«Είχαν θυσιάσει δεκάδες παιδιά και τους είχαν αφαιρέσει την καρδιά»


Η αρχαιολογική σκαπάνη αποκάλυψε στο Περού ένα μέρος μαζικής ανθρωποθυσίας παιδιών. Θα βρούμε περισσότερα, λένε επιστήμονες και δίνουν μια εξήγηση γιατί συνέβη κάτι τέτοιο.

Τα λείψανα δεκάδων παιδιών- θυμάτων ανθρωποθυσιών βρέθηκαν στο Περού, και αναμένεται να βρεθούν ακόμα περισσότερα, τονίζουν αρχαιολόγοι.

Οι σκελετοί δείχνουν πως από τα θύματα είχαν βγάλει τις καρδιές, αναφέρει ο Γκαμπριέλ Πριέτο, επίκουρος καθηγητής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα. Ο Πριέτο διευθύνει τις ανασκαφές στην Πάμπα Λα Κρους, τον αρχαιολογικό χώρο κοντά στο Χουαντσάκο όπου βρέθηκαν τα λείψανα.

Και οι 76 σκελετοί είχαν μια «εγκάρσια καθαρή τομή κατά μήκος του στέρνου» είπε ο Πριέτο, κάτι που υποδεικνύει πως «πιθανότατα άνοιξαν τη θωρακική του κοιλότητα και στη συνέχεια έβγαλαν την καρδιά».

Ο καθηγητής τόνισε ότι τα παιδιά  τάφηκαν με τα πόδια προς την ανατολή, πάνω σε ένα τεχνητό ύψωμα. «Δεν είναι ξεκάθαρο γιατί βρέθηκαν στη συγκεκριμένη θέση και στο συγκεκριμένο σημείο. Θεωρούσαμε πως η περιοχή, και ειδικά το συγκεκριμένο ύψωμα δεν θα είχε χρησιμοποιηθεί για θυσίες παιδιών από τους Τσίμου, μα βρήκαμε το αντίθετο» λέει χαρακτηριστικά ο Πριέτο.

Ανασκαφές γίνονται στην Πάμπα Λα Κρους εδώ και αρκετά χρόνια. Μέχρι τώρα έχουν βρεθεί 323 θύματα θυσιών παιδιών και άλλα 137 παιδιά και τρεις ενήλικες σε έναν γειτονικό αρχαιολογικό χώρο, το Λας Λάμας. Και σε εκείνα τα λείψανα είχαν αφαιρέθηκαν οι καρδιές. Με βάση τα μέχρι τώρα αρχαιολογικά ευρήματα, είναι πιθανό πολύ περισσότερα θύματα να πρόκειται να βρεθούν κοντά στο Χουαντσάκο. «Θα μπορούσαν να είναι πάνω από 1.000 θύματα, όσο τρελό και αν ακούγεται» λέει ο καθηγητής.

Για να διαπιστωθεί η ηλικία των ευρημάτων πρέπει να γίνει ραδιοχρονολόγηση, ωστόσο θύματα που είχαν βρεθεί προηγουμένως χρονολογούνταν γύρω στα 1100-1200 μΧ. Εκείνη την εποχή στην περιοχή άκμαζαν οι Τσίμου, γνωστοί για τη μεταλλουργία τους και την πόλη Τσαν Τσαν. Το γιατί έκαναν ανθρωποθυσίες παιδιών σε τόσο μεγάλη κλίμακα είναι άγνωστο, ανέφερε ο Πριέτο. Μια υπόθεση είναι πώς οι Τσίμου ήθελαν με αυτό τον τρόπο να «ευλογήσουν» τις γεωργικές του εκτάσεις αλλά και τα συστήματα άρδευσης που είχαν κατασκευάσει.

Οι κάτοικοι του Χουαντσάκο κατά την 1η μΧ χιλιετία έκαναν επίσης ανθρωποθυσίες στην περιοχή, είπε ο Ρίτσαρντ Σάτερ, καθηγητής Ανθρωπολογίας, ο οποίος είναι επίσης μέλος της ομάδας που δουλεύει στο Χουαντσάκο. «Αυτό σημαίνει πως οι Τσίμου με τις ανθρωποθυσίες ίσως συνέχιζαν μια ήδη μακρά παράδοση της περιοχής» τόνισε.  

Ερευνητές που δεν συμμετείχαν στις ανασκαφές συμφώνησαν πως τα ευρήματα στο Χουαντσάκο είναι σημαντικά. Αν και είναι γνωστές και άλλες περιπτώσεις ανθρωποθυσιών από την περιοχή των Άνδεων, αυτό που προκαλεί εντύπωση σε αυτή την περίπτωση είναι η τεράστια κλίμακα, είπε ο Πίτερ Ίκχαουτ, καθηγητής προ-κολομβιανής τέχνης και αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο των στο Βέλγιο. Προσέθεσε πως, αν και είναι άγνωστος ο λόγος των μαζικών ανθρωποθυσιών (δεν χρησιμοποιούσαν γραφή στο Περού κατά την περίοδο εκείνη και δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα στοιχεία), ενδεχομένως να οφείλονταν σε κλιματικές ή περιβαλλοντικές αλλαγές που προκάλεσαν προβλήματα στην περιοχή.

Από πλευράς της η Κάθριν Γκάιθερ, ανεξάρτητη βιοαρχαιολόγος, μίλησε και αυτή για πιθανή αντίδραση σε αλλαγές στο περιβάλλον που προκάλεσαν σημαντική πολιτιστική αναταραχή. «Είναι ένας εκπληκτικός αρχαιολογικός χώρος που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τι ακριβώς συνέβαινε εκείνη την περίοδο της ιστορίας. Θεωρία ότι οι ανθρωποθυσίες ήταν μια πολιτισμική απάντηση σε κλιματικές αλλαγές που προκαλούσαν μεγάλες αναταραχές. Ίσως, για παράδειγμα, σχετίζονται με τις περιβαλλοντικά γεγονότα όπως το Ελ Νίνιο» αναφέρει η Γκάιθερ.

Οι Τσιμού όπως και άλλοι λαοί της Λατινικής Αμερικής (και όχι μόνο) χρησιμοποιούσαν τις ανθρωποθυσίες ως μέσο εξευμενισμού των Θεών ή τρόπο για να εξασφαλίσουν καλές σοδειές και τύχη.