Οι 16 «φυλές» του κοροναϊού


Αρνητές, εκμεταλλευτές, αλτρουιστές και πολεμιστές: Την εποχή του κοροναϊού οι άνθρωποι έχουν χωριστεί σε 16 ομάδες ανάλογα με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την κατάσταση

Ένας χρόνος έχει ήδη συμπληρωθεί από την έναρξη της πανδημίας του κοροναϊού και οι άνθρωποι σε όλον τον κόσμο προσπαθούν να διαχειριστούν την πρωτοφανή αυτή κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Μεγάλος αριθμός θανάτων και νοσούντων, κλειστές οικονομίες, συνεχή lockdown επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τους ανθρώπους που έχουν πλέον βρεθεί αντιμέτωποι με μια νέα πραγματικότητα.

 Έτσι, ο καθένας από εμάς έχει βρει τον δικό του τρόπο για να αποδεχτεί και να προσαρμοστεί στην κατάσταση που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό. Για την ακρίβεια υπάρχουν δεκαέξι διαφορετικοί τρόποι με τους οποίους οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν την «εποχή Covid», συμφωνα τουλάχιστον με την Νορβηγίδα ερευνήτρια Μίμι Λαμ.

Η επιστήμονας του Πανεπιστημίου του Μπέργκεν υποστηρίζει πως διαπίστωσε την ύπαρξη τουλάχιστον 16 διαφορετικών «τύπων προσωπικότητας Covid-19», ο καθένας με το δικό του διακριτό «προφίλ» νοοτροπίας και συμπεριφοράς απέναντι στον κοροναϊό και στους ανθρώπους γύρω του.

Σύμφωνα με τη σχετική δημοσίευση που έκανε στο περιοδικό Κοινωνικών Επιστημών «Humanities and Social Sciences Communications», η Λαμ εκτιμά ότι «αυτές οι αναδυόμενες συμπεριφορικές ταυτότητες Covid-19 απορρέουν από τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές και πολιτικές ταυτότητες του καθενός» και όπως εξηγεί «οι μεγάλες διαφοροποιήσεις που εντοπίζονται μεταξύ των διαφόρων ομάδων εξηγούν την πολιτικοποίηση της πανδημίας, το ανεξέλεγκτο ρατσισμό, τις διακρίσεις και τις συγκρούσεις που παρατηρούνται τώρα και σε κάθε περίοδο πανδημίας ιστορικά».

Όπως σε κάθε περίσταση, ο άνθρωπος επιδιώκει να ενσωματώνεται μέσα σε ομάδες όπου θα νιώσει πιο ασφαλής και αποδεκτός για τις απόψεις του και τις επιλογές του, ενώ αυτό εντείνεται σε ακραίες περιόδους, όπως αυτή της πανδημίας. Όπως τονίζει η ερευνήτρια, η παγκόσμια πανδημία COVID-19 μας ενώνει εξαιτίας ενός κοινού ιού, αλλά μας χωρίζει εξαιτίας των νέων αναδυόμενων ταυτοτήτων που δημιουργούνται.

Η ερευνήτρια, μελετώντας τις παγκόσμιες αντιδράσεις απέναντι στην πανδημία, κατέληξε σε δεκαέξι τύπους ανθρώπους, δεκαέξι «ομάδες» με βάση την προσωπικότητα των μελών τους που συσπειρώνονται κάτω από την κοινή αντίληψη και προσέγγιση γύρω από την Covid-19.

Οι «φυλές» της  Covid-19

1.  Οι αρνητές: Υποβαθμίζουν συστηματικά την απειλή του κοροναϊού και προσπαθούν να ζουν οι ίδιοι όπως πριν την πανδημία, σαν να μην έχει αλλάξει τίποτε. Παράλληλα, προσπαθούν να πείσουν και τους άλλους να δουν τα πράγματα και να ζήσουν με τον ίδιο τρόπο.

2. Οι μεταδότες: Η ομάδα αυτή θέλει σκοπίμως να εξαπλώσει τον κοροναϊό θεωρώντας ότι έτσι θα επιτευχθεί πιο γρήγορα η «ανοσία της αγέλης» και η επιστροφή στην κανονικότητα.

3. Οι βλαβεροί: Μια ιδιαίτερη ομάδα στην οποία ανήκουν άτομα τα οποία προσπαθούν να βλάψουν επίτηδες τους άλλους, για παράδειγμα φτύνοντάς τους ή βήχοντας πάνω τους.

4. Οι ρεαλιστές: Αναγνωρίζουν τη νέα πραγματικότητα και τους κινδύνους της πανδημίας, ενώ προσαρμόζουν ανάλογα τη συμπεριφορά τους με κάθε εξέλιξη.

5. Οι ανήσυχοι: Πασχίζουν να ενημερώνονται συνεχώς για τον κοροναϊό και να μένουν ασφαλείς, σε μια προσπάθεια να διαχειριστούν τη συνεχή ανασφάλεια και τον φόβο τους.

6. Οι στοχαστικοί: Οι άνθρωποι αυτοί έχουν τάσεις απομόνωσης και βρίσκουν την πανδημία ως μια ευκαιρία για να στοχαστούν πάνω στη ζωή, στον κόσμο και στον θάνατο.

7. Οι αποθησαυριστές: Αυτοί που θέλουν να είναι πάντα προετοιμασμένοι για κάθε εξέλιξη. Συχνά οδηγούνται σε πανικόβλητες αγορές και συσσωρεύουν προϊόντα, ώστε να είναι πάντα εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα.

8. Οι ανίκητοι: Στην ομάδα αυτοί εντάσσονται κυρίως νέοι άνθρωποι, οι οποίοι πιστεύουν ότι είναι άτρωτοι από τον κοροναϊό. Ως αποτέλεσμα αδιαφορούν σε μεγάλο βαθμό για τα μέτρα πρόληψης.

9. Οι επαναστάτες: Επιλέγουν να αψηφήσουν τα περιοριστικά μέτρα λόγω πανδημίας όχι τόσο γιατί αρνούνται την ύπαρξη του ιού αλλά επειδή θεωρούν ότι περιορίζουν τις ατομικές ελευθερίες και επιλογές τους.

10. Οι επικριτικοί: Οι συγκεκριμένοι τύποι ανθρώπων φορτώνουν συνεχώς στους άλλους τις δυσαρέσκειες και τους φόβους τους, ενώ αποφεύγουν τις δικές τους ευθύνες.

11. Οι εκμεταλλευτές: Όπως και σε κάθε περίπτωση υπάρχουν και όσοι βλέπουν την πανδημία ως μια ευκαιρία για να κερδίσουν περισσότερη δύναμη, κέρδος ή ως μια δικαιολογία για την άσκηση βίας.

12. Οι καινοτόμοι: Στον αντίποδα υπάρχουν κι αυτοί που βλέπουν την πανδημία ως μια ευκαιρία εξέλιξης, ώστε να σχεδιάσουν νέους τρόπους αντιμετώπισης της πανδημίας ατομικά και συλλογικά.

13. Οι υποστηρικτικοί: Δείχνουν με κάθε τρόπο την υποστήριξή τους στους άλλους.

14. Οι αλτρουιστές: Όσοι βοηθούν έμπρακτα τους ευάλωτους, τους ηλικιωμένους και τους μοναχικούς.

15. Οι πολεμιστές: Όλοι όσοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά του κοροναϊού με διάφορους τρόπους, όπως το υγειονομικό προσωπικό.

16. Οι βετεράνοι: Υπάρχουν τέλος κι αυτοί που έμαθαν καλά το μάθημά τους. Όσοι αρρώστησαν στο παρελθόν από άλλους κοροναϊούς, όπως SARS και MERS, και τώρα πια είναι πρόθυμοι να τηρήσουν τους περιορισμούς.

Σύμφωνα με την ερευνήτρια, οι τύποι αυτοί ανθρώπων χωρίζονται ταυτόχρονα και σε τρεις βασικές ομάδες ανάλογα με τη στάση τους απέναντι στα αναγκαία μέτρα περιορισμού για λόγους πρόληψης:

Από τη μια είναι οι συμμορφούμενοι, οι οποιοι τηρούν ευλαβικά τα μέτρα. Εκεί θα βρούμε τους: Ρεαλιστές, ανήσυχοι, στοχαστικοί, αποθησαυριστές, καινοτόμοι, υποστηριστικοί, αλτρουιστές, πολεμιστές και βετεράνοι.

Από την άλλη, υπάρχουν οι μη συμμορφούμενοι και ανυπάκουοι, όπου θα βρούμε όσους αρνούνται να τηρήσουν τα μέτρα Εκεί θα βρούμε τους: Αρνητές, βλαβεροί, ανίκητοι και επαναστάτες.

Τέλος, υπάρχουν και οι εν μέρει συμμορφούμενοι, όπου εντοπίζονται οι: Μεταδότες, επικριτικοί και εκμεταλλευτές.

Η Λαμ επισημαίνει ότι αυτό που έχει σημασία στην ούτως ή άλλως πολυπολιτισμική και πλουραλιστική κοινωνία που ζούμε είναι «η μετακίνηση της συμπεριφορικής καμπύλης» στη μάχη ενάντια στην εξάπλωση του κοροναϊού και στα πιθανά μελλοντικά επιδημικά κύματα. Όπως μάλιστα τονίζει οι «εν μέρει συμμορφούμενοι» θεωρούνται πιο επιρρεπείς από ό,τι οι «μη συμμορφούμενοι» σε μία αλλαγή συμπεριφοράς, έτσι ώστε να συμμορφωθούν περισσότερο με τις πολιτικές πρόληψης.