Μια στοιχηματική εταιρία φέρεται να είχε στήσει μια ολόκληρη «κομπίνα» (και) με τα παιδιά των δυο ποδοσφαιριστών, για να προσεγγίσει περισσότερους πελάτες
Η είδηση κατέκλυσε το διαδίκτυο: Οι γιοι των δυο πιο πετυχημένων ποδοσφαιριστών της εποχής μας, του Λιονέλ Μέσι και του Κριστιάνο Ρονάλντο, συνεχίζουν αυτό που ξεκίνησαν οι γονείς τους.
Η αιώνια διαμάχη του σύγχρονου παγκόσμιου ποδοσφαίρου Μέσι
εναντίον Ρονάλντο συνεχίζεται αλλά αυτή τη φορά δεν αφορά το ίδιο το δίδυμο
που καθόρισε μια ολόκληρη γενιά, αλλά τους γιους τους: τον Κριστιάνο Τζούνιορ
και τον Τιάγκο Μέισ.
Στις 7 Φεβρουαρίου, ένας λογαριασμός στο X με την ονομασία «Skye Sports Premier League (fan)» ανάρτησε μια εικόνα με τη λεζάντα:
«Ο Ρονάλντο Τζούνιορ και ο Τιάγκο Μέσι μόλις σημείωσαν 10+ γκολ στον τελευταίο
τους αγώνα». Συνοδευόταν από emoji
φωτιάς και κεφαλιών που εκρήγνυνται, ενώ τα γραφικά παρουσίαζαν τα εξής: Ο
Ρονάλντο Τζούνιορ, 14 ετών, σκόραρε 10 γκολ και έδωσε τη νίκη στην Αλ Νασρ U15 με 10-9 εναντίον της Αλ
Ιτιχάντ, ενώ ο Τιάγκο Μέσι, 12 ετών, σημείωσε 11 γκολ και σφράγισε τη νίκη με
12-0 της Ίντερ Μαϊάμι U13
απέναντι στην Ατλάντα Γιουνάιτεντ στο πλαίσιο της διοργάνωσης κυπέλλου της MLS Under-13.
🚨 Ronaldo Jr and Thiago Messi just scored 10+ goals in thier last match . 🤯🔥 pic.twitter.com/CSktJHdsj3
— Skye Sports Premier League (fan) (@skyeepl) February 7, 2025
Η ανάρτηση αμέσως έγινε viral και οι οπαδοί αναρωτήθηκαν: Είναι πράγματι τόσο καλοί οι
γιοι των δύο σούπερ σταρ; Όμως, μετά την πρώτη εντύπωση, εμφανίστηκαν
αμφιβολίες: Ήταν αυτό αλήθεια;
Η αποκάλυψη του ψεύδους
Ψάχνοντας γρήγορα στο X, το Facebook ή το Google θα μπορούσε κανείς εύκολα πιστέψει ότι η είδηση ήταν πραγματική. Ακολούθησαν δημοσιεύματα από mainstream μέσα όπως η Daily Mail, το OneFootball, το CNN Chile και η ισπανική Mundo Deportivo. Στο Facebook, ο διάσημος δημοσιογράφος Φαμπρίτσιο Ρομάνο ανέβασε την εικόνα του Μέσι Τζούνιορ με τη λεζάντα «Ο Τιάγκο Μέσι μάγεψε». Η ανάρτησή του πήρε πάνω από 250.000 likes. Άλλοι μεγάλοι λογαριασμοί, όπως το TNT Sports, που μεταδίδει την Premier League και το Champions League στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, επίσης ανέβασαν τα ίδια στοιχεία. Αυτό που όμως ήταν ενδιαφέρον ήταν ότι κανείς δεν συνόδευε την δημοσίευσή του με βίντεο ή έστω φωτογραφίες από τους αγώνες. Και υπήρχε ένας σοβαρός λόγος γι’ αυτό: Τίποτα από αυτά δεν ήταν αλήθεια.
Όπως επισημαίνει στο ρεπορτάζ της η ιστοσελίδα «The Athletic» των New York Times, πρώτα απ’όλα το υποτιθέμενο τουρνουά «MLS Under-13 Cup» δεν υπάρχει καν. Σε αυτή την ηλικιακή κατηγορία, τα παιδιά αγωνίζονται στην διοργάνωση MLS Next, στην οποία τα παιχνίδια διαρκούν 35 λεπτά ανά ημίχρονο, καθιστώντας αδύνατο για τον Μέσι να είχε σκοράρει στο 76’, 87’ και 89’, όπως υποστήριζε η αρχική ανάρτηση. Οι υπεύθυνοι τύπου των Ατλάντα Γιουνάιτεντ και Ίντερ Μαϊάμι επιβεβαίωσαν στο «The Athletic» ότι ο εν λόγω αγώνας δεν έγινε ποτέ, αν και η Ίντερ Μαϊάμι επιβεβαίωσε ότι ο Τιάγκο Μέσι πράγματι αγωνίζεται στις ακαδημίες της.
Παράλληλα και ένας εκπρόσωπος της Αλ Ιτιχάντ που μίλησε με
την ιστοσελίδα επιβεβαίωσε ότι το ματς με την Αλ Νασρ U15 δεν έληξε ποτέ 10-9 κάτι που
αποδεικνύεται και από την επίσημη ιστοσελίδα της Σαουδαραβικής Ποδοσφαιρικής
Ομοσπονδίας. Εκεί φαίνεται ότι στην πραγματικότητα, στις 15 Ιανουαρίου η Αλ
Ιτιχάντ ήταν αυτή που νίκησε 4-2 την Αλ Νασρ. Δεν καταγράφηκαν σκόρερ στον επίσημο ιστότοπο,
ούτε κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθεί αν ο Ρονάλντο Τζούνιορ αγωνίστηκε καν
εκείνη την ημέρα. Εκπρόσωπος του Κριστιάνο Ρονάλντο από την πλευρά του ξεκαθάρισε
πως όλα τα viral
στοιχεία ήταν ψευδή.
Με τίποτα από αυτά να μην είναι αλήθεια, η επόμενη λογική
ερώτηση είναι το γιατί και πώς δημιουργήθηκε όλη αυτή η ψεύτικη ιστορία. Η πιο
λογικοφανής εξήγηση θα ήταν ότι πρόκειται για μια απλή διαδικτυακή αντιπαλότητα
μεταξύ των οπαδών Μέσι και Ρονάλντο, οι οποίοι συχνά φτάνουν στα άκρα
αντιμετωπίζοντας τα ινδάλματά τους σαν θεούς. Σε αυτό το « παιχνίδι» πλέον οι
πιο φανατικοί των οπαδών χρησιμοποιούν ακόμα και τα παιδιά των δύο
ποδοσφαιριστών προσπαθώντας να αποδείξουν ότι είναι άξιοι συνεχιστές των γονιών
τους. Συχνά λογαριασμοί φαν δημοσιεύουν παντελώς αβάσιμα στοιχεία για δεκάδες
γκολ που σκόραρε ο Κριστιάνο Ρονάλντο Τζούνιορ ή ο Τιάγκο Μέσι, αναφορές που
δεν μπορούν να επιβεβαιωθούν από τα επίσημα στοιχεία των ομάδων.
Η αλήθεια πίσω από το ψέμα
Όμως, η έρευνα του «The Athletic» αποκάλυψε ότι στο τελευταίο «επεισόδιο» με πρωταγωνιστές
τα δύο παιδιά των Ρονάλντο και Μέσι συνέβαινε κάτι περισσότερο και πολύ πιο
περίπλοκο. Φαίνεται ότι η προκειμένη περίπτωση αποτελεί μια αποτυχημένη
διαφημιστική καμπάνια της αυστραλιανής στοιχηματικής εταιρείας Stake, η οποία είναι γνωστή
για την εμπλοκή της στη σοβαρή υπόθεση με πορνογραφικό περιεχόμενο στην Αγγλία
κάτι που προκάλεσε την αποχώρησή της από την Εβερτον και συνολικά από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Όπως αναφέρει το «The Athletic», στις διάφορες αναρτήσεις που έγιναν σχετικά με το θέμα
εμφανίζονταν συχνά το λογότυπο της Stake ως υδατογράφημα στις φωτογραφίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι ούτε ο Ρονάλντο ούτε ο Μέσι δεν έχει εμπορική σχέση με την στοιχηματική
εταιρία, η οποία μέχρι πρότινος ήταν ο χορηγός της Έβερτον, καθώς και του UFC
και της ελβετικής ομάδας της Formula 1, Sauber.
Την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία είχε έρθει στο προσκήνιο,
αφού ανακοίνωσε ότι θα παραιτηθεί από την άδειά της στη Μεγάλη Βρετανία μετά την
έναρξη έρευνας εναντίον της από την Επιτροπή Τυχερών Παιχνιδιών σχετικά με μια
διαφήμιση με την δημιουργο πορνογραφικού περιεχομένου Bonnie Blue. Η Blue, της οποίας το πραγματικό
όνομα είναι Τία Μπίλιντζερ, έγινε γνωστή τον Ιανουάριο, όταν προσπάθησε να
σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ για ερωτική συνεύρεση με τους περισσότερους άντρες
μέσα σε ένα χρονικό διάστημα 12 ωρών.
Η έρευνα για το Stake ήρθε όταν μια ανάρτηση στο X δημοσίευσε
ένα βίντεο στο οποίο η πορνοστάρ υπόσχεται να εκτελέσει ένα νέο… κατόρθωμα
σεξουαλικής αντοχής. Το βίντεο περιελάμβανε και το λογότυπο του Stake ως υδατογράφημα, αν και
δεν δημοσιεύτηκε από επίσημο λογαριασμό της εταιρίας. Αυτό ήταν αρκετό για να
αρχίσει η διερεύνηση εναντίον της εταιρίας με την κατηγορία ότι παραβιάζει νόμο
της ρυθμιστικής αρχής διαφημίσεων του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με τον οποίο
απαγορεύεται να συνδέονται σε διαφημιστικές καμπάνιες ο τζόγος και σεξουαλικές
δραστηριότητες.
Πώς όλα αυτά συνδέονται με τα παιδιά του Μέσι και του Ρονάλντο;
Η έρευνα του «The Athletic»
ανακάλυψε ότι η Stake
χρησιμοποιούσε σχεδόν σταθερά λογαριασμούς οπαδών για να προωθήσει τα στοιχήματά της και το brand της μέσω
ψευδών ειδήσεων στις οποίες χρησιμοποιούνταν το λογότυπο της Stake. Κάποιοι λογαριασμοί πληρώνονταν
μέσω κρυπτονομισμάτων για να αναπαράγουν τέτοιες αναρτήσεις, αυξάνοντας τη
δημοτικότητα της μάρκας.
Σύμφωνα με μαρτυρίες από λογαριασμούς που προσεγγίστηκαν γι’ αυτό το λόγο, ένας ενδιάμεσος οργανισμός, η Elevate Media, ερχόταν σε επαφή με διαχειριστές fan pages και τους πρόσφερε αμοιβές για να ανεβάζουν αναρτήσεις με το λογότυπο της Stake. Όσο περισσότερη αλληλεπίδραση είχαν οι δημοσιεύσεις, τόσο μεγαλύτερη ήταν η πληρωμή. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθούν ψεύτικες ειδήσεις που έγιναν viral, εξαπατώντας εκατομμύρια χρήστες! Το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν στις αναρτήσεις αυτές τα παιδιά των Μέσι και Ρονάλντο φαίνεται ότι έχει να κάνει με το γεγονός ότι το συγκεκριμένο θέμα «πουλάει» κι έτσι δημιουργείται μεγαλύτερη αλληλεπίδραση για τους λογαριασμούς.
Φαίνεται μάλιστα να είναι πάγια τακτική της Stake να παραχωρεί το λογότυπό της σε εκατοντάδες δημοσιεύσεις στο X, όπως σε viral στιγμές του ευρωπαϊκού ποδοσφαίρου, συμπεριλαμβανομένων λογαριασμών θαυμαστών που λαμβάνουν πλάνα ή στιγμιότυπα οθόνης από ραδιοτηλεοπτικούς φορείς που κατέχουν τα δικαιώματα για τα παιχνίδια. Το Athletic αναφέρει ότι διαπίστωσε ότι οι λογαριασμοί αυτοί δημοσίευσαν τις τελευταίες εβδομάδες γραφικά με το λογότυπο της Stake χρησιμοποιώντας βίντεο ή σταθερές εικόνες από τηλεοπτικούς σταθμούς που μεταδίδουν αγώνες της Premier League στην Αγγλία, τις ΗΠΑ, τη Σκανδιναβία, την Ολλανδία ακόμα και στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής.
Πάντως, τόσο οι λογαριασμοί που έκαναν τις ψευδείς αναρτήσεις όσο και η Stake αρνήθηκε να απαντήσει στα ερωτήματα του «The Athletic», ώστε να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν το ρεπορτάζ.
Η χρήση εικόνων του Ρονάλντο και του Μέσι χωρίς άδεια, αλλά
και των εν λόγω πλάνων από αγώνων εγείρει νομικά ζητήματα περί προσωπικών
δεδομένων, απομίμησης και ψευδούς διαφήμισης αλλά και παραβίαση των κατόχων τηλεοπτικών
δικαιωμάτων. Ο δικηγόρος Τζακ Τζόουνς προειδοποίησε ότι οι εμπλεκόμενοι μπορούν
να διεκδικήσουν αποζημιώσεις, ενώ η Premier League και εταιρείες όπως η beIN Sports (τηλεοπτικό δίκτυο)
άρχισαν να εκδίδουν αιτήματα κατάργησης των αναρτήσεων με πειρατικό
περιεχόμενο.
Μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης, η Stake διέγραψε κάποιες αναρτήσεις, αλλά
απέφυγε να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις. Η ιστορία αυτή είναι ένα παράδειγμα του
πώς οι ψευδείς ειδήσεις και η διαφήμιση μέσω social media μπορούν να ξεφύγουν εκτός ελέγχου, επηρεάζοντας ακόμα και
τις οικογένειες των μεγαλύτερων αστέρων του παγκόσμιου ποδοσφαίρου.