Η τραγική ζωή της Μαρίας Κάλλας: Βιασμοί, ναρκωτικά και εκβιασμοί

 


Νέα στοιχεία ρίχνουν ακόμα περισσότερο φως στην ζωή της διάσημης Ελληνίδας ντίβας της όπερας, Μαρία Κάλλας. Μια ζωή γεμάτη τραγωδίες και χωρίς καθόλου αγάπη


Μια ζωή γεμάτη λάμψη, καταξίωση και αγάπη από τον κόσμο. Αυτή ήταν η εικόνα που προέβαλλε η Μαρία Κάλλας όταν εμφανιζόταν μπροστά από τις κάμερες των δημοσιογράφων. Ωστόσο, η πραγματικότητα όπως έχει πολλές φορές ειπωθεί ήταν τελείως διαφορετική. Μια ακόμα πιο βαθιά, συγκλονιστική ματιά στην τραγική ζωή της διάσημης σταρ της όπερας ρίχνει η νέα βιογραφία της από την συγγραφέα Λίντσι Σπενς.

Σύμφωνα με την εκτεταμένη έρευνα που έκανε η Σπενς για την συγγραφή της βιογραφίας, η Μαρία Κάλλας παρόλο που λατρεύτηκε από το κοινό σε όλον τον κόσμο, δεν γνώρισε ποτέ την αληθινή αγάπη πίσω από τα φώτα της σκηνής και η ζωή της ήταν ακόμα πιο τραγική από όσο γνωρίζαμε ως τώρα. Ο εκβιασμός της από την ίδια της την μητέρα, οι κλοπές που έκανε εναντίον της ο σύζυγός της Τζιοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι και η κακοποίηση που δεχόταν από τον Αριστοτέλη Ωνάση, ο οποίος τελικά την παράτησε για την Τζάκι Κένεντι, συνθέτουν μερικά μόνο από τα τραγικά κομμάτια της ζωής της.

Η Λίντσι Σπενς μιλώντας στον Guardian αναφέρει ότι για την συγγραφή της βιογραφίας (Cast a Diva: The Hidden Life of Maria Callas) απέκτησε πρόσβαση σε ανέκδοτη ως τώρα αλληλογραφία της Κάλλας και άλλα έγγραφα, τα οποία κανείς δεν είχε μελετήσει μέχρι στιγμής. Αυτά ρίχνουν φως στον ατυχή γάμο της με τον Μενεγκίνι και την κακοποίηση στην οποία την υπέβαλλε ο Ωνάσης, καθώς και στην παρενόχληση που είχε δεχτεί από τον διευθυντή ενός εκ των σημαντικότερων μουσικών Ωδείων του κόσμου.

Οι άντρες της ζωής της

Η θυελλώδης σχέση της Κάλλας με τον Έλληνα εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση είναι γνωστή για τις εντάσεις της. Ωστόσο, η Σπενς τώρα τονίζει ότι τα γράμματα της Κάλλας στα οποία αναφέρεται στην σχέση της με τον Ωνάση αποκαλύπτουν το απίστευτο βασανιστήριο που υφίστατο ειδικά όταν το 1966 η σωματική κακοποίηση που δεχόταν απείλησε ακόμα την ίδια της τη ζωή: «Υπάρχουν επίσης πολύ ανατριχιαστικές πληροφορίες από το ημερολόγιο μιας πολύ στενής της φίλης, η οποία περιγράφει πώς ο Ωνάσης την νάρκωνε – κυρίως για σεξουαλικούς λόγους. Σήμερα, θα χαρακτηρίζαμε αυτήν την συμπεριφορά ως βιασμό», αναφέρει η Σπενς.


Έτσι, η Κάλλας σε μια επιστολή της προς την γραμματέα της εξομολογείται: «Δεν θα ήθελα [ο Ωνάσης] να με πάρει τηλέφωνο και να αρχίζει πάλι να με βασανίζει».

Σχετικά με τον επίπονο γάμο της με τον Μενεγκίνι (ΦΩΤΟ), η Κάλλας έμοιαζε απελπισμένη: «Ο άντρας μου ακόμα με παρενοχλεί, αφού έκλεψε από μένα περισσότερα από τα μισά χρήματά μου περνώντας τα όλα στο δικό του όνομα μετά το γάμο μας. Ήμουν τόσο ανόητη, τον εμπιστεύτηκα». Μάλιστα, τον χαρακτηρίζει ως «παράσιτο» και λέει ότι «παρουσιάζεται ως εκατομμυριούχος, ενώ δεν έχει ούτε δεκάρα».


Σε ένα άλλο γράμμα της αναφέρεται στον διευθυντή του διάσημου μουσικού σχολείου Τζούλιαρντ στη Νέα Υόρκη, όπου φοίτησε η ίδια. Όπως υποστηρίζει η Κάλλας, ο διευθυντής – ένας παντρεμένος άντρας – έστρεψε όλη τη σχολή εναντίον της και την εμπόδισε να επιστρέψει σε αυτή για ένα ακόμα εξάμηνο, επειδή η Κάλλας απέρριψε τις σεξουαλικές του προτάσεις. «Ο Πίτερ Μένιν με ερωτεύτηκε. Έτσι, όπως ήταν φυσικό, επειδή δεν ένιωθα το ίδιο γι’ αυτόν μου εναντιώθηκε».

«Μου δόθηκε πρόσβαση σε τρεις τεράστιες συλλογές, οι οποίες έως τώρα δεν είχαν δημοσιευτεί ποτέ. Σε αυτά τα αρχεία βρίσκονται και επιστολές της Κάλλας, στις οποίες καταθέτει τις πιο μύχιες σκέψεις της», αναφέρει η Σπενς.

Οι εκβιαστές γονείς

Στη νέα βιογραφία, η Σπενς παρουσιάζει και την πολύ κακή σχέση της Κάλλας με την μητέρα της, ειδικά από την εποχή που έμενε μαζί της στην Ελλάδα μετά τον χωρισμό των γονιών της (ο πατέρας της Κάλλας μετά τον χωρισμό του με την μητέρα της έμεινε στις ΗΠΑ, ενώ η μητέρα με τις δύο της κόρες ήρθαν στην Ελλάδα)

«Η Κάλλας απεχθανόταν την μητέρα της, η οποία εργαζόταν ως πόρνη κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και προσπαθούσε μάλιστα να εκπορνεύσει και τις κόρες της στους ναζί στρατιώτες», αναφέρει η Σπενς.

Αργότερα, η μητέρα της Κάλλας πωλούσε ιστορίες για την κόρη της στον τύπο και την εκβίαζε ώστε να μην αποκαλύψει πράγματα γι’ αυτήν. Της έγραφε σε μια επιστολή: «Ξέρεις τι κάνουν οι αστέρες του σινεμά που προέρχονται από ταπεινή καταγωγή, όταν γίνουν πλούσιοι; Τον πρώτο μήνα χαλάνε τα λεφτά τους για να αγοράσουν ένα σπίτι στους γονείς τους και να τους κακομάθουν με πολυτέλειες. Εσύ τι έχεις να πεις γι’ αυτό Μαρία;»

Η Κάλλας σε μια επιστολή της έγραφε: «Αν ήταν πραγματική μητέρα για μένα πριν από καιρό, θα την λάτρευα».

Ωστόσο, ούτε ο πατέρας της Κάλλας ήταν καλύτερος. «Της έγραψε ένα γράμμα στο οποίο της έλεγε ότι πεθαίνει σε ένα νοσοκομείο απόρων σε μια προσπάθεια να της αποσπάσει χρήματα. Στην πραγματικότητα όμως ήταν πολύ ελαφρά άρρωστος», αναφέρει η Σπενς.

Η Κάλλας κάποια στιγμή έγραφε σε ένα γράμμα της: «Έχω βαρεθεί με τον εγωισμό των γονιών μου και την αδιαφορία τους για μένα. Δεν θέλω καμία σχέση μαζί τους. Ελπίζω οι εφημερίδες να μην το πάρουν χαμπάρι. Τότε πραγματικά θα καταραστώ την ώρα και την στιγμή που έχω γονείς».

Οι αντίζηλες

Το υλικό με το οποίο ήρθε σε επαφή η Σπενς ρίχνει φως και στην διάσημη έριδα της Κάλλας με την «αντίπαλό» της σοπράνο Ρενάτα Τεμπάλντι. Οι φήμες της εποχής ήθελαν την Κάλλας να έχει πει ότι οι φωνές τους διαφέρουν όσο η σαμπάνια από την Κόκα Κόλα. Από την άλλη, η Τεμπάλντι είχε κατηγορήσει την Κάλλας ότι δεν έχει καρδιά. Ωστόσο, επίσημα και οι δυο υποστήριξαν ότι δεν υφίστατο καμία κόντρα μεταξύ τους και ότι οι φήμες δεν είναι αληθείς. Μάλιστα, η Κάλλας επέμεινε σε συνέντευξή της ότι στη διαβόητή σύγκρισή της, είχε πει «κονιάκ» και όχι «κόκα κόλα» και ότι θα ήθελε πολύ να έχει τη φωνή της Τεμπάλντι. Από την άλλη και η Ιταλίδα δήλωνε ότι η φωνή της Κάλλας είναι «η καλύτερη».

Κάλλας και Τεμπάλντι προσπαθώντας να δείχνουν φίλες!


Ωστόσο, σήμερα μια ανέκδοτη έως τώρα επιστολή αποκαλύπτει ότι οι φήμες είχαν τελικά βάση. «Είναι μοχθηρή και ύπουλη όσο δεν πάει», έγραφε η Κάλλας για την αντίζηλό της, σε μια επιστολή της το 1957. Σε αυτό κατηγορεί την Τεμπάλντι ότι είχε χρησιμοποιήσει την κόντρα τους για να προωθήσει την καριέρα της και ότι είχε χρησιμοποιήσει το υποτιθέμενο έμφραγμα της μητέρας της για να ακυρώσει την εμφάνισή της στην Metropolitan Opera και να κερδίσει τη συμπάθεια του κοινού. «Η μητέρα της δεν είχε τίποτα το ιδιαίτερο εναντίον μου. Ούτε καν καρδιακή προσβολή. Πιστεύεις ότι είναι απλώς για την δημοσιότητα ή ότι η Ρενάτα δεν αισθανόταν καλά και ότι ίσως η μητέρα της είχε γρίπη και αυτή ήταν η τέλεια δικαιολογία για να μην τραγουδήσει; Έτσι, είχαμε μια θριαμβευτική καημένη Ρενάτα για την πρώτη της ερμηνεία», αναφέρει πικρόχολα η Κάλλας.

«Έχω βαρεθεί πια αυτό το εμετικό θέμα συνέχεια για την "καημένη τη Ρενάτα"... Στο Θεό δεν αρέσουν οι μέθοδοί της για να κερδίσει δημοσιότητα και τα όπλα που χρησιμοποιεί εναντίον μου».

Τα προβλήματα υγείας

Το ανέκδοτο υλικό με το οποίο ήρθε σε επαφή η Σπενς ρίχνει επίσης φως σε άγνωστες λεπτομέρειες για τα προβλήματα υγείας της Κάλλας, τα οποία επηρέασαν τις ερμηνείες της τη δεκαετία του '60, και για την εξάρτησή της από τα φάρμακα. Αρκετές φορές ακόμα «έχασε» τη φωνή της.

«Εντόπισα τον νευρολόγο που την φρόντιζε πριν τον θάνατό της. Η Κάλλας υπέφερε από μια νευρομυϊκή ασθένεια, τα συμπτώματα της οποίας ξεκίνησαν τη δεκαετία του '50, αλλά οι γιατροί τότε είχαν απορρίψει όσα τους έλεγε και θεωρούσαν ότι ήταν τρελή. Αυτό εξηγεί επίσης και το γεγονός ότι έχανε τη φωνή της, κάτι που σταμάτησε πολύ νωρίς την καριέρα της», λέει η συγγραφέας.

Η Κάλλας πέθανε τελικά το 1977 σε ηλικία 53 ετών από καρδιακή ανακοπή.

«Ο θάνατος της Κάλλας ήταν μια σπαρακτική ιστορία. Μόνη της στο παρισινό διαμέρισμά της, βασιζόταν στην αποξενωμένη αδελφή της, Τζάκι, και στη φίλη της Βάσω Δεβετζή, για να της δίνουν [το ηρεμιστικό της]. Η ζωή της ήταν γεμάτη τραγωδίες, αλλά ήθελα να της δώσω τη δική της φωνή», καταλήγει η Σπενς.