Μυστηριώδης εταιρία πλήρωσε infuencers για να πουν ψέματα για τα εμβόλια


Εταιρία πλησίασε διάσημους Youtuber με προσφορά για καμπάνια παραπληροφόρησης. Κάποιοι αποδέχθηκαν ενώ ο χρηματοδότης της καμπάνιας παραμένει άγνωστος

Στον πόλεμο της πληροφορίας, που βιώνουμε στην εποχή μας, σχεδόν τα πάντα επιτρέπονται, ακόμα και αν πρόκειται για θέματα υγείας. Μια μυστηριώδης διαφημιστική εταιρία προσέφερε ένα σημαντικό ποσό σε άτομα με ισχυρό έρεισμα στα social media ώστε να διασπείρουν ψευδείς πληροφορίες για τα εμβόλια κατά του κοροναϊού. Η προσπάθεια απέτυχε όταν κάποιοι από τους «influencers» αποκάλυψαν δημόσια την προσπάθεια στρατολόγησης τους.

«Ξεκίνησε με ένα μέιλ» λέει ο Μίρκο Ντρότσμαν, ένας Γερμανός YouTuber. Το κανάλι του έχει πάνω από 1,5 εκατ. συνδρομητές. «Συνήθως δεν ασχολούμαι με αυτές τις προσφορές αλλά η συγκεκριμένη ήταν διαφορετική. Ήρθε τον Μάιο. Ένα πρακτορείο που ονομαζόταν Fazze μου έκανε μια συγκεκριμένη προσφορά. Θα με πλήρωνε για να προμοτάρω μέσω του καναλιού μου πληροφορίες, που είχαν διαρρεύσει όπως έλεγαν, ότι το ποσοστό θανάτου όσων είχαν κάνει το εμβόλιο της Pfizer ήταν τρεις φορές μεγαλύτερο σε σχέση με των εμβολιασμένων με AstraZeneca» τονίζει ο Ντρότσμαν. Οι πληροφορίες αυτές ήταν ψευδείς.

«Ήμουν σοκαρισμένος και παράλληλα περίεργος να δω τι βρίσκεται πίσω από αυτό» λέει. Γρήγορα κατάλαβε ότι του ζητήθηκε να συμμετάσχει σε μια καμπάνια παραπληροφόρησης του κοινού με στόχο να κλονιστεί η εμπιστοσύνη στα εμβόλια, εν μέσω πανδημίας.

Ψεύτικα στοιχεία και παραπλανητικά άρθρα

Παρόμοια προσφορά έγινε και στον Γάλλο YouTuber, Λεό Γκρασέ. Το ίδιο πρακτορείο του προσέφερε 2.000 ευρώ για να συμμετάσχει στην καμπάνια. Του είπαν ότι εκπροσωπούν έναν πελάτη που επιθυμεί να μείνει ανώνυμος. «Ήταν μια τεράστια κόκκινη σημαία» λέει ο Γκρασέ.

Τόσο αυτός όσο και ο Ντρότσμαν προσποιήθηκαν πως ενδιαφέρονται ώστε να μάθουν τι ακριβώς καλούνταν να προωθήσουν. Η Fazze τους ενημέρωνε στα αγγλικά και τους ζητούσε να συμπεριφερθούν σαν να έχουν μεγάλο πάθος και ενδιαφέρον για το θέμα. Τους τόνισε ότι δεν πρέπει να πουν ότι τα βίντεο είναι επί πληρωμή και να προσποιηθούν ότι αυθόρμητα μοιράζονται πληροφορίες με το κοινό τους και τους δίνουν πληροφορίες για το... καλό τους.

H Fazze τους ζήτησε να αναφερθούν σε μια υπόθεση που δημοσίευσε η γαλλική εφημερίδα Le Monde για πληροφορίες που διέρρευσαν από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων. Η συγκεκριμένη διαρροή δεν είχε να κάνει με τα εμβόλια και τις παρενέργειες τους. Το πρακτορείο όμως τόνιζε ότι έπρεπε να την αναφέρουν και να δίνουν την εντύπωση ότι προέρχονται από εκεί τα ποσοστά θανάτου από εμβολιασμό που θα έδιναν. Με λίγα λόγια θα χρησιμοποιούσαν μια άσχετη υπόθεση για να δώσουν αξιοπιστία στα ψεύτικά νούμερα που θα παρουσίαζαν.

Τα στατιστικά που στάλθηκαν στους Youtubers και έπρεπε να τα προωθήσουν δεν είχαν καμία σχέση με την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό είναι ότι «χρέωναν» ως θάνατο από εμβόλιο κάθε απώλεια ζωής. Για παράδειγμα ακόμα και αν κάποιος σκοτωνόταν σε δυστύχημα μετά τον εμβολιασμό του η έρευνα τον καταμετρούσε ως θύμα των εμβολίων.

Επίσης από την Fazze στάλθηκαν συγκεκριμένα link τα οποία έπρεπε να προωθήσουν οι Youtubers. Ήταν άρθρα με πειραγμένα νούμερα με σκοπό να φανεί ότι το εμβόλιο της Pfzer είναι επικίνδυνο. Όταν ο Μίκο και ο Λεό αποκάλυψαν την υπόθεση τα συγκεκριμένα άρθρα εξαφανίστηκαν.

Κάποιοι δεν είπαν «όχι»

Μετά τη δημοσιοποίηση του θέματος και άλλοι «influencers» επιβεβαίωσαν ότι έχουν δεχθεί τη συγκεκριμένη προσφορά από την Fazze.

Ο Γερμανός δημοσιογράφος Ντάνιελ Λάουφερ, που ασχολήθηκε με το θέμα, υποστηρίζει ότι υπήρξαν κάποιοι που αποδέχθηκαν την πρόταση.

Συγκεκριμένα ο Ινδός Άσκαρ Τέτσι και ο Βραζιλιάνος Έβερσον Ζόιο άρχισαν ξαφνικά να ανεβάζουν βίντεο προωθώντας την καμπάνια της Fazze. Έδιναν τα συγκεκριμένα ψευδή στατιστικά και τα λινκ που είχε στείλει η εταιρία.

Ο Λάουφερ επικοινώνησε με τους δύο Youtuber και τους ρώτησε για το θέμα. Αμφότεροι δεν θέλησαν να απαντήσουν και κατέβασαν τα συγκεκριμένα βίντεο.

Ο μυστηριώδης πελάτης...

Έρευνα που έκανε το BBC αποκάλυψε ότι τα μέιλ της Fazze προέρχονται από μια εταιρία που ονομάζεται «AdNow». Πρόκειται για μια εταιρία ψηφιακού μάρκετινγκ με έδρες στην Αγγλία και τη Ρωσία. Παρά τις προσπάθειες των Βρετανών δημοσιογράφων να επικοινωνήσουν με την «AdNow» κανείς δεν απάντησε.

Τελικά εντόπισαν έναν από τους διευθυντές του βρετανικού γραφείου της εταιρίας, τον Γιούαν Τόλαντεϊ. Αυτός ισχυρίστηκε ότι δεν ήξερε πολλά πράγματα για την Fazze την οποία είχε αναλάβει ο Ρώσος διευθυντής μαζί με ένα άλλο άτομο που δεν το γνώριζε. Τόνισε επίσης ότι δεν γνώριζε ποιος ήταν ο μυστηριώδης πελάτης που ήθελε να προωθήσει τη συγκεκριμένη καμπάνια. «Κάνουμε αυτό που πρέπει ως υπεύθυνοι άνθρωποι και κλείνουμε τα γραφεία της AdNow στην Αγγλία αλλά και την Fazze» δήλωσε. Τόσο οι γερμανικές όσο και οι γαλλικές αρχές έχουν ξεκινήσει έρευνες πάνω στο θέμα με στόχο να εντοπιστεί η ταυτότητα του ατόμου που χρηματοδότησε την καμπάνια.

Αν και η προσπάθεια μέσω της Fazze ουσιαστικά απέτυχε ο Λεο Γκροσέ πιστεύει ότι η προσπάθεια θα συνεχιστεί. «Θέλουν να χρησιμοποιήσουν τη δύναμη των influencers για να διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις. Αν θες να χειραγωγήσεις την κοινή γνώμη και κυρίως το νεαρό κοινό πλέον δεν χρησιμοποιείς την τηλεόραση. Δίνεις τα λεφτά σου σε άτομα με κοινό στο TikTok και το Youtube. Το όλο σύστημα είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να ευνοεί την παραπληροφόρηση» τονίζει ο Γκροσέ.