Αγία Αθανασία του... ΕΓΑΛΑΙΟ



Η ιστορία της Αθανασίας Κρικέτου-Σάμαρη. Τα ανορθόγραφα μηνύματα από την... Παναγία, η τεράστια περιουσία και οι φρικτές καταγγελίες



Το περασμένο Σάββατο (22/2) στο ίδρυμα-γηροκομείο «Παναγία Φανερωμένη« που βρίσκεται στην περιοχή της Μάνδρας, κοντά στα Βίλια γράφτηκε το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία της Αθανασίας Κρικέτου-Σάμαρη. Σε ηλικία 92 ετών πλέον η γνωστή ως "Αγία Αθανασία του Αιγάλεω" άφησε την τελευταία της πνοή και θάφτηκε στο μέρος που... μεγαλούργησε.

Το όνομα της θα αποτελεί πάντα συνώνυμο της εκμετάλλευσης του θρησκευτικού αισθήματος και της ανθρώπινης ανάγκης να πιστέψει σε κάτι ανώτερο που μπορεί να του λύσει τα προβλήματα και να προσφέρει υγεία και ευημερία. Η "Αγία Αθανασία" έπαιξε αυτό το παιχνίδι πολύ καλά και παρά το γεγονός ότι η δημοσιογραφική έρευνα την αποκάλυψε κατάφερε μέχρι και σήμερα να διατηρήσει φανατικού οπαδούς. Το απέδειξε άλλωστε η παρουσία εκατοντάδων ατόμων στο "τελευταίο αντίο".

Τα οράματα της βοσκοπούλας

Η Αθανασία Σάμαρη γεννήθηκε το 1928 στην Παλιά Μανωλάδα. Πέρασε την παιδική της ηλικία ως βοσκοπούλα. Η οικογένεια της είχε ένα κοπάδι, από το οποίο ζούσε και η Αθανασία το φρόντιζε.
Ήταν 17 ετών (1945) όταν υποστήριξε για πρώτη φορά ότι η Παναγία της εμφανίστηκε σε όραμα. Αρχικά ισχυριζόταν ότι επικοινωνούσε μαζί της και στη συνέχεια ότι της άφηνε μηνύματα για τον κόσμο, τα οποία αποτυπώνονταν στο στήθος της. Το μηνύματα ήταν γραμμένα με κεφαλαία και μονίμως ανορθόγραφα αλλά η Αθανάσία επέμενε ότι δεν τα είχε γράψει η ίδια.

Οι δικοί της άνθρωποι πάντως δεν πείθονταν καθώς γνώριζαν ότι στην οικογένειά τους υπήρχε μια κληρονομική πάθηση, η δερμογραφία ή δερμογραφισμός.
Η πάθηση ορίζεται ως «δερματική αντίδραση σε κάποιο μηχανικό ερέθισμα του δέρματος, που οφείλεται σε υπερευαισθησία του νευρικού συστήματος». Δερματολόγοι που μίλησαν για την πάθηση τόνισαν ότι το δέρμα του ασθενούς παρουσιάζει μια ιδιαίτερη ευαισθησία. Κάποιος με ένα αντικείμενο θα μπορούσε να "χαράζει" πάνω στον ασθενή λέξεις και να παραμείνουν στο δέρμα του για αρκετή ώρα πριν εξαφανιστούν.

Το 1948 η Αθανασία μετακόμισε στην Αμαλιάδα. Την πήρε μαζί του ο θειος της, Γεώργιος Κίντος για να τον βοηθάει στο καφενείο που είχε στην πόλη. Μετά από λίγο καιρό η κοπέλα άρχισε πάλι να ισχυρίζεται ότι η Παναγία επικοινωνεί μαζί της. Αυτή τη φορά μάλιστα δεν της χάραξε κάποιο μήνυμα στο στήθος αλλά μόνο έναν σταυρό. Το... θαύμα διαδόθηκε στην Αμαλιάδα και κόσμος άρχισε να επισκέπτεται την Αθανασία.

Ένας από τους επισκέπτες ήταν και ο τότε μητροπολίτης Ηλείας, Γερμανός. Πήγε στο σπίτι του θείου της Αθανασίας και μίλησε μαζί της για περίπου δέκα λεπτά. Με την έξοδο του ανακοίνωσε στον κόσμο που περίμενε έξω από το σπίτι πως "η Θεομήτωρ έχει κατ’ επανάληψιν εμφανιστεί σε ευσεβείς χριστιανούς και έχει παροτρύνει δι΄ ευχών τους ανθρώπους εις μετάνοιαν". Ήταν η επίσημη επιβεβαίωση που χρειαζόταν η Αθανασία.

Ακολούθησε λιτανεία στην πόλη όπου συμμετείχαν όλοι οι τοπικοί εκκλησιαστικοί και πολιτικοί παράγοντες. Με κατάνυξη υποδέχονταν την κοπέλα και την προσκυνούν ευλαβικά. Η "Αγία Αθανασία" είχε... γεννηθεί.


Η ανάσταση της Αθανασίας

Μια εβδομάδα περίπου μετά τη λιτανεία κυκλοφορεί στην Αμαλιάδα η τραγική είδηση ότι η Αθανασία πέθανε. Έξω από το σπίτι του θείου της συρρέει και πάλι κόσμος και περιμένει το μεγαλύτερο θαύμα της... Αγίας.

Η κοπέλα βρίσκεται ξαπλωμένη σε ένα φέρετρο όταν ξαφνικά αρχίζει να αναπνέει βαριά και τελικά... ανασταίνεται. Στη συνέχεια σηκώνεται και διηγείται σε δημοσιογράφους και φωτορεπόρτερ, που πλέον ακολουθούν την ιστορία, τα όσα είδε στον άλλο κόσμο. Υποστηρίζει ότι η Παναγία την είχε πάρει μαζί της μέχρι τα Καλάβρυτα, όπου από κοινού παρακολούθησαν την εκτέλεσε αναρτών που είχαν αιχμαλωτιστεί. Σύμφωνα με την Αθανασία η Παναγία της είπε: "Βλέπεις παιδί μου; Αυτά παθαίνουν όσοι δεν πιστεύουν…». Σύμφωνα με την κοπέλα η μητέρα του Ιησού είχε πάρει ξεκάθαρα θέση στα τεκταινόμενα του Εμφυλίου.

Μετά τη νέα συνάντηση της με την Παναγία η Αθανασία τέθηκε υπό την προστασία του μητροπολίτη και του τοπικού διοικητή της χωροφυλακής. Χαρακτηριστικό είναι δημοσίευμα της εφημερίδα Πατρίς του Πύργου που περιγράφει αναφορές για την ώρα της ανάστασης: "Όταν επανήλθε η ψυχή της Αθανασίας στο σώμα της, σείστηκαν τα θεμέλια του σπιτιού. Τότε η Παναγία της ζήτησε ένα ποτήρι νερό, είπαν και όταν της το έφερε ήπιε το μισό. Έβλεπαν μάλιστα το ποτήρι ψηλά στον αέρα και το νερό να λιγοστεύει χωρίς να χύνεται" τονίζει.

Η Αθανασία άρχισε να κάνει και άλλου είδους θαύματα όπως να το βρίσκει νερό.
Ο ξάδελφος της Αθανασίας, Μιχάλης Σάμαρης χαρακτηριστικά θυμάται: «εβάρεσε νερό χίλια μέτρα μακριά από το Κουνουπέλι και είπε ότι το νερό θα βγει μονάχο του προτού το βαρέσουν. Και το βάρεσε στα 80 μέτρα και έτρεχε μοναχό του».


Του Αιγάλεω...

Η Αθανασία παντρεύτηκε τον Σπύρο Κρικέτη, παίρνοντας το όνομά του, με το οποίο και έγινε γνωστή πανελληνίως. Αρχικά έμεναν στην Ηλεία όμως οι σχέσεις με την πεθερά της ήταν πολύ κακές κι έτσι το ζευγάρι μετακόμισε στο Αιγάλεω. Η επικοινωνία και τα μηνύματα από την Παναγία συνεχίζονταν. Μάλιστα σε ένα από αυτά η Παναγία, ενημέρωσε για την ηλικία της Αθανασίας. «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ» έγραψε στο στήθος της "εξαφανίζοντας" μια πενταετία (η Αθανασία γεννήθηκε το 1928).

Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα πήρε το προσωνύμιο "Αγία Αθανασία του Αιγάλεω" και το σπίτι της έγινε τόπος προσκυνήματος για χιλιάδες άτομα. Με λευκό μαντήλι μόνιμα στο κεφάλι υποδεχόταν τους πιστούς και τους σταύρωνε δίνοντας την... ευλογία και την "υπόσχεση" ότι θα βρουν λύση στο πρόβλημα τους. Οι πιστοί ανταπέδιδαν με χρηματικά ποσά, δώρα και εικόνες.  

Με αυτές τις δωρεές κατάφερε το 1964 να χτίσει ένα ίδρυμα-γηροκομείο στην περιοχή της Μάνδρας Αττικής, στο οποίο έδωσε το όνομα: «Παναγία Φανερωμένη». Λειτουργούσε για δεκαετία χωρίς άδεια, αποτέλεσμα της εξαιρετικής σχέσης που είχε με την Χούντα.

Το ίδρυμα γιγαντώνεται και αποκτά τεράστια περιουσία. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι για να δεχθεί οποιονδήποτε ηλικιωμένο ως μόνιμο τρόφιμο καρπωνόταν τη σύνταξη του και όποια περιουσία είχε. Η "Αγια Αθανασία" αποκτά έναν τεράστιο τραπεζικό λογαριασμό και πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Το Ίδρυμα γίνεται πλέον ακόμα και μέρος θρησκευτικού τουρισμού καθώς χιλιάδες άτομα συρρέουν με πούλμαν για να δουν από κοντά τον... παράδεισο που έχει χτίσει η "Αγία Αθανασία" και να αγοράσουν διάφορα μικροπράγματα "αγιασμένα" από την... ίδια.


Μια... Αγία στο σκαμνί

Το 1980 η "Αγία Αθανασία", που έχει πλέον αποκατασταθεί και από την Εκκλησία της Ελλάδας που την είχε αφορίσει το 1967,  κάνει πλέον σχέδια για τη δημιουργία κι άλλων παρόμοιων ιδρυμάτων. Στις αρχές όμως της δεκαετίας οι δημοσιογράφοι Γιάννης Δημαράς, Γιώργος Λιάνης και Κώστας Χαρδαβέλλας αποκαλύπτουν τη δράση της. Στην εκπομπή τους "Ρεπόρτερς" παρουσιάζουν στοιχεία για την τεράστια περιουσία που έχει συγκεντρώσει η Αθανασία Κρικέτου-Σάμαρη. Η αξία των ακινήτων υπολογίζεται πάνω από 400εκατ. δραχμές ενώ αποκαλύπτεται πως στους λογαριασμούς του ιδρύματος υπάρχουν μεγάλα ποσά. Η Αθανασία έχει πλέον τεράστιες εκτάσεις (τις είχαν γράψει στο ίδρυμα ηλικιωμένοι) τις οποίες καλλιεργούν πιστοί και δίνουν τα χρήματα στην "Αγία".

Αυτό όμως που σοκάρει περισσότερο απ' όλα είναι οι καταγγελίες για τις συνθήκες που κυριαρχούν στο Ίδρυμα. Μιλούν για κακοποίηση των ηλικιωμένων και μόνιμη χορήγηση υπνωτικών ώστε να παραμένουν στα κρεβάτια τους. Το θέμα φτάνει στη Βουλή και τελικά η "Αγία Αθανασία" οδηγείται σε δίκη.

Ο τότε επιθεωρητής του υπουργείου Κοινωνικών υπηρεσιών καταθέτει ότι «πότιζαν με υπνωτικά τους γέρους και τις γριές, που δεν μπορούσαν να κουνηθούν από τα κρεβάτια τους. Ήταν ακίνητοι και σκελετωμένοι και περίμεναν τον θάνατο». Ακόμα και όταν ακούστηκαν τέτοιες σκληρές καταγγελίες, οι οπαδοί της Αθανασίας δεν πτοήθηκαν. Της ασκείται ποινική δίωξη για κακούργημα αλλά αθωώνεται.

Συνήγορος υπεράσπισής της σε όλες τις δίκες ήταν ο ποινικολόγος Γιάννης Παπαδογιαννάκης, ο οποίος διατέλεσε γενικός γραμματέας του Υπουργείου Δικαιοσύνης επί κυβέρνησης Ανδρέα Παπανδρέου και γενικός γραμματέας της Ελληνικής Εταιρείας Ποινικού Δικαίου.
Κάθε φορά που κάθισε στο σκαμνί η "Αγία Αθανασία" πέτυχε απαλλακτικές αποφάσεις λόγω αμφιβολιών και όπως χαρακτηριστικά είχε πει ένας δικαστής και "λόγω ομαδική βλακείας".


Τα τελευταία χρόνια

Με τη φήμη της να έχει πληγεί η Αθανασία Κρικέτου-Σάμαρη συνέχισε τη δράση της αλλά κρατώντας πιο χαμηλό προφίλ. Ο Τύπος σταμάτησε να ασχολείται μαζί της και γρήγορα η υπόθεση της ξεχάστηκε. Κατά διαστήματα αναφορές τόνιζαν ότι συνεχίζει να διαθέτει πολυπληθές ποίμνιο που πιστεύει στην... αγιότητα της και να κάνει "κουμπαριές" με πολύ ισχυρές οικογένειες.

Στα μέσα της δεκαετίας του '90 υπέστη απανωτά εγκεφαλικά από τα οποία έμεινε παράλυτη και έχασε την ικανότητα ομιλίας. Κινούταν πλέον με αναπηρικό καροτσάκι και έβγαζε μόνο ακατάληπτους ήχους.
Τον Μάρτιο του 2013, το lamiareport δημοσίευσε μια φωτογραφία της "Αγίας Αθανασίας" από την παρουσία της σε μια λειτουργία. Ανήμπορη να κινηθεί και να μιλήσει περιφερόταν σαν τοτέμ μέσα στο ναό και οι βοηθοί της ερμήνευαν τους ήχους που έβγαιναν από τα στόμα της. Παρά τα όσα αποκαλύφθηκαν για τη δράση της και τη μανία της να συγκεντρώνει περιουσία η Αθανασία Κρικέτου-Σάμαρη διατήρησε μέχρι το τέλος φανατικούς οπαδούς. Πάρα πολλά άτομα συνέχιζαν να συρρέουν για να την προσκυνήσουν και να πάρουν την ευλογία της.  

Το περασμένο Σάββατο ιερείς, γυναίκες με λευκά μαντήλια και εκατοντάδες πιστοί συνόδευσαν τη σωρό της στην τελευταία της κατοικία την οποία είχε φτιάξει από το 1985. Η "Αγία Αθανασία" έφυγε από τη ζωή αλλά πίσω άφησε αρκετό κόσμο που θα συνεχίσει να εκμεταλλεύεται εκείνους που πίστεψαν και πιστεύουν στην... αγιότητα της.


 Σε μια από τις δίκες καταγγέλθηκε ότι στο στήθος της είχε γραφτεί το μήνυμα "ΣΩΤΗΡΗ ΔΟΣΕ ΤΟ ΚΤΙΜΑ ΙΣ ΤΙΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑ". Η ίδια είπε: «Ήμουν 12 χρονών και μάζευα χόρτα όταν είδα πρώτη φορά την Παναγία. Σήκωσα το κεφάλι μου και την είδα. Με βλαστήμησε γιατί μιλούσα με έναν τσοπάνη 30 χρονών. Τότε μόνο την είδα μπροστά μου. Μετά την βλέπω μόνο στον ύπνο μου. Και της είπα οτι δεν θα με πιστέψει ο κόσμος ότι σε βλέπω στον ύπνο μου και μου είπε θα σου κάνω σημάδια να σε πιστέψει. Το 1948 αυτό. Ένιωσα την Παναγία να με χτυπά στο στήθος και αισθάνθηκα ζέστη. Στην αρχή είχε βγει ο σταυρός και ένα "Π". Τα γράμματα δεν βγαίνουν όποτε θέλω εγώ. Εγώ σταυρώνω του αρρώστους και όποιος έχει πίστη θεραπεύεται. Πρέπει να χαίρεται το κράτος με αυτό που κάνω εγώ. Αυτά που μου δίνουν ούτε τα εκτιμώ ούτε τα θέλω. Παρακαλέσανε και τα δεχτήκαμε». «Μα και η Παναγία αγράμματη είναι» αναρωτήθηκε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Λυμπερόπουλος.

Σχόλια