Πολλά έχουν ειπωθεί τις τελευταίες εβδομάδες για την ξαφνική κατάληψη της εξουσίας στο Αφγανιστάν από τους Ταλιμπάν. Τόσα χρήματα δαπανήθηκαν, τόσο αίμα χύθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείας και στο τέλος η διεφθαρμένη κυβέρνηση που διοικούσε την χώρα συγκέντρωσε τόσο μικρή υποστήριξη που έπεσε χωρίς να χρειαστεί ιδιαίτερη προσπάθεια.
Οι αναλύσεις των... ειδικών από την Δύση φαίνεται να μην εντοπίζουν το κεντρικό λόγο αυτής της κατάρρευσης.
Αλλά ένας από τους πελάτες μου στο Γκουαντάναμο, ο Σανάντ αλ Καζίμι, τον αναγνώρισε εύκολα σε μια πρόσφατη συνομιλία που είχα μαζί μου. Λίγοι έχουν περισσότερους λόγους να λυπούνται για την εισβολή στο Αφγανιστάν τον Οκτώβριο του 2001 από αυτόν, καθώς υπέφερε για 16 χρόνια χωρίς επίσημη κατηγορία ή δίκη.
Μου είπε ότι θεωρεί ότι ο πρόεδρος Μπάιντεν μίλησε με σοφία όταν αμύνθηκε της απόφασης του να τελειώσει τα μεγαλύτερο χρονικά πόλεμο στην ιστορία των ΗΠΑ. Μου θύμισε ότι οι Άραβες έχουν το ρητό "κάλλιο αργά παρά ποτέ". Όμως ο Σανάντ θα προτιμούσε το ρητό "Συχνά καλύτερα να μην είναι ποτέ". Θα ήταν καλύτερο να μην εισέβαλαν ποτέ στο Αφγανιστάν από την αρχή.
Υπάρχει άλλο ένα κλισέ που μας λέει ότι το πρώτο πράγμα που μαθαίνουμε από την ιστορία είναι ότι δεν μαθαίνουμε από την ιστορία. Αυτό που οι Βρετανοί ονόμασαν πρώτο Αγγλο-αφγανικό πόλεμο (1839-1842) έμεινε τελικά γνωστός ως «η καταστροφή στο Αφγανιστάν». Ο Δεύτερος Αγγλο-Αφγανικός Πόλεμος (1878-1880), ο Τρίτος Αγγλο-Αφγανικός Πόλεμος (1919) και ο Σοβιετικο-Αφγανικός Πόλεμος (1979-1989) είχαν όλα ένα κοινό: Τελείωσαν με δάκρυα και το μόνο που πέτυχαν ήταν χάος.
Δεν υπήρχε κανένας λόγος να πιστέψουμε ότι ο Αμερικανο-Αφγανικός πόλεμος (2001-2021) θα είχε διαφορετικό αποτέλεσμα.
Λίγο πριν από την πανδημία, ήμουν στην Καμπούλ για να βρω υποστήριξη για τον Ασαντουλάχ Χαρούν, έναν Αφγανό που βασανίζεται στο Γκουαντάναμο τα τελευταία 14 χρόνια. Μίλησα με ανθρώπους από κάθε πλευρά της χαοτικής πολιτικής σκηνής. Αν υπήρχε ένα πράγμα στο οποίο όλοι μπορούσαν να συμφωνήσουν, ήταν ότι κανείς δεν ήθελε να παραμείνουν οι εισβολείς. Στην πραγματικότητα δεν τους ήθελαν από την αρχή στην χώρα.
Όμως η εισβολή των ΗΠΑ έγινε το 2001. Ήταν πάντα δύσκολο να μετατρέψεις ένα πεδίο μάχης σε κάτι περισσότερο, κάτι καλύτερο από νεκροταφείο. Υπάρχουν λίγα παραδείγματα στην ιστορία όπου ο στρατός εισέβαλε σε μια χώρα (με το ταμπελάκι του εχθρού) και κατάφερε να μετατραπεί σε έναν σεβαστό φίλο.
Ένα σπάνιο παράδειγμα ίσως είναι η συμμαχική αντίδραση στο τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Οι Γερμανοί είχαν διαπράξει τα πιο φρικτά εγκλήματα που μπορούσαν να φανταστεί κανείς (οι Ταλιμπάν δεν θα μπορούσαν ποτέ να τους φτάσουν, ακόμη και στα πιο τρελά όνειρα των δυτικών νεοκρατών), οι ΗΠΑ προσέφεραν μια δίκαιη δίκη σε μια μικρή ομάδα Ναζί και αθώωσαν ορισμένους από αυτούς. Στη συνέχεια, μέσω του σχεδίου Μάρσαλ, οι ΗΠΑ έδωσαν τεράστια ποσά - περισσότερα από 100 δισ. δολάρια σε σημερινά χρήματα - για να βοηθήσουν στην ανοικοδόμηση της Ευρώπης, επεκτείνοντας αυτή τη γενναιοδωρία στη Δυτική Γερμανία.
Θα χρειαζόταν μια τεράστια προσπάθεια για τη δημιουργία μιας πολιτικής δομής στο Αφγανιστάν που θα είχε καταφέρει να αποβάλει την οσμή ξένης επιβολής και να επιβιώσει μετά την αποχώρηση του αμερικανικού στρατού. Θα χρειαζόταν μια πραγματικά ανθρώπινη προσέγγιση. Και αυτό είναι που δεν είχαμε ποτέ.
Πρώτα απαντήσαμε στις θηριωδίες της Αλ Κάιντα βασανίζοντας κρατούμενους και στέλνοντας τους στην άλλη άκρη του κόσμου, στο Γκουαντάναμο. Στη συνέχεια ξοδέψαμε πολύ περισσότερα χρήματα για βόμβες από ό,τι για την ανακατασκευή της ζημιάς που δημιούργησαν. Τρίτον, ποτέ δεν προσποιηθήκαμε καν ότι αντιμετωπίζουμε τους Αφγανούς ως ισότιμους εταίρους.
Στην Καμπούλ, δείπνησα στο σπίτι του Χατζί Ντιν Μοχάμεντ, ενός ηλικιωμένου που κατείχε διάφορες θέσεις στην κυβέρνηση. Είχε πολεμήσει εναντίον των Ρώσων και με τους Αμερικανούς. Του ζήτησα να τους συγκρίνει. Αναφερόμενος στους Ρώσους, μου έδειξε πού τον πυροβόλησαν και περιέγραψε την απίστευτη σκληρότητά τους.
Αλλά είπε ότι τους σέβεται με δύο τρόπους: Πρώτον, ήταν πολύ πιστοί στους στρατιώτες τους, έσπευδαν να τους βοηθήσουν ανεξάρτητα από τις πιθανότητες. Και δεύτερον, όταν τελικά εκδιώχθηκαν από το Αφγανιστάν, οι Ρώσοι ήταν πιστοί σε όσους τους βοήθησαν, καλωσορίζοντάς τους στη Μόσχα. Πράγματι, επεσήμανε ένα άλλο άτομο στο δείπνο μας το οποίο είχε μορφωθεί με ρωσικά έξοδα.
Τον ρώτησα για τους συμπατριώτες μου, τους Αμερικάνους. Η απέχθεια τον έκανε αγενή αλλά επέμεινα και του ζήτησα να μου πει την πραγματική του άποψη. «Οι Αμερικάνοι δεν ήταν ποτέ πιστοί ούτε στους ίδιους τους εαυτούς τους» μου είπε. «Αν οι στρατιώτες τους καθηλώνονταν από τους Ταλιμπάν, έπρεπε να πάρουν κάποιο διάταγμα από την Ουάσινγκτον πριν κάποιος τους βοηθήσει».
Συνέχισε περιγράφοντας πώς οι Αμερικανοί αντιμετώπισαν τους Αφγανούς. Χαρακτηριστικό του ρατσισμού, τόνισε, είναι ότι κανένας Αφγανός πολίτης δεν επιτρεπόταν να κλείσει δωμάτιο στο οχυρωμένο ξενοδοχείο όπου διέμενα. Ενώ εγώ μπορούσα να μπω χωρίς να με ψάξουν, ο οικοδεσπότης μου δεν μπορούσε. Αλλά για να μιλήσουμε πιο ουσιαστικά, είπε, με βάση τη γενειάδα του και τα σημάδια από τη μάχη, οι Αμερικανοί τον θεωρούσαν παρανοϊκό τζιχαντιστή. «Κανένας Αμερικανός δεν μου έσφιξε το χέρι ως φίλος τα τελευταία 18 χρόνια», κατέληξε.
Είχα ήδη αποφασίσει ότι συμπαθούσα και σεβόμουν αυτόν τον άνθρωπο και τρόμαξα όταν άκουσα τα λόγια του. Αμέσως ρώτησα αν θα μπορούσα (ως Αμερικανός) να του σφίξω το χέρι ως φίλος. Ξέσπασε σε κλάματα και δήλωσε ότι πλέον είμαι αδελφός του εξ αίματος. Θα ήταν τιμή μου να είμαι ο αδερφός του Χατζί Ντιν Μοχάμεντ. Και το ίδιο θα πρέπει να ήταν για όλους τους Αμερικάνους. Είναι απλά λυπηρό που δεν τα καταφέραμε.
Αντ 'αυτού, ενώ τουλάχιστον επιμείναμε στα δικαιώματα των γυναικών, εισάγαμε μια αίσθηση αυτοκρατορικού ρατσισμού που είχε την απαίσια οσμή του Πρώτου Αγγλο-Αφγανικού Πολέμου. Κάναμε τη ζωή απαγορευτικά δαπανηρή χωρίς να αυξήσουμε τον πλούτο των ανθρώπων (όταν ήθελα να δημιουργήσω ένα υποκατάστημα της ΜΚΟ μας κόστιζε τέσσερις φορές περισσότερο στην Καμπούλ από ό, τι στο Ισλαμαμπάντ). Και τοποθετήσαμε μια κυβέρνηση που ήταν τόσο παραδόπιστη και διεφθαρμένη, ώστε ο αμερικανικός στρατός την αποκαλούσε V I C E (Vertically Integrated Criminal Entity - Κάθετα αφομοιωμένη εγκληματική οντότητα).
Αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι Αφγανοί δεν ήθελαν να εμπλακούν σε έναν ακόμα εμφύλιο πόλεμο για να διατηρήσουν αυτά που τους προσφέραμε;
Ο πατέρας μου ήταν ένας φανατικός σοβινιστής και ομοφοβικός. Δεν τον μισήσαμε γι' αυτό. Με σταδιακή επιτυχία προσπαθήσαμε να του αλλάξουμε γνώμη. Έχω δουλέψει σε πολλές σοβαρές υποθέσεις στην Αμερική όπου, για να πληρούν τις προϋποθέσεις για υπηρεσία, και οι 12 ένορκοι πρέπει να υποσχεθούν ότι είναι πρόθυμοι να επιβάλουν τη θανατική ποινή. Θα μπορούσαμε να μαλώσουμε μαζί τους και να τους πούμε ότι κάνουν λάθος, ή να μιλήσουμε στη γλώσσα τους και να τους υπενθυμίσουμε τη Βιβλική διδασκαλία, "Μακάριοι οι Ελεήμονες ότι αυτοί ελεηθήσονται". Έχω ανακαλύψει ότι το δεύτερο μάθημα ήταν πολύ πιο αποτελεσματικό.
Είχαμε την ίδια επιλογή όταν επισκεφθήκαμε για πρώτη φορά τους συντηρητικούς Μουσουλμάνους πελάτες μας στο Γκουάνταναμο. Μπορούσαμε να τους τιμωρήσουμε για τον σοβινισμό τον οποίο έμαθαν σε ένα αγροτικό χωριό στο Αφγανιστάν και να τους χαρακτηρίσουμε τρομοκράτες ή μπορούσαμε να ψάξουμε και να βγάλουμε στην επιφάνεια το καλύτερο που είχαν μέσα τους. Σήμερα υπολογίζω τους πελάτες μου στο Γκουαντάναμο μέσα στους καλύτερους φίλους που έχω στον πλανήτη. Ένας από αυτούς ο Ασαντουλάχ Χαρούν δεν θέλει τίποτα περισσότερο από το να επωφεληθεί η 14χρονη κόρη του Μαριάμ από μια πλήρη μόρφωση.
Έχουμε την ίδια επιλογή με τη νέα αφγανική κυβέρνηση. Τα αμερικανικά ΜΜΕ έχουν ήδη αρχίσει να τους παρουσιάζουν σαν εχθρούς. Για παράδειγμα, όπως αναφέρουν οι New York Times, ο Γκουλάμ Ρουλανί συνελήφθη "στο Αφγανιστάν το 2001 με τον κουνιάδο του Αμντουλ Χακ Ουασίκ, υφυπουργό πληροφοριών, αφού συνόδευσε τον κ.Ουσαίκ σε διαπραγματευτική συνάντηση με Αμερικανούς αξιωματούχους. Μεταφέρθηκε στο Γκουαντάναμο την ημέρα που άνοιξε η φυλακή, στις 11 Ιανουαρίου 2002 και επαναπατρίστηκε τον Δεκέμβριο του 2007".
Τώρα μαθαίνουμε ότι ο κ.Ρουλανί, που οδήγησε μια ομάδα Ταλιμπάν η οποία μπήκε στο προεδρικό παλάτι στις 15 Αυγούστου, είπε σε έναν από τους φύλακες που τον κακοποιούσε στο Γκουαντάναμο: "Θα σε βρούμε έξω".
Το ότι κάποιος που έχει κακοποιηθεί βάναυσα μπορεί (μπορεί και όχι) να έχει, πριν 15 χρόνια, πει κάτι τέτοιο σε αυτό που τον κακοποιούσε δεν προκαλεί έκπληξη. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι έχω μια καλή σχέση με τους πρώην πελάτες μου και θα συνεργαστούν με χαρά με έναν Αμερικανό σαν εμένα, ο οποίος υπερασπίστηκε τα δικαιώματά τους στο Γκουαντάναμο.
Αντί να φωνάζουμε από μακριά ότι είναι βάρβαροι θα είναι πιο παραγωγικό να κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι μαζί τους και να τους βοηθήσουμε να ξαναχτίσουν τη χώρα και να στηρίζουμε όσο μπορούμε τον Ασαντουλάχ όταν υποστηρίζει το όνειρο της Μαριάμ να γίνει γιατρός».
*Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του Al Jazeera. O Κλάιβ Στάφορντ Σμιθ γεννήθηκε στην Αγγλία και ζει στις ΗΠΑ. Ειδικεύεται στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και έχει εκπροσωπήσει πολλούς κρατούμενους στο Γκουαντάναμο.