Τα πάντα ήταν για την Μέριλιν: Πώς η Μέριλιν Μονρόε ενέπνευσε το Twin Peaks κι όλο το έργο του Ντέιβιντ Λιντς

 

Ο ίδιος ο Λιντς είχε αποκαλύψει ότι όλο του το έργο είχε επηρεαστεί από τη ζωή και τον θάνατο της Μέριλιν Μονρόε. Στην πραγματικότητα η Λόρα Πάλμερ του Twin Peaks ήταν η Μέριλιν...

Τα έργα του Ντέιβιντ Λιντς έμειναν για πάντα στην κινηματογραφική και τηλεοπτική ιστορία για τη πρωτοτυπία, τον μυστικισμό και τον σουρεαλισμό τους. Έργα που προβληματίζουν τον θεατή και συχνά τον αποσυντονίζουν δημιουργικά, μέχρι να ανακαλύψει την αλήθεια. Στην κορυφή ίσως αυτών των έργων είναι η σειρά των αρχών της δεκαετίας του '90, Twin Peaks, η οποία άλλαξε τα τηλεοπτικά δεδομένα και η ταινία του 2001, Mulholland Drive.

Από την άλλη, η εκρηκτική σταρ του Χόλιγουντ, Μέριλιν Μονρόε, με το σύντομο πέρασμά της από τον κινηματογράφο καθόρισε μια εποχή δίνοντας ρεαλιστικές ερμηνείες ξέχειλες από σεξουαλική αισθαντικότητα.

Θα μπορούσε κάποιος να θεωρήσει ότι ο Λιντς και η Μονρόε ήταν δύο παράλληλοι κόσμοι που δεν θα μπορούσαν να συναντηθούν ποτέ. Ωστόσο αυτό που δεν γνωρίζουν πολλοί είναι ότι η θρυλική ξανθιά καθόρισε το έργο του Λιντς καθώς αποτέλεσε την βασική του έμπνευση και επιρροή για τα έργα του, την μόνιμη μούσα του. Άλλωστε όπως είχε πει χαρακτηριστικά και ο ίδιος «Τα πάντα είναι για τη Μέριλιν Μονρόε».

Η ταινία που δεν έγινε

Το ενδιαφέρον του Λιντς για τη ζωή της Μονρόε ξεκίνησε από πολύ νωρίς με τον σκηνοθέτη να σχεδιάζει μια ταινία αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στην ηθοποιό στα τέλη του ’80 και πριν δημιουργήσει την σειρά Twin Peaks. Μαζί με τον Μαρκ Φροστ, τον μετέπειτα συνδημιουργό του Twin Peaks, ο Λιντς έγραψε το σενάριο για την κινηματογραφική μεταφορά της βιογραφίας της Μονρόε, Goddess: The Secret Lives of Marilyn Monroe, η οποία περιγράφει λεπτομερώς την άνοδο και την παρακμή της ηθοποιού, τα μυστικά, τις φημολογούμενες ερωτικές σχέσεις με τους αδερφούς Κένεντι και τις συνωμοσίες για τη ζωή και τον θάνατό της.

«Ένας ατζέντης μας έφερε σε επαφή για να δουλέψουμε σε μια ταινία με τίτλο ‘Goddess for United Artists’» αφηγείται ο Μαρκ Φροστ στο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Ντέιβιντ Λιντς «Room To Dream».

«Και οι δύο (σημ. με τον Λιντς) θέλαμε να επεκτείνουμε την ιστορία πέρα ​​από τον αυστηρό ρεαλισμό και να τη ντύσουμε με λυρικές, σχεδόν φανταστικές στιγμές. Τα οράματα μας συγχρονίστηκαν», αναφέρει

Οι δημιουργοί ήταν ευχαριστημένοι με τον τρόπο που εξελίχθηκε το σενάριο, αλλά οι παραγωγοί της ταινίας δεν είχαν την ίδια άποψη και στο τέλος το έργο ακυρώθηκε. Το γεγονός όμως ότι η συγκεκριμένη ταινία δεν έγινε ποτέ οδήγησε στην δημιουργία του Twin Peaks.

Η Λόρα ήταν η Μέριλιν

Οσα δεν μπόρεσαν να κάνουν και να πουν για τη Μέριλιν, ο Λιντς και ο Φροστ τα χρησιμοποίησανως βάση για την πρωταγωνίστρια της νέας τους σειρας. Το Twin Peaks επικεντρώνεται στο μυστήριο πίσω από το θάνατο της νεαρής Λόρα Πάλμερ στη γραφική πόλη του αμερικανικού βορρά, Twin Peaks. Τη δολοφονία της καλείται να ερευνήσει ο πράκτορας του FBI, Ντέιλ Κούπερ.

Όπως είχε αποκαλύψει ο ίδιος ο Λιντς, η Λόρα Πάλμερ είναι μια ηρωίδα εμπνευσμένη από την Μέριλιν Μονρόε. Ξανθιά, όμορφη και ποθητή, γεμάτη φιλοδοξίες αλλά νεκρή σε πολύ μικρή ηλικία.

Αλλά περισσότερο και από αυτά, και οι δύο είναι τόσο αινιγματικές όσο και ο τραγικός θάνατός τους. Δελεάζουν και μπερδεύουν τους πάντες γύρω τους, προβάλλοντας μια φρέσκια ομορφιά που κρύβει μόνο εν μέρει τα μυστικά που βρίσκονται από κάτω, εκθέτοντας έτσι το ψέμα του αμερικανικού ονείρου.

Σε συνέντευξη του στο Vanity Fair, ο Λιντς είπε ότι η Μέριλιν Μονρόε ενέπνευσε βαθιά τον χαρακτήρα της Λόρα Πάλμερ του Twin Peaks και άλλους χαρακτήρες του:

«Η Λόρα Πάλμερ είναι η Mέριλιν Μονρόε και το Mulholland Drive αφορά επίσης τη Mέριλιν Μονρόε. Τα πάντα είναι για τη Μέριλιν Μονρόε!» είπε. Για τον Ντέιβιντ Λιντς η Μέριλιν Μονρόε ήταν το αρχέτυπο όχι μόνο της γυναίκας αλλά και ολόκληρου του Χόλιγουντ.

Ο θάνατος της Μέριλιν Μονρόε συνοδεύεται ακόμη και σήμερα από άπειρες θεωρίες συνωμοσίας, όπως άλλωστε συνέβη και με τον θάνατο της Λόρα Πάλμερ στην τηλεοπτική σειρά Twin Peaks.

Σε μια άλλη συνέντευξή του, ο Λιντς εξήγησε τι ακριβώς ήταν που έκανε την Μονρόε τόσο εμβληματική φιγούρα. «Είναι δύσκολο να πει κανείς τι ακριβώς συμβαίνει με τη Μέριλιν Μονρόε, αλλά έχει να κάνει με το θέμα της γυναίκας που μπαίνει σε μπελάδες», είπε μιλώντας στο Vice. «Δεν είναι όμως μόνο η γυναίκα που αντιμετωπίζει προβλήματα που σε τραβάει σε αυτήν. Είναι περισσότερο ότι μερικές γυναίκες είναι πραγματικά μυστηριώδεις».

Το Twin Peaks δεν ήταν το μόνο παράδειγμα στο οποίο «βρίσκουμε» τη Μέριλιν του Λιντς. Το Mulholland Drive προοριζόταν αρχικά να είναι ένα spinoff του Twin Peaks με στόχο ίσως να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με την Όντρεϊ Χορν του Twin Peaks, την οποία τοποθετούσε σε ένα σκηνικό του Χόλιγουντ. Τελικά, ωστόσο, ένας νέος χαρακτήρας που υποδύθηκε η Ναόμι Γουότς αντικατέστησε την Όντρεϊ σε μια αυτοτελή ταινία εντελώς ξεχωριστή από την τηλεοπτική σειρά.

Η Γουότς υποδύεται την Νταϊάν Σέλγουιν, μια ξανθιά επίδοξη ηθοποιό του Χόλιγουντ, η οποία ωθείται από τις φιλοδοξίες της, αλλά πέφτει συχνά θύμα εκμετάλλευσης, υποτιμάται ως καλλιτέχνης από τους άλλους αλλά και από τους δικούς της ανέφικτους στόχους, στοιχεία που θα μπορούσαν να ερμηνευθούν ως μια απλοϊκή ανάγνωση της ζωής της Μονρόε. Εστιάζοντας κυρίως στα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε η Μέριλιν και όχι στις επιτυχίες της, το Mulholland Drive χρησιμοποίησε την εμβληματική της εικόνα κυρίως για να καυτηριάσει μια ιδιαίτερα σκοτεινή πτυχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας, σε αντίθεση με το να κάνει μια βιογραφική καταγραφή της καλλιτεχνικής ζωής της Μονρόε.

Οι ταινίες και οι τηλεοπτικές σειρές του Ντέιβιντ Λιντς είναι γνωστές ως εξαιρετικά περίεργες και συχνά δύσκολο να αποκρυπτογραφηθούν. Τα θέματα και τα νοήματα τους μοιάζουν κάποιες φορές με κώδικα που πρέπει ο θεατής να αποκρυπτογραφήσει.

Με την σειρά Twin Peaks δεν θα ήταν υπερβολικό να πούμε ότι ο Ντέιβιντ Λιντς επανακαθόρισε το τηλεοπτικό τοπίο και πρόσφερε στο θεατή κάτι περισσότερο από ένα αστείο σε μια σειρά sitcom ή έναν μάτσο ντεντέκτιβ που επιζητά να λύσει το μυστήριο πίσω από τα εγκλήματα με τα οποία ήταν συνηθισμένος ως τότε. «Ντυμένη» με την μαγευτική μουσική του Άντζελο Μπανταλαμέντι, είναι η σειρά που στη συνέχεια «δημιούργησε» τα The X-Files, το The Killing ή το Stranger Things.

Σύμφωνα με τον Μάικ Μαριάνι του The Atlantic, «θα ήταν αδύνατο να ψάξουμε στα σημερινά τηλεοπτικά προγράμματα και να μη βρούμε δημιουργικά στοιχεία τα οποία ΄χρωστάνε’ την ύπαρξή τους στο Τwin Peaks».

Παρά τις διθυραμβικές κριτικές της πρώτης σεζόν με τις 14 υποψηφιότητες στα Βραβεία ΕΜΜΥ (κέρδισε όμως μόλις 3) και τις 2 Χρυσές Σφαίρες, ο δεύτερος κύκλος κόπηκε πριν ο Λιντς ολοκληρώσει τη σκέψη του. Η πιο σκοτεινή και περίπλοκη ιστορία, αλλά και τότε οι εξελίξεις της επικαιρότητας με τον πόλεμο του Κόλπου άλλαξαν τα ενδιαφέροντα του κοινού και θεατές δεν είδαν ποτέ το τέλος που ο Λιντς ονειρευόταν, ενώ άφησε πολλά ερωτηματικά τα οποία δεν έλυσε ούτε η ταινία Fire Walk with Me του 1992, η οποία αποτέλεσε μόνο ένα πρίκουελ της σειράς.

Το πρόωρο τέλος όμως τελικά μόνο γιγάντωσε την επιθυμία του κοινού για περισσότερο Twin Peaks και όπως είχε υποσχεθεί η Λόρα Πάλμερ στο τέλος του δεύτερου κύκλου μας συνάντησε ξανά σε 25 χρόνια. Η επιστροφή του Twin Peaks για μια τρίτη σεζόν το 2017-ακριβώς 25 χρόνια μετά- το ίδιο σκοτεινή και πολλές φορές ακατανόητη, όπως όλος ο Λιντς, έλαβε διθυραμβικές κριτικές. Και για ακόμα μια φορά «όλα είχαν να κάνουν με την Μέριλιν».