνομα στο μοτέλ ενώ άνθρωποι που τον είδαν με την Μπόγερ στο εστιατόριο δήλωσαν ότι ήταν φανερό ότι θα κατέληγαν σε κάποιο δωμάτιο ξενοδοχείου. Λίγες μέρες αργότερα αποκαλύφθηκε ότι η Μπόγερ δούλευε ως ιερόδουλη. Περίεργο επίσης είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με όσα είπε η Μπόγερ, ο Κουκ ενώ επιχειρούσε να τη βιάσει σταμάτησε για να πάει στην τουαλέτα.

Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα ήταν τα χρήματα που είχε μαζί του εκείνο το βράδυ ο τραγουδιστής. Στο τζάκετ που φορούσε βρέθηκαν 108 δολάρια και διάφορες αναφορές τονίζουν ότι εκείνο το βράδυ κουβαλούσε περίπου 5.000 δολάρια τα οποία όμως δεν βρέθηκαν ποτέ. Επίσης η Μπόγερ στο τηλεφώνημα της στις αρχές δεν έδωσε το όνομα της αλλά ούτε και το όνομα του μοτέλ. Τέλος ερωτηματικά προκαλεί επίσης το πως η Φράνκλιν ξέφυγε τόσο εύκολα από τον οργισμένο Κουκ και κατάφερε να πιάσει το πιστόλι και να τον πυροβολήσει.

Αξίζει να σημειώσουμε πως η τραγουδίστρια Έτα Τζέιμς, που είδε το πτώμα του Κουκ στο νεκροτομείο, υποστηρίζει ότι ήταν πολύ χτυπημένος στο πρόσωπο και τα χέρια του ήταν σπασμένα.
Η θεωρία που κυριάρχησε για το τι πραγματικά συνέβη στον Σαμ Κουκ εμπλέκει τον μάνατζερ του Άλεν Κλάιν (Δούλεψε επίσης με τους Beatles και τους Rolling Stones). Είναι επιβεβαιωμένο ότι ο καλλιτέχνης είχε μάθει λίγες μέρες πριν ότι ο Κλάιν τον είχε εξαπατήσει. Παρασκηνιακά είχε κάνει κινήσεις για να περάσουν στα χέρια του όλα τα δικαιώματα από τα τραγούδια του Κουκ. Ο Κλάιν είχε επαφές με τον υπόκοσμο και πολλοί εικάζουν ότι οργάνωσε τη δολοφονία. Κάποια άλλα σενάρια μιλούν για εμπλοκή του προαγωγού της Μπόγερ. Τονίζουν ότι η ιερόδουλη γνώριζε την Φράνκλιν και πήγαινε συχνά στο μοτέλ Hacienda. Σε συνεργασία με τον νταβατζή της έκλεψαν τον Κουκ και όταν αυτός αντέδρασε τον δολοφόνησαν.


Ο δεύτερος θάνατος

Μέσα στους επόμενους μήνες από τη δολοφονία του Κουκ ακολούθησε μια ακόμα... εκτέλεση του. Στις εφημερίδες κυκλοφόρησαν διάφορες ιστορίες για την προσωπική του ζωή, οι περισσότερες φανταστικές. Μετά τη φυσική εξόντωση του ακολούθησε η διαπόμπευση του. Ο Τύπος δεν τον σεβάστηκε και τον παρουσίαζε ως έναν βίαιο αλκοολικό που ήταν εθισμένος στις πόρνες. Κανείς δεν ανέφερε ότι το 1963 ο Κουκ είχε χάσει τον δίχρονο γιό του σε ατύχημα στην πισίνα και από τότε είχε βρει παρηγοριά στο τζιν.

Ακόμα και οι αρχές "δολοφόνησαν" τον Κουκ. Δεν ερεύνησαν ποτέ σε βάθος την υπόθεση και αποδέχθηκαν πολύ εύκολα την ιστορία που παρουσίασαν οι Φράνκλιν και Μπόγερ. "Αν ήταν κάποιος λευκός σταρ θα ασχολούταν το FBI. Θα έκαναν έρευνες, θα έψαχναν τα πάντα. Για αυτούς όμως ήταν ένας ακόμα αράπης που σκοτώθηκε σε ένα φτηνό μοτέλ" θα πει μήνες μετά το θάνατο του, ο Μοχάμεντ Αλί.