Έκλεψαν ένα ολόκληρο Boeing και εξαφανίστηκαν για πάντα


Το μυστήριο με το αεροπλάνο που εκλάπη από αεροδρόμιο στη Ρουάντα. Δύο άντρες το απογείωσαν και από τότε έχει χαθεί κάθε ίχνος

H υπόθεση θυμίζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας και μέχρι σήμερα αποτελεί ένα μυστήριο χωρίς λύση γεμάτο ερωτηματικά. Το απόγευμα της 25ης Μαΐου 2003, στο αεροδρόμιο «Quatro de Fevereiro Airport» στην Λουάντα της Ανγκόλα, ο πύργος ελέγχου παρατήρησε ένα Boeing 727 να τροχοδρομεί, εκτός προγράμματος, προς διάδρομο απογείωσης. Οι υπεύθυνοι επιχείρησαν να επικοινωνήσουν με το αεροπλάνο αλλά δεν πήραν απάντηση.

Με τα φώτα κλειστά και τον αναμεταδότη απενεργοποιημένο το Boeing πήρε θέση, απογειώθηκε και πέταξε προς τα νοτιοδυτικά με κατεύθυνση τον Ατλαντικό Ωκεανό. Από τότε κανείς δεν ξέρει ποια είναι η μοίρα του. Ένα ολόκληρο αεροπλάνο εξαφανίστηκε χωρίς ίχνος.

Το αεροπλάνο

Το Boeing 727-223, με σειριακό αριθμό «20985» και εγγεγραμμένο ως «N844AA» (κεντρική φωτό), κατασκευάστηκε το 1975 και ως το 2000 πραγματοποιούσε εμπορικές πτήσεις για την «American Airlines». Στη συνέχεια πέρασε σε εταιρία αμερικανικών συμφερόντων που ονομαζόταν «Aerospace Sales & Leasing». Από τις 14 Μαρτίου του 2002 βρισκόταν καθηλωμένο στο αεροδρόμιο της Λουάντα. Ήταν ένα από τα δύο αεροσκάφη που βρίσκονται εκεί για μετατροπή. Νέος ιδιοκτήτης θα ήταν η «IRS Airlines» της Νιγηρίας. Όπως αποδείχθηκε μετέπειτα υπήρχε χρέος 50.000 δολαρίων προς το αεροδρόμιο για τέλη στάθμευσης. Σύμφωνα με κάποιες αναφορές το αεροσκάφος είχε πλέον εγγραφεί παράνομα με τον αριθμό «5N-RIR».

Δεν ήταν βαμμένο και είχε το ασημένιο μεταλλικό χρώμα με μια γραμμή με τρεις ρίγες (μπλε, λευκό και κόκκινο). Σχεδόν όλες οι θέσεις είχαν αφαιρεθεί και είχε γίνει μετατροπή ώστε να μεταφέρει ντίζελ. Συγκεκριμένα είχαν τοποθετηθεί 10 δεξαμενές 500 γαλονιών η κάθε μια. Στόχος της εταιρίας ήταν να μεταφέρει καύσιμα σε περιοχές με ορυχεία διαμαντιών.

Οι δύο που εξαφανίστηκαν 

Μάρτυρες ανέφεραν ότι στο αεροπλάνο που εκλάπη επέβαιναν δύο άτομα. Η έρευνα έδειξαν ότι ήταν οι Μπεν Τσαρλς Παντίνγια (φωτό) και Τζον Μικέλ Μουταντού, των οποίων τα ίχνη έχουν χαθεί από τη στιγμή της απογείωσης.

Ο Παντίγια γεννήθηκε στη Φλόριντα και ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του που ήταν μηχανικός. Έγινε μηχανικός αεροσκαφών και πήρε δίπλωμα ιδιωτικών πτήσεων.

Ζούσε στη Φλόριντα μαζί με την επί 15χρόνια σύντροφο του με την οποία είχε αποκτήσει ένα παιδί (αυτή είχε ακόμα έναν από προηγούμενο γάμο της). Παρότι δεν είχαν παντρευτεί την είχε κάνει εκτελεστή της περιουσίας του.

Ο Παντίγια εργαζόταν ως ελεύθερος επαγγελματίας και είχε συνεργαστεί ξανά με την εταιρία που τον έστειλε στην Ανγκόλα για να παραλάβει το Boeing. «Σίγουρα ήξερε καλά το αεροπλάνο. Επίσης είχε εργαστεί εκτενώς στην Αφρική. Ο Μπεν ήταν από αυτούς που πήγαινε όπου του ζητούσες. Προσωπικά τον εμπιστευόμουν» λέει συνεργάτης του.

Ένας από τους εργοδότες του όμως παρουσιάζει ένα διαφορετικό προφίλ για τον Παντίγια. Υποστηρίζει ότι περνούσε τον χρόνο του κυνηγώντας κορίτσια και παραμελούσε τη δουλειά του. «Σε ένα ταξίδι στην Ινδονησία δημιούργησε χρέη 10.000 δολαρίων σε ξενοδοχείο και τους είπε ότι θα τα πληρώσει η εταιρία. Τελικά απολύθηκε» αναφέρει. Σύμφωνα με κάποιες αναφορές ο Παντίγια είχε και μια κρυφή σύζυγο αλλά οι πληροφορίες διίστανται για το που βρισκόταν. Κάποιοι μιλούν για την Ινδονησία κι άλλοι για την Τανζανία.  

Ο Παντίγια είχε προσλάβει ως βοηθό τον μηχανικό, από τη Δημοκρατία του Κονγκό, Τζον Μουταντού. Αμφότεροι  συνεργάζονταν με μηχανικούς της Αγκόλας για να επαναφέρουν το 727 σε κατάσταση ετοιμότητας για πτήση. Στο διαδίκτυο δεν υπάρχουν στοιχεία για τον Μουταντού ούτε έχει ανέβει κάποια φωτογραφία του.   

Συναγερμός

Αμέσως μετά την απογείωση του Boeing σήμανε συναγερμός. Δεν είχαν περάσει ούτε δύο χρόνια από τις επιθέσεις της «11ης Σεπτεμβρίου» και όλοι φοβήθηκαν ότι το αεροπλάνο εκλάπη με στόχο την τρομοκρατία. Οι Αμερικάνοι ενημερώθηκαν και ενεργοποιήθηκε ένας τεράστιος μηχανισμός εντοπισμού. Παράλληλα τέθηκαν σε ετοιμότητα μαχητικά αεροσκάφη σε γαλλική βάση της περιοχής. Το Boeing όμως είχε εξαφανιστεί. Η πορεία που ακολούθησε ήταν άγνωστη, δεν υπήρχαν μαρτυρίες ότι εθεάθη κάπου ούτε αναφορές για συντριβή αεροπλάνου. Οι μέρες, έγιναν μήνες, το σενάριο της χρήσης για τρομοκρατικό χτύπημα αποκλείστηκε και η υπόθεση πέρασε σε δεύτερη μοίρα.

Ερωτηματικά και σενάρια

Ερωτηματικό αποτελεί πως ένας πιλότος με δίπλωμα μόνο για μικρά ιδιωτικά αεροπλάνο κι ένας μηχανικός κατάφεραν να πετάξουν ένα Boeing το οποίο χρειάζεται εκπαιδευμένο πλήρωμα τουλάχιστον τριών ατόμων για να απογειωθεί. Συμμετείχαν λοιπόν κι άλλοι στην κλοπή, περίμενε κάποιος μέσα στο αεροπλάνο τους Παντίγια και Μουταντού.

Το αεροπλάνο ήταν εφοδιασμένο με 53.000 λίτρα καύσιμο. Αυτό περιορίζει την απόσταση που θα μπορούσε να έχει διανύσει. Αν λοιπόν είχε συντριβεί αυτό θα συνέβαινε σε κάποια ηπειρωτική περιοχή της Αφρικής ή κάπου σχετικά κοντά στις ακτές της ηπείρου. Έπρεπε λοιπόν να έχουν εντοπιστεί συντρίμμια.

Το ύποπτο παρελθόν του ιδιοκτήτη εύλογα οδήγησε στο σενάριο η κλοπή να έγινε στα πλαίσια οργανωμένης απάτης κάτι που ποτέ όμως δεν αποδείχθηκε. Το 2010, έρευνα του δημοσιογράφου Τιμ Ράιτ, δεν οδήγησε σε κάποιο ασφαλές συμπέρασμα.

Αναζητώντας απαντήσεις ο Ράιτ βρέθηκε «αντιμέτωπος» με διάφορα σενάρια. Σύμφωνα με μια μαρτυρία το αεροπλάνο συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό λίγο μετά την απογείωση. Μέλος πληρώματος που εργαζόταν για την εταιρία που παρέδιδε καύσιμα σε ορυχεία πιστεύει ότι η πολεμική αεροπορία της Αγκόλας το κατέρριψε με πύραυλο. Ένας πιλότος από το Λουάντα λέει ότι υπάρχει η πληροφορίες ότι το αεροσκάφος πήγε βόρεια και εξαφανίστηκε κοντά στην Κινσάσα του Κονγκό. Ένας φίλος του Παντίγια λέει ότι το αεροπλάνο αποσυναρμολογήθηκε για εξαρτήματα στην Μπουζουμπούρα του Μπουρούντι, στα δυτικά σύνορα της Τανζανίας.

Τίποτα από αυτά δεν έχει επιβεβαιωθεί. Το δεδομένο είναι τα ίχνη του αεροπλάνου και των δύο ανδρών έχουν εξαφανιστεί. Δεν έχουν βρεθεί καν συντρίμμια που να συνδέονται με την πτήση-φάντασμα.